(witte kolom) Raad het plaatje

Auteur Topic: (witte kolom) Raad het plaatje  (gelezen 83702 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #100 Gepost op: 25 juni 2009, 17:13:24
Hmmer staat nu ineens een link naar het plaatje hoop dat er iets op te zien is hahaha.
succes

De onderste is duidelijker.


GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #101 Gepost op: 25 juni 2009, 17:27:47
Heel goed bianca er is hier sprake van situs inversus, het hart ligt inderdaad andersom.
Als je kijkt naat afleiding I dan zie je dat die negatief is, dat zie je eigenlijk vrijwel nooit, meestal is er dan sprake van electrodes die verkeerd geplakt zijn.
Maar omdat de precodiale (borst)afleidingen ook een omgekeerd beeld weerkeven, kun je er wel vanuit gaan dat er sprake is van situs inversus, vandaar ook het afwijkende ECG, de thoraxfoto bevestigt dit.

Biance, goed opgemerkt en leef je uit !

Ow, ow jacques die wist ik gewoon  :D  Ik zag het aan de omgekeerde hartas (AVF isoelektrisch, hoogste R in III).

Misschien is er toch nog hoop voor me... ;D
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #102 Gepost op: 25 juni 2009, 18:29:07
Ow, ow jacques die wist ik gewoon  :D  Ik zag het aan de omgekeerde hartas (AVF isoelektrisch, hoogste R in III).

Misschien is er toch nog hoop voor me... ;D

Nou netjes hoor dat je dat gelijk gezien hebt, velen tuinen er in ! O0
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #103 Gepost op: 25 juni 2009, 20:22:23
gemetastaseerde longtumoren

De witte vlekken horen er niet en de grote aantallen geven ook geen aanleiding tot het denken aan cystes oid.

Ook een verbreed mediastinum ten gevolge van de CA
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #104 Gepost op: 25 juni 2009, 21:10:35
Hee Golly inderdaad gaat het om de metastasen.

Aan jou de eer voor de volgende

Bianca
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #105 Gepost op: 25 juni 2009, 21:25:20
Cystes kun je moeilijk uitsluiten obv aantallen. er zijn genoeg ziektebeelden die meerdere cystes laten zien. Cystycercosis, polycysteus ovariumsyndroom, cystenieren.

Ik zou het trouwens gewoon op tumoren houden, metastase kan je pas met zekerheid zeggen als je een primaire tumor hebt gevonden. Dit concludeer je onder andere ophet klinisch beeld. Bijv. man van 65 jaar gediagnosticeerd met prostaat ca. komt met toenemende klachten van benauwdheid en bloed ophoesten, deze foto erbij doet dan een belletje rinkelen. Diagnostiek is meer dan een foto of bevinding alleen.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #106 Gepost op: 25 juni 2009, 21:27:29
Cystes kun je moeilijk uitsluiten obv aantallen. er zijn genoeg ziektebeelden die meerdere cystes laten zien. Cystycercosis, polycysteus ovariumsyndroom, cystenieren.

Ik zou het trouwens gewoon op tumoren houden, metastase kan je pas met zekerheid zeggen als je een primaire tumor hebt gevonden. Dit concludeer je onder andere ophet klinisch beeld. Bijv. man van 65 jaar gediagnosticeerd met prostaat ca. komt met toenemende klachten van benauwdheid en bloed ophoesten, deze foto erbij doet dan een belletje rinkelen. Diagnostiek is meer dan een foto of bevinding alleen.

Ik heb via google gezocht op metastasen en kwam op dit plaatje uit ;)

Ik ben geen pleeg of arts of zo dus heb verder geen medische kennis.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #107 Gepost op: 25 juni 2009, 21:53:42
Dat is misschien ook een beetje het verleidelijke van dit topic. Het nodigt een beetje uit tot kookboekgeneeskunde om maar zo te zeggen. Op zich is de didactische waarde hiervan best leuk, maar let wel op de valkuil die erachter ligt.

Overigens gaat het om tracheametastasen van het adenoid cystic carcinoma, kostte wel wat zoekwerk. Is een uitermate zeldzame aandoening. daarom kon ik deze X-thorax in eerste instantie moeilijk plaatsen. Metastasen van andere tumoren hebben een ander beeld zoals hier bijvoorbeeld een longmetastase van een schildkliertumor.



Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #108 Gepost op: 25 juni 2009, 22:39:07
het is mijn kennisgebied niet dus nog even een vraag.
Wat veroorzaakt de scherp omlijnde donkere delen in de longvelden links en rechts ? (Foto Bianca)
Dat kon/kan ik eigenlijk niet thuisbrengen
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #109 Gepost op: 25 juni 2009, 23:10:26
Ik zie wat je ziet Jacques, is inderdaad apart.

Even een korte opdracht.

wat zie je op deze voet foto, hoe heet het en hoe wordt het veroorzaakt?

Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis