(witte kolom) Raad het plaatje

Auteur Topic: (witte kolom) Raad het plaatje  (gelezen 83992 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2009, 22:33:09

Hier is de volgende opdracht.

Dit is een wat oudere man, die in verwarde staat bij je wordt gepresenteerd.
Hij is ook niet helemaal goed verzorgd.

Wat zie je op het ecg, wat kan dit veroorzaken ,en wat ga je eraan doen?
De pijltjes zijn de hint ;)

Bonuspunten: fysiologische oorzaak van de afwijking :o

Succes allen!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

weetje_hgl

• geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2009, 22:42:47
Deze gaat mijn pet te boven, ik ben geen hulpverlener, wel geinterresseerd, dus blijf het topic wel volgen, tot er weer een "leken" raad het plaatje gepost wordt.... ;)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 19 juni 2009, 22:48:37
Leuk initiatief!

Alleen een plaatje alleen zegt wel heel erg weinig en als ik met die foto bij een radioloog kom dan zullen zijn eerste twee vragen toch echt zijn "wat is je vraagstelling?" en "wat is het klinisch beeld?". Misschien toch wel handig om de antwoorden op deze twee vragen op voorhand bij het plaatje te zetten net zoals je in de praktijk zou doen op de aanvraag?
ik snap je punt ;)
maar ik heb het bewust niet gedaan, omdat ik anders eigenlijk het antwoord al kado zou geven(oorzaak-> te verwachten letsel)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #13 Gepost op: 20 juni 2009, 00:28:22
Dit is geen gemakkelijke Golly pfffff. (ook dit plaatje mag groter :-)
Je zou als je heel snel kijkt kunnen denken aan een bifasiculair blok vanwege de Rsr' patronen in de precodiale afleidingen, maar de T toppen zijn normaal van richting en dus is er sprake van een verhoogd J punt (deze osborne golf heeft ook een meer afgeronde top). Verder is er sprake van een sinus bradycardie en zijn de QRS en QT tijden verlengt.
Vanwege de slechte verzorging, de hoge leeftijd en het afwijkend neurologisch gedrag en de genoemde ECG afwijkingen houd ik het even op een hypothermie.

Wat gaan we doen, uiteraard eerst de temp meten, normaal is dat denk ik al gedaan voor dat het ecg gedraaid is, en zo nodig opwarmen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #14 Gepost op: 20 juni 2009, 00:51:06
Ik zie dat je er een vraag bij gezet hebt, of wellicht heb ik daar in eerste instantie overheen gelezen, maar ik weet niet precies wat je bedoeld met de fysiologische oorzaak.
Als je bedoelt wat de ecg afwijkingen veroorzaakt (en dat heb ik eerlijk gezegd moeten opzoeken) dan gaat het om een verhoogde uitstroom van kalium uit de cellen in het epicard (maar niet in het endocard) waardoor in deze cellen een (vroege) repolarisatiestoornis optreed (een hoger en langer actiepotentiaal) . Het potentiaal verschil wat hierdoor onstaat tussen het epi- en endocard is zichtbaar als de Osborne golf.

Ik heb het onderstaand plaatje er over gevonden, maar staar je er niet op blind, helemaal klopt het namelijk m.i. niet
De derde grafiek niet echt het verschil van de bovenste twee.
Met name het feit dat de repolarisatie in het epicard langer duurt zou er voor zorgen dat de Osborbe golf zichtbaar wordt achter het QRS cpmplex, terwijl het normaal ontzichtbaar is omdat het grotendeels in het QRS complex 'verdrinkt'.
Dit laatste blijkt totaal niet uit het  plaatje waarbij de timing heel anders lijkt te lopen, kortom ik heb er sterk mijn twijfels  over, maar het komt wel van een arts en dat ben ik bij lange na niet... dus misschien is de conclusie dat ik het niet begrijp terechter als dat het niet klopt 8)

Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #15 Gepost op: 20 juni 2009, 10:36:17
Maar lieve jasques, je hebt t helemaal goed!

Zelfs de bonusvraag.

De osborn of J wave is een verschijnsel in het ECG welke voor kan komen bij Hypothermie en nog een paar andere problemen zoals een verhoogd calcium en hersenletsel.

De wave is te zien bij de pijltjes maar ook in nog wat andere afleidingen.  Gecombineerd met de bradycardie is het absoluut een teken van hypothermie.

Dusss..... Jaques mag de volgende plaatsen
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 20 juni 2009, 17:30:42
Maar lieve jasques....
:-[ ::)

Ok mijn casus, ik heb een niet te moelijke genomen in de hoop dat het aantal deelnemers wat toeneemt.

Het gaat om een 67 jarige vrouwelijke patient die sinds enige dagen last heeft van vermoeidheid, duizeligheid en zwarte vlekjes zien.
Verder geeft ze aan af en toe hartkloppingen te voelen en daar maakt ze zich toch wel zorgen om.
Ze vertelt je dat ze onder behandeling is voor diabetis type II en hoge bloeddruk en voor dat laatste krijgt ze "plastabletten", de bloeddruk is al geruime tijd goed volgens haar dokter (150 en 95 zegt ze ) De laatste maanden zijn er geen veranderingen in haar medicatie geweest.

Wanneer je haar pols voelt valt je op dat die erg snel en volstrekt onregelmatig is (dus niet regelmating onregelmatig) wat je al een bepaald vermoeden geeft over de oorzaak van de klachten van deze mevrouw.
Je maakt een ECG en tot je tevredenheid zie je dat dit ECG je vermoeden bevestigd.

Het ECG is hieronder weergegeven.
De vragen

1. Welke hier relevante ECG afwijkingen zie je
2. kunnen deze afwijkingen de klachten van mevr. verklaren en zo ja leg uit waarom/hoe

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 20 juni 2009, 19:57:04
Ik volg het topic met veel interesse. Maar het gaat mijn petje te boven.
Ik kan nog net zien dat het geen normaal ECG is, maar om te benoemen wat de afwijking is dat gaat me te ver.
De snelle hartslag is te zien en allerlei andere zaken die afwijken van het normale.
Ik ben benieuwd wat de uitkomst is.

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #18 Gepost op: 20 juni 2009, 20:32:20
Mischien handig om de afbeelding weer wat te verkleinen, lead V4-V6 staat er niet op ;)

En ik zie een behoorlijke sinustachycardie, zo rond de 150 toch als ik de aftelmethode gebruik.. Misschien zelfs SVT. Ik zie geen p-toppen, dus misschien een re-entry tachycardie?   (jacques, zit me niet zo uit te lachen.... je weet dat ik hier slecht in ben :P )
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #19 Gepost op: 20 juni 2009, 22:13:07
Mischien handig om de afbeelding weer wat te verkleinen, lead V4-V6 staat er niet op ;)

Even de scrollbalk onder in beeld gebruiken JIM, bij mij krijg ik dan alles te zien.
En ik ga zeker niemand uitlachen, het is al lang mooi dat mensen die dit werk niet dagelijks doen een poging wagen en zich daarmee toch een beetje kwetsbaar opstellen, of in ieder geval laten zien dat een mens nu  eenmaal niet alles kan weten O0