Snap het wel, en ik ben ook zeker niet tégen het voeren van zo'n transparant op de hoedenplank, maar ik blijf de afweging (kosten-baten) toch in het voordeel van "niet doen" maken. Reden: een ieder kan op Blik op de Weg (en voor degenen die elke week dezelfde snelheidsovertredingen plus invordering rijbewijs willen zien ook Wegmisbruikers) zien dat de politie met onopvallende voertuigen werkt om overtreders aan te pakken. Dus als iemand twee wagens door rood ziet rijden kan hij óf denken "goh, 2 aso's door rood, ik erger me eraan" of "goh misschien is dat wel politie". Maar hij weet toch niet of het politie is.
Anderzijds bij opvallende voertuigen blijf ik het onzin vinden om meer blauw blauw te gaan voeren dan nu gedaan wordt om de enkele reden dat burgers dan zien dat het echt nodig is. Reden: als je blauw blauw bij een kruising voert en daarna weer uit zet, vinden burgers het ook aso (want er zal wel niks aan de hand zijn). Als je blauw blauw voert en het uitzet omdat de melding vervalt, vinden burgers het ook aso (want hij reed daarna gewoon rustig verder dus er was helemaal niks aan de hand). Bovendien lokt blauw-blauw ook vaak paniekreacties bij andere weggebruikers op; vaak ben je zonder blauw sneller dan met blauw.
En als iemand een politievoertuig asociaal of gevaarlijk ziet rijden, kan ie dat gewoon melden via 0900-8844 of op het politiebureau. Als het kenteken van het politievoertuig genoteerd is, wordt daar zeker serieus mee omgegaan. Men denkt vaak "oh, daar gebeurt toch niks mee", maar dat is niet mijn ervaring. Er wordt altijd onderzocht of de bestuurder op dat moment een goede reden had om dat te doen. Is dat niet zo, dan wordt ie erop aangesproken. En als het vaak genoeg gebeurt, kunnen er ook andere stappen worden ondernomen. Maar mijn ervaring is dat men die moeite niet wil doen, maar dat men wél graag op het moment zelf wil weten wat er aan de hand is en daar ook nog graag zijn mening aan de betreffende bestuurder over wil geven.