[Witte kolom] Voetbaltoernooi

Auteur Topic: [Witte kolom] Voetbaltoernooi  (gelezen 19237 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #60 Gepost op: 24 september 2010, 14:11:35
Het probleem was de hoofpijn en misselijkheid die niet in het plaatje van een duizeligheid of flauwte vallen. Zeker na een half uur niet meer. Ook voelde zich nog steeds zwak in de benen. Waarom is ze neergevallen? Allemaal redenen om voorzichtig te zijn met de aanvankelijke verbetering. Daarom is het niet goed om maar te zeggen; Case closed. Begrijp je. ;) Dat er uiteindelijk geen duidelijk beeld uit komt is nog steeds, ook op langere termijn een reden om het in de gaten te houden.

Misselijkheid, duizeligheid, zwakte in de benen passen allen bij een vasovagale collaps (flauwte dus), waardoor je dus neervalt. Mensen kunnen zich tot 24 uur na het optreden hiervan nog niet lekker voelen. Hoofdpijn is ook een logisch gevolg van het ongecontroleerd ter aarde storten. Maar niet iedereen die een flauwte krijgt heeft hetzelfde typische presentatiebeeld.
Als iemand 35 minuten na een flauwte in de vitale functies maximaal scoort, moet het erg raar lopen als dat opeens verslechterd.
Je kan achter elke klacht wel wat omineus zoeken, maar feitelijke blijft als EHBO'er alleen de ABCD van belang.


Anesthesia Mater

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
  • Leven en laten leven.
Reactie #61 Gepost op: 26 september 2010, 18:30:38
OK.

Zal het proberen wat minder ver te zoeken volgende keer :) ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #62 Gepost op: 3 oktober 2010, 22:24:13
Zo weer terug van vakantie, dus nog even reageren op het einde van de casus.

Ik vond het op zich wel een leuke casus, ook al heeft hij een open einde.
Natuurlijk is het leuk wanneer je een duidelijke oorzaak achterhaald, maar niet iedereen kun je in een hokje stoppen, ik ben in ieder geval tevreden met mijn eigen overwegingen en conclusies.

Wat er volgens mij nog beter kan.

1. Laat een ieder die reageert zijn reactie zo veel mogelijk motiveren, dus niet alleen "ik denk dat het flauwte is" maar ook waarom je dat denkt en wat het eventueel nog meer zou kunnen zijn met daarbij de reden waarom die minder waarschijnlijk zijn. ? Probeer niet alleen maar te gokken, maar als je dat doet zeg het er dan bij.
De casusleider kan zo de gedachtegang beter volgen en ook de anderen kunnen er van leren.

2. probeer als casusleider aan het einde van de casus een conclusie neer te leggen.
Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak en waarom ?
Wat zijn de andere mogelijke oorzakeken (DD) en waarom zijn die minder waarschijnlijk of onwaarschijnlijk
Wat was in de ogen van de casusleider de beste aanpak geweest, wat doe je, welke vragen stel je en voor beiden waarom

Maar verder bedankt voor deze casus, ik heb vandaag in de praktijk van de kustmarathon weer een aantal onwelwordingen gezien waarvoor niet echt een reden aan te wijzen was. net als in deze casus, de personen herstelden spontaan mogelijk mede door wat eten en drinken.

Overigens ook een aantal mensen naar het ziekenhuis gestuurd, atrium fibrilatie (geconstateerd door even de pols te voelen icm met goed uitvragen), een infarct en een mogelijk infarct, kortom we waren er weer niet voor niets  098uo
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources