gebruik blauw-blauw

Auteur Topic: gebruik blauw-blauw  (gelezen 13208 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #50 Gepost op: 18 juni 2009, 23:43:50
Of je moet naar een situatie als in Engeland/Amerika willen waar elk voertuig standaard tot stoppen wordt gebracht met OGS. Daar komt geheid ook weer kritiek op.

Als ik een ideale sitatie zou mogen weergeven lcht het dus tussen deze 2 uitersten in.

Net zo goed dat flitspalen een afschrikwekkende werking hebben, zou het kenbaar maken van een onopvallende auto, zoals ik dat eerder al uitlegde ook een afschrikwekkende werking kunnen hebben. Je weet immers nooit waar deze wagens zich bevinden in het verkeer.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Glenn2

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 19 juni 2009, 11:09:43
Als ik een ideale sitatie zou mogen weergeven lcht het dus tussen deze 2 uitersten in.

Net zo goed dat flitspalen een afschrikwekkende werking hebben, zou het kenbaar maken van een onopvallende auto, zoals ik dat eerder al uitlegde ook een afschrikwekkende werking kunnen hebben. Je weet immers nooit waar deze wagens zich bevinden in het verkeer.
Een onopvallende auto kenbaar maken. Dan zou ik er als ik jou was gewoon striping opplakken ;)


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #52 Gepost op: 19 juni 2009, 11:47:03
Een onopvallende auto kenbaar maken. Dan zou ik er als ik jou was gewoon striping opplakken ;)
Ik snap de inzet van onherkenbare auto's heel goed. Maar zoals ik in een van mijn eerste post aangaf, gaat het mij er meer om dat het andere verkeer kan zien dat het om controle oid gaat. Matrixbordje op de hoedenplank of desnoods blauwe flitsers in de achterbumper aan ofzo...en de gene die achtervolgd wordt heeft nog niets in de gaten en kan dus goed worden geobserveerd, maar de anderen weten dat er niet zonder reden hard/asociaal  wordt gereden.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #53 Gepost op: 19 juni 2009, 12:15:59
Los van het feit dat het niet hoeft, lijkt het mij wel nuttig om onherkenbare voertuigen, zeker van het RVHT cq. VROS een tekstbordje 'POLITIE' te laten voeren bij het volgen van een auto. Gebeurt volgens mij ook regelmatig.

Niet zozeer om te laten zien 'wij zijn van de politie, dus wij mogen het', maar meer om te laten zien dat je voor de goede zaak bezig bent. Door je als politie kenbaar te maken, laat je aan het overige verkeer zien dat bijv. degene die asociaal hard door een rood verkeerslicht heen blaast, daar dus niet mee wegkomt.

Hoe vaak zie je niet in programma's als blik op de weg dat het onherkenbare politievoertuig zelf ook door rood moet om de 'wegmisbruiker' (:P) staande te houden. Daar iets niets geniepigs aan en dat mag best gecommuniceerd worden naar de andere weggebruikers.

Bij clubs als DKDB, DJI, AT en dat soort jongens heb ik zoiets van laat die maar lekker 'stealthy' door het verkeer heen gaan. Hoe minder opvallend hoe beter. Anders doen ze de feestverlichting wel aan ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #54 Gepost op: 19 juni 2009, 12:29:01
.........maar meer om te laten zien dat je voor de goede zaak bezig bent. Door je als politie kenbaar te maken, laat je aan het overige verkeer zien dat bijv. degene die asociaal hard door een rood verkeerslicht heen blaast, daar dus niet mee wegkomt.

Kijk, dat is dus exact wat ik bedoel, wellicht dat ik niet duidelijk genoeg was in mijn posts :-\
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #55 Gepost op: 19 juni 2009, 18:11:11
Snap het wel, en ik ben ook zeker niet tégen het voeren van zo'n transparant op de hoedenplank, maar ik blijf de afweging (kosten-baten) toch in het voordeel van "niet doen" maken. Reden: een ieder kan op Blik op de Weg (en voor degenen die elke week dezelfde snelheidsovertredingen plus invordering rijbewijs willen zien ook Wegmisbruikers) zien dat de politie met onopvallende voertuigen werkt om overtreders aan te pakken. Dus als iemand twee wagens door rood ziet rijden kan hij óf denken "goh, 2 aso's door rood, ik erger me eraan" of "goh misschien is dat wel politie". Maar hij weet toch niet of het politie is.

Anderzijds bij opvallende voertuigen blijf ik het onzin vinden om meer blauw blauw te gaan voeren dan nu gedaan wordt om de enkele reden dat burgers dan zien dat het echt nodig is. Reden: als je blauw blauw bij een kruising voert en daarna weer uit zet, vinden burgers het ook aso (want er zal wel niks aan de hand zijn). Als je blauw blauw voert en het uitzet omdat de melding vervalt, vinden burgers het ook aso (want hij reed daarna gewoon rustig verder dus er was helemaal niks aan de hand). Bovendien lokt blauw-blauw ook vaak paniekreacties bij andere weggebruikers op; vaak ben je zonder blauw sneller dan met blauw.

