Bordjes nooduitgang nen3011

Auteur Topic: Bordjes nooduitgang nen3011  (gelezen 7910 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Andreej

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Gepost op: 5 juni 2009, 15:47:43
Goedemiddag mensen,

Na een controle van de brandweer binnen ons bedrijf blijkt dat we onze nooddeuren aan de buitenkant moeten voorzien van een bord met daarop 'nooduitgang' of 'nooduitgang vrijlaten' de letters hierbij moeten 8cm hoog zijn. Nu heb ik al heel wat rondgebeld en gegoogeld maar ik kan deze bordjes nergens vinden. Kan iemand mij op weg helpen?? Stickers is in principe ook goed, zo lang ze maar voldoen aan die nen3011.

Alvast bedankt!




Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #1 Gepost op: 5 juni 2009, 15:55:08
Sticker "Nooduitgang vrijhouden"
Pictogram "nooduitgang vrijhouden"; 250x? Mm; sticker

€ 1,58
(incl. BTW)

  
even googlen en je vind er genoeg.  deze was te vinden op http://www.veiligheid4you.nl/Webwinkel/Pictogrammen/BHV/Sticker-%2522Nooduitgang-vrijhouden%2522.html


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 5 juni 2009, 15:56:20
Wettelijke grondslag:

Gebruiksbesluit (www.vrom.nl/gebruiksbesluit )

Artikel 2.3.5 lid 6

Aan de tegen de vluchtrichting in gekeerde zijde van een nooddeur of
nooduitgang in een uitwendige scheidingsconstructie is het opschrift
«nooddeur vrijhouden» of «nooduitgang» aangebracht. Dit opschrift
voldoet aan de eisen voor aanvullende tekens in NEN 3011: 2004.


Andreej

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #3 Gepost op: 5 juni 2009, 17:16:00
Citaat
even googlen en je vind er genoeg.  deze was te vinden op http://www.veiligheid4you.nl/Webwinkel/Pictogrammen/BHV/Sticker-%2522Nooduitgang-vrijhouden%2522.html

Ja, zulke heb ik ook al gevonden, maar omdat die norm spreekt van 8cm letters komt ie daar niet mee overeen. Maar toch bedankt voor het meedenken!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 5 juni 2009, 17:30:06
Waar staat in de norm dat ze minimaal 8 cm hoog moeten zijn?


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #5 Gepost op: 5 juni 2009, 21:40:44
kijk eens bij een grotere bouwmarkt.
Heb zoiets deze week bij de Gamma gezien.

groeten Leo
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


Andreej

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #6 Gepost op: 10 juni 2009, 23:36:41
Citaat
Wettelijke grondslag:

Gebruiksbesluit (www.vrom.nl/gebruiksbesluit )

Artikel 2.3.5 lid 6

Aan de tegen de vluchtrichting in gekeerde zijde van een nooddeur of
nooduitgang in een uitwendige scheidingsconstructie is het opschrift
«nooddeur vrijhouden» of «nooduitgang» aangebracht. Dit opschrift
voldoet aan de eisen voor aanvullende tekens in NEN 3011: 2004.

Volgens de brief die wij hebben gekregen horen de letters 8cm te zijn. Zij verwijzen hierbij naar bovenstaand artikel maar zoals Palmpie al zegt spreekt dit artikel inderdaad niet van die letterhoogte. Maar helaas heb ik geen toegang tot de norm 3011 om uit te zoeken wat daar dan precies in staat. Mocht iemand wel toegang hebben dan hoor ik graag wat daar precies in staat.

Wat me wel opvalt is dat als ik rondneus via google dat ik de letterhoogte van 8cm veel tegenkom in voorschriften voor tijdelijke evenementen. Maar een exact artikel of voorschrift kan ik dan weer niet vinden, mocht iemand dat hebben dan ben ik daar ook wel nieuwsgierig naar, van heel veel gemeenten apart kun je ze wel vinden maar geen landelijke regelgeving oid.

Haalt de preventist hier nu dingen door elkaar (tijdelijk en permanente situatie) of vergis ik mij ergens?

Groet,

André


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 10 juni 2009, 23:39:51
Volgens de brief die wij hebben gekregen horen de letters 8cm te zijn. Zij verwijzen hierbij naar bovenstaand artikel maar zoals Palmpie al zegt spreekt dit artikel inderdaad niet van die letterhoogte. Maar helaas heb ik geen toegang tot de norm 3011 om uit te zoeken wat daar dan precies in staat. Mocht iemand wel toegang hebben dan hoor ik graag wat daar precies in staat.

Wat me wel opvalt is dat als ik rondneus via google dat ik de letterhoogte van 8cm veel tegenkom in voorschriften voor tijdelijke evenementen. Maar een exact artikel of voorschrift kan ik dan weer niet vinden, mocht iemand dat hebben dan ben ik daar ook wel nieuwsgierig naar, van heel veel gemeenten apart kun je ze wel vinden maar geen landelijke regelgeving oid.

Haalt de preventist hier nu dingen door elkaar (tijdelijk en permanente situatie) of vergis ik mij ergens?

Groet,

André

Ik heb hem kan hem alleen digitaal via een website inkijken. Hij is hier te bestellen: http://www2.nen.nl/nen/servlet/dispatcher.Dispatcher?id=BIBLIOGRAFISCHEGEGEVENS&contentID=191045