De vermelde bijzonderheid is door mij aan Laurens verteld. Wettelijk gezien zijn dit gewoon taxi's die gebruik mogen maken van OGS en voorzien zijn van striping. Volgens de definitie van "Ambulance" is dit geen ambulance. Dat deze auto's blauwe kenteken platen hebben is niet geheel belasting technisch aangezien een "echte" ambulance ook diverse vrijstellingen heeft. Dit heeft te maken doordat deze auto niet onder de Wet Ambulance Vervoer (WAV) vallen. Een ambulance , rapid responder, first responder of hoe je het ook wil noemen vallen onder een CPA/MKA/RAV waarbij een vergunning verleent is om spoedeisende/1elijns hulpverlening te verlenen.
Je haalt nu verschillende dingen door elkaar. Wettelijk gezien is het én een ambulance, én een taxi. Het is maar net welke wet je bekijkt. Volgens het Min. BZK is dit gewoon een ambulance, net zoals de piketwagens, rapid responders etc. etc. Maar een andere wet; de 'belastingwet' zegt dat een ambulance een voertuig is wat gebruikt wordt voor vervoer van gewonden en zieken (Wet op de Motorrijtuigenbelasting, artikel 71, lid 1, onderdeel A.) De NTS voertuigen voldoen hier dus niet aan, want het gaat om spoedeisend vervoer van transplantatieorganen of transplantatieteams. Om dat toch goedkoop uit te zijn, is het onder de taxiwetgeving geschoven. Een slimme zet, want het zijn handen vol geld Daarnaast heeft het niets mee te maken of het een primair hulpverleningsvoertuig is of niet. Als ik naar de striping kijk, is dit het namelijk wel, want anders zou er secundaire striping gevoerd moeten worden...
Je kan het taxivervoer noemen, maarja als je ziet wat chauffeur Henk allemaal moet regelen kan je nou ook niet echt taxiwerk noemen.
Misschien ben ik wat onduidelijk geweest; ik wil het werk van de chauffeurs zeker niet vergelijken met taxiwerk. Het mag dan onder dezelfde (taxi-)wetgeving vallen, maar een NTS-chauffeur lijkt mij beter getraind op het rijden.