En als iemand een politievoertuig asociaal of gevaarlijk ziet rijden, kan ie dat gewoon melden via 0900-8844 of op het politiebureau. Als het kenteken van het politievoertuig genoteerd is, wordt daar zeker serieus mee omgegaan. Men denkt vaak "oh, daar gebeurt toch niks mee", maar dat is niet mijn ervaring. Er wordt altijd onderzocht of de bestuurder op dat moment een goede reden had om dat te doen. Is dat niet zo, dan wordt ie erop aangesproken. En als het vaak genoeg gebeurt, kunnen er ook andere stappen worden ondernomen. Maar mijn ervaring is dat men die moeite niet wil doen, maar dat men wél graag op het moment zelf wil weten wat er aan de hand is en daar ook nog graag zijn mening aan de betreffende bestuurder over wil geven.
greetz,  Enrique


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #56 Gepost op: 19 juni 2009, 23:57:39
En als iemand een politievoertuig asociaal of gevaarlijk ziet rijden, kan ie dat gewoon melden via 0900-8844 of op het politiebureau. Als het kenteken van het politievoertuig genoteerd is, wordt daar zeker serieus mee omgegaan. Men denkt vaak "oh, daar gebeurt toch niks mee", maar dat is niet mijn ervaring. Er wordt altijd onderzocht of de bestuurder op dat moment een goede reden had om dat te doen. Is dat niet zo, dan wordt ie erop aangesproken.

Jôh, vertel eens! :D :P
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #57 Gepost op: 20 juni 2009, 09:17:03
Jôh, vertel eens! :D :P

 ;D ik dacht al dat ik een verkeerde indruk wekte....  ;D maarre... nee hoor, was ikzelf niet. Klachten over mijn rijgedrag komen uitsluitend van collega's die niet goed verzekerd zijn. :P
greetz,  Enrique


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #58 Gepost op: 6 juli 2009, 03:32:13
In de meeste gevallen gaat men zeker uitstekend om met klachten die binnenkomen over politieoptreden.

Maar wat de onopvallende auto's betreft. Prima dat ze er zijn om asociaal weggedrag e.d. op te sporen.
Maar waarom ze ook achtervolgingen aangaan, die soms erg gevaarlijk zijn. Kijk maar eens naar wegmisbruikers etc...
Dat snap ik niet. Je hebt gegevens van de auto, kunt dus de nodige info opvragen. Ga dan gewoon rustig naar het adres waar die persoon verblijft. En/of laat het anders over aan opvallende auto's.
Ja ik snap dat dit niet altijd opgaat. Maar blauw-blauw of niet, ik vind die auto's als voorrangsvoertuig gewoon te slecht opvallen en daarmee in bepaalde situaties té ver gaan om een verdachte tot staan te brengen.

Wat dat gaat zou het vanuit de lucht achtervolgen van een verdachte, waarbij grondeenheden een veilige afstand kunnen aanhouden, ideaal zijn.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #59 Gepost op: 6 juli 2009, 11:52:33
In de meeste gevallen gaat men zeker uitstekend om met klachten die binnenkomen over politieoptreden.

Maar wat de onopvallende auto's betreft. Prima dat ze er zijn om asociaal weggedrag e.d. op te sporen.
Maar waarom ze ook achtervolgingen aangaan, die soms erg gevaarlijk zijn. Kijk maar eens naar wegmisbruikers etc...
Dat snap ik niet. Je hebt gegevens van de auto, kunt dus de nodige info opvragen. Ga dan gewoon rustig naar het adres waar die persoon verblijft. En/of laat het anders over aan opvallende auto's.
Ja ik snap dat dit niet altijd opgaat. Maar blauw-blauw of niet, ik vind die auto's als voorrangsvoertuig gewoon te slecht opvallen en daarmee in bepaalde situaties té ver gaan om een verdachte tot staan te brengen.

Wat dat gaat zou het vanuit de lucht achtervolgen van een verdachte, waarbij grondeenheden een veilige afstand kunnen aanhouden, ideaal zijn.

Klinkt ideaal echter niet haalbaar. Je zit met een aantal factoren:

Heterdaad (bestuurder moet in de auto aan worden getroffen)
Gestolen voertuigen (naar het huis van de tenaamgestelde gaan heeft dan geen zin)
Opvallende auto's zijn vaak te langzaam om andere auto's tot stoppen te dwingen (Audi A3 3.2l vros tegen een surveillance VW Touran 2.0 tdi)

Overigens zijn de VROS auto's uitgerust met flitsers in de grill, flitser op het dashbord, knipperende koplampen, flitspit én flitsers op de hoedenplank. Meer en beter zichtbare signalering dan een opvallende surveillanceauto  ;)

Politiehelikopters zijn ideaal, als ze beschikbaar zijn .....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !