gebruik blauw-blauw

Auteur Topic: gebruik blauw-blauw  (gelezen 13167 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Gepost op: 17 juni 2009, 10:40:05
Gisteren had ik een discussie met een vriend over het gebruik van blauw licht, naar aanleiding van het topic over de mishandelde Deventer ACH. Zoals ik in dat topic al heb gepost, had hij wellicht beter blauw-blauw kunnen aandoen, om zo duidelijk te maken dat hij iets bijzonders ging doen, nl door rood rijden.

Het topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten met bijbehorden IM-beleid is er volgens mij juist op gericht zo min mogelijk zwaailichten en sirenes op straat te krijgen. Ik heb mijn twijfels hierover. Ik ben van mening dat er in menig situatie te weinig met blauw-blauw wordt gereden. Zoals net gezegd bij de ACH uit Deventer, maar ook bij programma's als blik op de weg, waarbij je een leuke kijk in de keuken van de blauwe hulpdiensten krijgt, zie ik situaties waarbij het voeren van zwaailampen verduidelijking kan scheppen.

Situatieschets:
Onopvallende surveillance wagen ziet dikke BMW met goede 170 op de teller voorbij schuiven. Logisch gevolg, er achteraan, traject meting etc. Ik rijd met mijn jeepje rustig 110/120, zie deze 2 snelheidsmaniakken voorbij stuiven en denk wat een stelletje eikels met hun dure wagens.....die trekken zich ook nooit ergens wat van aan/geld genoeg voor prentjes blijkbaar.


Wat zou er verbeterd kunnen worden aan deze situatie, zodat overige weggebruikers weten wat er speeld? De politie volvo zou bijvoorbeeld zijn achter flitsers kunnen aandoen. Hierbij kan hij nog steeds de BMW onppvallend volgen, echter het overige verkeer ziet wel dat het om een HV-voertuig gaat die bezig is met een een drigende taak, nl het verkeer veiliger maken.

Wat zijn de redenen dat dit eigenlijk vrijwel nooit gebeurd. Ben dit pas een zeer enkele keer tegen gekomen in genoemde programma's dat dit wordt gedaan om het overige verkeer te "informeren".

Er zijn nog meer sitaties te bedenken waarbij alleen al het voeren van zwaailampen duidelijk maakt aan het verkeer dat je redenen hebt om je niet geheel aan de verkeersregels te houden. Wat mij betreft mag er dus wel meer gepast blauw op straat worden gebruikt.


basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2009, 11:55:18
Omdat gepast blauw niet bestaat volgens de regelgeving, en dus ook geen informerende taak heeft...dat een hoop collega's het wel doen voor de duidelijkheid is een andere zaak. Overigens lijkt het mij inderdaad bij het volgen van een voertuig in wat voor situatie dan ook niet wenselijk om je blauw-blauw te voeren omdat het toch wel opvalt, al voer je het naar achteren....

Aan de andere kant moet je je ook afvragen of je alles maar moet willen weten. Ik heb ook wel eens een burgerdienst met een burgervoertuig. Als ik dan nav een melding diverse verkeersovertredingen maak (rood licht, verkeerd voorsorteervak, overschrijding max snelheid) zie ik ook mensen claxonneren en licht signalen geven...

Dat is dan heel vervelend dat zij zich er aan storen, echter ik heb dan al mijn concentratie bij het rijden. Dat andere zich er dan aan storen is niet mijn probleem...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2009, 12:06:17
Dat is dan heel vervelend dat zij zich er aan storen, echter ik heb dan al mijn concentratie bij het rijden. Dat andere zich er dan aan storen is niet mijn probleem...

Dat de concentratie hard nodig is bij het rijden, snap ik volledig. Maar het indrukken van één knopje om achterflitsers aan te zetten lijkt me niet het moeilijkste. Zitten jullie niet doorgaans met 2 personen in een auto?

