GRIP 2 Zeer grote brand (pindafabriek) Nijverheidsweg - Sint Maartensdijk 13-06-2009

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (pindafabriek) Nijverheidsweg - Sint Maartensdijk 13-06-2009  (gelezen 41451 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Dat DPU systeem heeft er mogelijk niets mee te maken. Vanmorgen was er een wateroverlast in Terneuzen waarbij men dit systeem heeft ingezet. Dat zal er nog gelegen hebben vermoed ik.

Thanks

Heb het bericht aangepast

Shave

Correct, heeft een aantal (lees; zo'n 6/7 uur) liggen pompen ;)

De prio1 opkomen van Axel was overigens om licht te brengen naar St. Maartensdijk :)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Hoe ziet een dergelijk bedrijf er preventief uit qua maatregelen, gelden hier gezien de pinda opslag aanvullende eisen m.b.t. detectie of blussing?

Vallen pinda's trouwens onder algemene goederen of wordt hier gezien de hoeveelheid oliën anders mee omgegaan?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Brandende berg pinda's stelt brandweer voor grote problemen

maandag 15 juni 2009 | 07:21 | Laatst bijgewerkt op: maandag 15 juni 2009 | 07:22

Tweehonderd ton brandende pinda's en andere noten zullen nog zeker een dag onbereikbaar blijven voor de brandweer.

De brand in het notenverwerkende bedrijf Katjang Pedis aan de Nijverheidsweg in SintMaartensdijk begon zaterdagavond door onbekende oorzaak klein, maar moest al snel worden 'opgeschaald' omdat ook 50.000 liter olie was opgeslagen. De Thoolse brandweer, die al snel hulp inriep van buurkorpsen, kon onmogelijk bij de vuurhaard komen en koos ervoor het water uit de tankautospuiten te gebruiken om de bedrijfspanden in de buurt nat te houden. Op den duur waren dertig brandweervoertuigen uit heel Zeeland en West-Brabant bezig om het vuur onder controle te krijgen. Door de betrekkelijke windstilte steeg een rookpluim van een kilometer boven Sint-Maartensdijk uit, die tot in Middelburg kon worden waargenomen. Dat de rook zo ver opsteeg maakte dat de overlast voor omwonenden beperkt bleef. Toen het zondag ging regenen, begon het te stinken maar de brandweer verzekerde dat er geen gevaar was voor de volksgezondheid.

Zaterdagavond dreigde even een tekort aan water. Volgens André Willemstein van de brandweer was dat niet omdat de voorzieningen op het bedrijventerrein niet deugen. "In 99,9 procent van de gevallen is het volstrekt voldoende, maar dit is een uitzonderlijk grote brand. We hebben drie watertransportsystemen van samen 7,5 kilometer gemaakt. Toch kun je daarmee ook niet de vuurhaard te lijf."

Halverwege de avond is nog overwogen om met schuim te gaan blussen. Van drie kanten kwamen schuimblusvoertuigen naar de brand. Omdat het te heet was om te slopen, is daarvan afgezien. Het schuim zou de rook kouder en zwaarder en daarmee hinderlijker hebben gemaakt. De brandweer koos voor gecontroleerd uitbranden. Voortdurende metingen hebben geen schadelijke stoffen als asbest aangetoond. Wel noopt het vermoeden van de aanwezigheid van een kleine hoeveelheid kwik RIVM de komende dagen tot onderzoek in de omgeving. De schade voor Katjang Pedis en de andere bedrijven is nog niet bekend.

http://www.pzc.nl/regio/zeeland/5114948/Brandende-berg-pindas-stelt-brandweer-voor-grote-problemen.ece


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Smerdiek treurt na brand

door Cornelleke Blok en Mieke van der Jagt. maandag 15 juni 2009 | 07:20 | Laatst bijgewerkt op: maandag 15 juni 2009 | 08:39

Tekstgrootte  
 



De brandweer hield vooral de belendende panden nat. foto Leo Adriaansen


Joop Kouwen bij de restanten van zijn bedrijfsloods. foto Willem Mieras


De brand in het bedrijvenverzamelgebouw zorgde voor een enorme rookpluim. foto Leo Adriaansen

1/4  Het is zondag een troosteloze boel aan de Nijverheidsweg in Sint-Maartensdijk.

Nog steeds komen er zwarte rookpluimen uit het enorme bedrijvenverzamelgebouw. Een gebouw kun je het eigenlijk nauwelijks meer noemen. Golfplaten zijn wit uitgeslagen, het dak is bijna helemaal ingestort. En van wat erin stond, is niks meer over. Het regent pijpenstelen, en dat zorgt voor extra stankoverlast.

Gerard Polderman, eigenaar van Katjang Pedis, zijn vader en enkele personeelsleden, lopen verslagen langs de rokende puinhopen. "Ik heb vannacht niet geslapen", zegt Polderman. "Ik wil kijken hoe ik mijn klanten zo snel mogelijk kan helpen", klonk hij vermoeid. Het zeer succesvolle bedrijf Katjang Pedis, dat 'heet nootje' betekent, is wel verzekerd, maar volgens vader Polderman kost 'zoiets altijd een hoop geld'. Verder wil de eigenaar van Katjang Pedis niet reageren op de brand.

