Gisteren had ik een discussie met een vriend over het gebruik van blauw licht, naar aanleiding van het topic over de mishandelde Deventer ACH. Zoals ik in dat topic al heb gepost, had hij wellicht beter blauw-blauw kunnen aandoen, om zo duidelijk te maken dat hij iets bijzonders ging doen, nl door rood rijden.
Het topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten met bijbehorden IM-beleid is er volgens mij juist op gericht zo min mogelijk zwaailichten en sirenes op straat te krijgen. Ik heb mijn twijfels hierover. Ik ben van mening dat er in menig situatie te weinig met blauw-blauw wordt gereden. Zoals net gezegd bij de ACH uit Deventer, maar ook bij programma's als blik op de weg, waarbij je een leuke kijk in de keuken van de blauwe hulpdiensten krijgt, zie ik situaties waarbij het voeren van zwaailampen verduidelijking kan scheppen.
Situatieschets:
Onopvallende surveillance wagen ziet dikke BMW met goede 170 op de teller voorbij schuiven. Logisch gevolg, er achteraan, traject meting etc. Ik rijd met mijn jeepje rustig 110/120, zie deze 2 snelheidsmaniakken voorbij stuiven en denk wat een stelletje eikels met hun dure wagens.....die trekken zich ook nooit ergens wat van aan/geld genoeg voor prentjes blijkbaar.
Wat zou er verbeterd kunnen worden aan deze situatie, zodat overige weggebruikers weten wat er speeld? De politie volvo zou bijvoorbeeld zijn achter flitsers kunnen aandoen. Hierbij kan hij nog steeds de BMW onppvallend volgen, echter het overige verkeer ziet wel dat het om een HV-voertuig gaat die bezig is met een een drigende taak, nl het verkeer veiliger maken.
Wat zijn de redenen dat dit eigenlijk vrijwel nooit gebeurd. Ben dit pas een zeer enkele keer tegen gekomen in genoemde programma's dat dit wordt gedaan om het overige verkeer te "informeren".
Er zijn nog meer sitaties te bedenken waarbij alleen al het voeren van zwaailampen duidelijk maakt aan het verkeer dat je redenen hebt om je niet geheel aan de verkeersregels te houden. Wat mij betreft mag er dus wel meer gepast blauw op straat worden gebruikt.