Smerdiek treurt na branddoor Cornelleke Blok en Mieke van der Jagt. maandag 15 juni 2009 | 07:20 | Laatst bijgewerkt op: maandag 15 juni 2009 | 08:39
Tekstgrootte
De brandweer hield vooral de belendende panden nat. foto Leo Adriaansen
Joop Kouwen bij de restanten van zijn bedrijfsloods. foto Willem Mieras
De brand in het bedrijvenverzamelgebouw zorgde voor een enorme rookpluim. foto Leo Adriaansen
1/4 Het is zondag een troosteloze boel aan de Nijverheidsweg in Sint-Maartensdijk.
Nog steeds komen er zwarte rookpluimen uit het enorme bedrijvenverzamelgebouw. Een gebouw kun je het eigenlijk nauwelijks meer noemen. Golfplaten zijn wit uitgeslagen, het dak is bijna helemaal ingestort. En van wat erin stond, is niks meer over. Het regent pijpenstelen, en dat zorgt voor extra stankoverlast.
Gerard Polderman, eigenaar van Katjang Pedis, zijn vader en enkele personeelsleden, lopen verslagen langs de rokende puinhopen. "Ik heb vannacht niet geslapen", zegt Polderman. "Ik wil kijken hoe ik mijn klanten zo snel mogelijk kan helpen", klonk hij vermoeid. Het zeer succesvolle bedrijf Katjang Pedis, dat 'heet nootje' betekent, is wel verzekerd, maar volgens vader Polderman kost 'zoiets altijd een hoop geld'. Verder wil de eigenaar van Katjang Pedis niet reageren op de brand.
Zodra het droog wordt, fietsen en wandelen tientallen Tholenaren nieuwsgierig langs. Een vader is met zijn dochtertjes zelfs uit Ossendrecht komen rijden. "Tja, ze hadden nog nooit een brand gezien", zegt hij opgetogen.
Joop Kouwen uit Sint-Maartensdijk kijkt naar de zwartgeblakerde overblijfselen van zijn bedrijf. "We hebben met een aantal mensen gasflessen uit de loodsen gehaald. Als dat niet was gebeurd, waren er doden gevallen. Ik had hier spullen opgeslagen voor mijn partijhandel. We hebben een klein beetje kunnen redden." Hij vertelt het ogenschijnlijk nuchter. "Nou, je had me gisteravond moeten zien. Ik mocht van de politie niet meer bij de loods en moest toekijken hoe alles in de fik vloog. Ik denk dat dit het einde van mijn bedrijf is. De schade loopt in de tienduizenden euro's. Het was de laatste tijd al heel moeilijk om het hoofd boven water te houden, maar nu ben ik alles kwijt."
Voor Dolf Fens uit Bruinisse - die een caravan-recyclingbedrijf heeft - geldt hetzelfde. "Ik voelde de aarde onder mijn voeten vandaan gaan. Alles wat ik had opgebouwd ben ik kwijt. Maar ik ga morgen wel werken. Ik wil mijn bedrijf toch proberen te redden."
Het bedrijfsgebouw van Hejo motor- en watersport ontsprong nét de dans, al zijn de roldeuren deels gesmolten. Eigenaar Henk Schepens uit Sint- Maartensdijk weet maar al te goed hoe de gedupeerde ondernemers zich voelen. Vijf jaar geleden had hij enorme schade. "Toen is er hier ook een bedrijvencomplex afgebrand. Er moest een heel nieuw dak op het pand. Gisteravond was ik bang dat het weer foute boel was. Ik dacht: als dit nog een keer gebeurt, dan stop ik ermee. Het scheelde niet veel."
Zijn vrouw Natasja Peters is opgelucht en verdrietig tegelijk. "Ik dacht dat het klaar was met 't bedrijf. We hebben ontzettend veel mazzel gehad dat de wind de juiste kant op stond. Maar het is heel erg. Ik weet precies hoe die ondernemers zich voelen."
De toeschouwers praten alom verontwaardigd over het gebrek aan bluswater. "Ik heb een uur zitten kijken naar brandweermannen die geen water hadden", zegt Fens. "Mijn loods had er nog kunnen staan, als er genoeg water was geweest", beweert Frank Boom uit Sint-Maartensdijk. De loods die hij huurde ging ook in vlammen op. "Er staan normaal gesproken twee boten in mijn loods. Eentje lag er gelukkig nog in het water. Ik wilde 'm eigenlijk in de loods zetten, om te klussen. Ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb."
De andere boot en een jetski kon hij met een paar vrienden in veiligheid brengen. "Maar de kap van de boot is wel weg. Ik had ook allerlei spullen in die loods staan, omdat ik geen schuurtje bij mijn huis heb. Ik wil mijn huis verbouwen: er stonden steentjes, balken en platen in. Ik was al drie jaar bezig om te sparen. Die verbouwing kan ik voorlopig wel vergeten."
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/5114945/Smerdiek-treurt-na-brand.ece