Zodra het droog wordt, fietsen en wandelen tientallen Tholenaren nieuwsgierig langs. Een vader is met zijn dochtertjes zelfs uit Ossendrecht komen rijden. "Tja, ze hadden nog nooit een brand gezien", zegt hij opgetogen.

Joop Kouwen uit Sint-Maartensdijk kijkt naar de zwartgeblakerde overblijfselen van zijn bedrijf. "We hebben met een aantal mensen gasflessen uit de loodsen gehaald. Als dat niet was gebeurd, waren er doden gevallen. Ik had hier spullen opgeslagen voor mijn partijhandel. We hebben een klein beetje kunnen redden." Hij vertelt het ogenschijnlijk nuchter. "Nou, je had me gisteravond moeten zien. Ik mocht van de politie niet meer bij de loods en moest toekijken hoe alles in de fik vloog. Ik denk dat dit het einde van mijn bedrijf is. De schade loopt in de tienduizenden euro's. Het was de laatste tijd al heel moeilijk om het hoofd boven water te houden, maar nu ben ik alles kwijt."

Voor Dolf Fens uit Bruinisse - die een caravan-recyclingbedrijf heeft - geldt hetzelfde. "Ik voelde de aarde onder mijn voeten vandaan gaan. Alles wat ik had opgebouwd ben ik kwijt. Maar ik ga morgen wel werken. Ik wil mijn bedrijf toch proberen te redden."

Het bedrijfsgebouw van Hejo motor- en watersport ontsprong nét de dans, al zijn de roldeuren deels gesmolten. Eigenaar Henk Schepens uit Sint- Maartensdijk weet maar al te goed hoe de gedupeerde ondernemers zich voelen. Vijf jaar geleden had hij enorme schade. "Toen is er hier ook een bedrijvencomplex afgebrand. Er moest een heel nieuw dak op het pand. Gisteravond was ik bang dat het weer foute boel was. Ik dacht: als dit nog een keer gebeurt, dan stop ik ermee. Het scheelde niet veel."

Zijn vrouw Natasja Peters is opgelucht en verdrietig tegelijk. "Ik dacht dat het klaar was met 't bedrijf. We hebben ontzettend veel mazzel gehad dat de wind de juiste kant op stond. Maar het is heel erg. Ik weet precies hoe die ondernemers zich voelen."

De toeschouwers praten alom verontwaardigd over het gebrek aan bluswater. "Ik heb een uur zitten kijken naar brandweermannen die geen water hadden", zegt Fens. "Mijn loods had er nog kunnen staan, als er genoeg water was geweest", beweert Frank Boom uit Sint-Maartensdijk. De loods die hij huurde ging ook in vlammen op. "Er staan normaal gesproken twee boten in mijn loods. Eentje lag er gelukkig nog in het water. Ik wilde 'm eigenlijk in de loods zetten, om te klussen. Ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb."

De andere boot en een jetski kon hij met een paar vrienden in veiligheid brengen. "Maar de kap van de boot is wel weg. Ik had ook allerlei spullen in die loods staan, omdat ik geen schuurtje bij mijn huis heb. Ik wil mijn huis verbouwen: er stonden steentjes, balken en platen in. Ik was al drie jaar bezig om te sparen. Die verbouwing kan ik voorlopig wel vergeten."

http://www.pzc.nl/regio/zeeland/5114945/Smerdiek-treurt-na-brand.ece


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/5116775/Brandhaard-blussen-onzinnig.ece

'Brandhaard blussen onzinnig'

maandag 15 juni 2009 | 14:23 | Laatst bijgewerkt op: maandag 15 juni 2009 | 17:54
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

SINT-MAARTENSDIJK - De brandweer van Tholen wacht op een plan van aanpak, dat de gemeente en verzekeringsmaatschappij maken om een einde te maken aan de brand in het bedrijvenverzamelgebouw aan de Nijverheidsweg in Sint Maartensdijk.
Tot die tijd laat de brandweer het vuur gecontroleerd branden. "Het heeft geen zin om de brandhaard te bestrijden, omdat we te maken hebben met een olieachtige substantie. Alles wat je daarop spuit, loopt er meteen weer af. Het zou verspilling van het bluswater zijn", zegt brandweercommandant Koos de Feijter. Op dit moment zijn nog vijftien brandweerlieden aan het werk bij het gebouw, waar zaterdagavond brand ontstond bij pindafabriek Katjang Pedis. Volgens De Feijter duurt het nog dagen voordat het vuur definitief is gedoofd.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Valt dit formeel nog onder een taak van de brandweer of zou een particulier bedrijf het "nathouden" ook over kunnen nemen?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Is er zo'n bedrijf in Nederland?




Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Vraag 2: Kunnen zij het goedkoper dan de brandweer?