Als jij daar puur toevallig voorbij was gekomen, als eerste uit veiligheid voor anderen die straat kunt afzetten met behulp van je blauwe lichten, jij in je gele jas daar het verkeer waar nodig kon tegenhouden, met behulp van stadswachters die later verschijnen een bepaalde veiligheid kunt garanderen, dan je auto opzij zet omdat er een brandweer-auto aankomt, zou jij het dan ook als een hoog "wannebe" gehalte bestempelen?
Als ik op enige manier zou kunnen helpen bij het voorkomen van eventuele ongevallen plak ik mijn oranje pitten op het dak en met een geel hesje aan, en zou daar waar nodig verkeer tegengehouden hebben. Is dat dan wannabe-politie gedrag of een maatschappelijke betrokkenheid, sterker nog, doen wat je HOORT te doen? Als jij daar op dat moment had gereden, en niets had gedaan terwijl je dat juist wel kon doen zou ik dat zelfs laakbaar gedrag vinden!
Jaren geleden toen ik nog een mooie Transporterbus had met balk en flitsers erop en eraan heb ik bij een ongeval op een kruising, waar ik toevallig voorbij kwam, mijn zwaailichten en flitsers aangezet, oranje jas aangetrokken, pionnen gezet en verkeer geregeld. Dat vond ik mijn maatschappelijke taak om te doen, om hulp te kunnen verlenen, hoe klein dan ook. Het is niet erg dat er genoeg zijn die dat NIET willen doen maar diegenen die dat WEL in zich hebben, actie ondernemen, doen wat gedaan moet worden, zijn dat dan wannabe's?
Uit jouw woorden klinkt een bepaalde achterdocht jegens eenieder die op wat voor manier dan ook hulpverlenend optreedt, en doet wat hij zou moeten doen, en dat te bestempelen als een wannabe? Er zijn al teveel kudde-dieren die niets doen maar blijven staan kijken.
Ik heb respect voor mijn collega van METr dat hij ervoor gekozen heeft om het op deze manier te doen. Het is in dat geval alleen maar makkelijk dat er blauwe signalering op zijn auto zit. Was het oranje geweest had de actie op zich hetzelfde nuttige doel gediend, het waarschuwen en tegenhouden van anderen.
Tot het moment dat je opdracht krijgt om plaats te maken of vriendelijk bedankt wordt voor je services blijf je mijns inziens een dienst verlenen aan het publiek. Dat zouden er meer moeten dan wel mogen doen.