Ik snap dat je bij een melding huiselijk geweld met dader nog in pand, niet met de toeters aan wilt rijden. Echter blauw aan tot een straat voor het incident, maakt al veel duidelijk.

Op deze manier roept hufterig weggedrag hufterig weggedrag op. Ook in een onopvallende auto vind ik dat je het goede  voorbeeld moet geven. Juist bij deze auto's is communiceren met ogs een manier om aan te geven dat je wel degelijk een reden hebt om regels te overtreden.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2009, 12:17:10
Dat de concentratie hard nodig is bij het rijden, snap ik volledig. Maar het indrukken van één knopje om achterflitsers aan te zetten lijkt me niet het moeilijkste. Zitten jullie niet doorgaans met 2 personen in een auto?

Nee doorgaans bij burgerdiensten rijden we solo, en als er al optische en geluidssignalen in het voertuig zit dan zeker niet naar achteren...

Ik snap dat je bij een melding huiselijk geweld met dader nog in pand, niet met de toeters aan wilt rijden. Echter blauw aan tot een straat voor het incident, maakt al veel duidelijk. ben ik met je eens, echter wederom is blauw blauw nergens verwoord in de richtlijnen. Tevens is het voeren van blauw blauw ook voor de meeste weggebruikersaanleiding om de meest rare capriolen te gaan maken

Op deze manier roept hufterig weggedrag hufterig weggedrag op. Ook in een onopvallende auto vind ik dat je het goede  voorbeeld moet geven. Juist bij deze auto's is communiceren met ogs een manier om aan te geven dat je wel degelijk een reden hebt om regels te overtreden. De hufterigheid begint natuurlijk wel bij jezelf, als jij hufterigheid ziet ga je het dan meteen kopieren ? Zou ik persoonlijk erg raar vinden, maar goed... ik snap wat je bedoelt echter vind ik het in de meeste gevallen niet nodig, de burger mag ook eens accepteren dat de politie niet zomaar overtredingen maakt

Dat het verder voor burgervoertuigen niet te zien is dat het politie is... is misschien wel juist de bedoeling. Dat jij je dan aan het weggedrag ergert... tja... jammer voor jou dan ? Nogmaals ik kan mij daar op dat moment niet druk over maken.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


sylvester1986

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2009, 12:28:07
Haha dat voeren van blauw-blauw doet mij opeens denken aan dat verhaal van die agenten die hun zwaailichten aanzetten vanwege de patat dat anders koud zou worden:P
Ik snap jullie beide eigenlijk wel, maar stel dat de politie dan een ongeval veroorzaakt omdat het juist zonder zwaailichten reed naar een melding, wie is dan de schuldige?
De politie of de weggebruiker dat niet doorheeft dat er een politiewagen zonder OGS aankomt rijden?


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2009, 13:02:01
Om deze reden heeft de DKDB het stopbord om laten bouwen en kunnen ze achter alleen de tekst politie aanzetten om het verkeer te informeren.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2009, 13:16:52
Dat het verder voor burgervoertuigen niet te zien is dat het politie is... is misschien wel juist de bedoeling. Dat jij je dan aan het weggedrag ergert... tja... jammer voor jou dan ? Nogmaals ik kan mij daar op dat moment niet druk over maken.

Het zou je als ambtenaar juist wel moeten kunnen schelen dat je ergernissen veroorzaakt bij het ovige verkeer. Uiteindeijk heb je een servicegerichte taak en moet je het goede voorbeeld geven.

de burger mag ook eens accepteren dat de politie niet zomaar overtredingen maakt

Zoals ik al aangaf snap ik heel goed dat je de slechterikken niet al straten verdrop wilt laten horen dat jullie er aan komen. Echter als het een opnopvallende burgerauto is, is het enige wat ik zie als ie "als een idioot"door het verkeer raast, weer een enorme lul die denkt dat hij alles maar kan maken.

Begrip kweken bij de burgers kan veel ergernissen voorkomen.

Het feit dat het niet in de regels voorkomt, betekend niet dat je niet zelf kunt beslissen het toch te doen als de situta daar om vraagt. (ja en amen gedrag)
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2009, 13:32:50
Het zou je als ambtenaar juist wel moeten kunnen schelen dat je ergernissen veroorzaakt bij het ovige verkeer. Uiteindeijk heb je een servicegerichte taak en moet je het goede voorbeeld geven.

Zoals ik al aangaf snap ik heel goed dat je de slechterikken niet al straten verdrop wilt laten horen dat jullie er aan komen. Echter als het een opnopvallende burgerauto is, is het enige wat ik zie als ie "als een idioot"door het verkeer raast, weer een enorme lul die denkt dat hij alles maar kan maken.

Begrip kweken bij de burgers kan veel ergernissen voorkomen.

Het feit dat het niet in de regels voorkomt, betekend niet dat je niet zelf kunt beslissen het toch te doen als de situta daar om vraagt. (ja en amen gedrag)

Nee op dat moment kan het mij absoluut niet jeuken dat ik mogelijk een ergernis veroorzaak. Ik ben namelijk onderweg naar een melding die een behoorlijk hoge prioriteit heeft. Als ik de middelen zou hebben om kenbaar te maken dat ik van de politie ben zou ik die gebruiken echter die heb ik niet... dus kan ik ze ook niet gebruiken. Dat heeft niets te maken met service-gerichtheid te maken. Sterker nog... mijn service-gerichtheid is zo groot dat ik zsm naar die melding wil.

Begrip kweken bij burgers is goed, echter het moet wel werkbaar blijven. Jij ziet alleen een voertuig die zich niet netjes door het verkeer verplaatst en weet dus ook niet dat het politie is. Als jij je dan gaat irriteren aan dat weggedrag waardoor je ook hufterig weggedrag gaat vertonen, dan zegt dat meer over jou, dan over het weggedrag van die bestuurder.

Dan nog even over het feit wat jij ja en amen gedrag noemt, er staat in de branche richtlijn specifiek genoemd dat alleen het gebruik van optische geluidssignalen niet is toegestaan... derhalve ga ik dat dus ook nietgebruiken  om te laten zien dat ik een dringende taak heb omdat de burger dan meer begrip heeft.

De burger moet namelijk ook eens begrijpen dat als de politie een overtreding in het verkeer maakt dit ter uitoefening van zijn bediening is. Daarvoor heeft zij ook een ministriele ontheffing van alle bepalingen zoals gesteld in de Wegenverkeerswet 1994 en het RVV 1990 met uitzondering van artikel 5 van de WVW1994.

Ik zou bij die dringende melding namelijk anders wel toestemming van de GMK krijgen. Het gaat er dus niet om of het een kwestie van willen is... als jij een ongeval veroorzaakt doordat jij met blauw blauw rijdt hang je in de hoogste boom...en dan is het begrip van die burger voor mij onderschikt belang... achteraf als er klachten zijn wil ik die best toelichten...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2009, 16:52:38
Ik zou bij die dringende melding namelijk anders wel toestemming van de GMK krijgen. Het gaat er dus niet om of het een kwestie van willen is... als jij een ongeval veroorzaakt doordat jij met blauw blauw rijdt hang je in de hoogste boom...en dan is het begrip van die burger voor mij onderschikt belang... achteraf als er klachten zijn wil ik die best toelichten...
[/quote]

Ja en zonder blauwx2 hang je aan de boom ernaast :'(
Is dus niet een reden om het niet te doen lijkt me............
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2009, 17:51:38
Om deze reden heeft de DKDB het stopbord om laten bouwen en kunnen ze achter alleen de tekst politie aanzetten om het verkeer te informeren.
Als ze dat nou bij elk burgervoertuig met een stopbord zouden doen, heel veel blauwe mensen vragen zich af waarom dit er niet standaard op zit.