(witte kolom) Raad het plaatje

Auteur Topic: (witte kolom) Raad het plaatje  (gelezen 83675 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Storz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 68
Reactie #130 Gepost op: 1 juli 2009, 00:46:06
pleuravocht?
intra-abd RIP onmiddellijk onder diafragma?
hepatomegalie?
levertumor?
splenomegalie?
subdiafragmatisch abces?
verlamming n. phrenicus?


Kanarie

  • Gast
Reactie #131 Gepost op: 1 juli 2009, 09:40:09
Misschien is het in het algemeen voor iedereen wel leuk om bij je diagnoses te vertellen waarom je dat denkt. Ideetje?


Kanarie

  • Gast
Reactie #132 Gepost op: 1 juli 2009, 09:50:02
Ik mis de bovenkant van de foto, dus hij is niet volledig te beoordelen. Ik zou vragen of ze een nieuwe foto willen maken met een laterale erbij. Als dat niet kan, zoals in deze situatie hier op het forum, zijn dit mijn overwegingen:
Ik neem aan dat de foto PA en recht is ingeschoten. Het hart is slank, de begrenzing is rechts wat rommelig/onscherp. Ik kan de foto niet lichter en donkerder zetten, maar in de longvelden zie ik geen bijzonderheden, er vanuitgaande dat de sluiering linksonder, naast het hart, nog bij een normale hilus hoort. Het rechter diafragma lijkt deels wat hoog te staan, maar dat heb ik vaker gezien, dus weet niet helemaal zeker of dat hier normaal is. Dat gezegd hebbende, kun je de sinussen goed vervolgen. Het mediastinum lijkt heel iets breed, maar dat kan ook door de projectie komen. Ik kan er niet zo heel veel van maken. Ik denk dat ik de afwijking bij de rechter hilus moet zoeken. Wie helpt me?


Kanarie

  • Gast
Reactie #133 Gepost op: 3 juli 2009, 14:15:47
Niemand helpt :(


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #134 Gepost op: 5 juli 2009, 23:44:12
Nee helaas, ik wil wel maar kan niet ....

Ik denk dat de moelijkheidsgraad omlaag geschroefd moeten worden zodat wat meer mensen er iets zinnigs over kunnen roepen.
het tempo komt er dan misschien ook een beetje in...
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #135 Gepost op: 6 juli 2009, 11:57:59
denk het ook want probeer het te volgen maar het lukt me echt niet
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #136 Gepost op: 7 juli 2009, 17:12:29
Hier is de volgende dan.

Een oudere man gaat naar de huisarts met een "longontsteking". Vanwege zijn rookgedrag vraagt de huisarts een x thorax aan.



Wat zie je op deze x thorax en hoe moet dit verder behandeld worden?


Niels, komt de incidentie van cysticercosis  in het midden oosten wellicht door de grote groepen mensen die uit africa naar mecca trekken voor de Haj, en daar met vele mensen een tijd lang in kleine ruimtes bijeen zijn? De oral-fecal route leidt immers ook tot de grotere incidentie van meningitis in het midden oosten.

Zal ik jullie dan maar uit je lijden verlossen jongens? :D

Deze meneer heeft een al langer bestaande diafragmaruptuur/ gescheurd middenrif rechts. Omdat in dit geval de lever de borstholte binnendringt wordt besloten een operatieve reconstructie te doen. Het is overigens bij navragen ooit ontstaan na een trauma, maar toen niet ontdekt waardoor meneer nu nog behandeling behoeft.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #137 Gepost op: 8 juli 2009, 21:47:21
He Golly, bedankt voor de oplossing, met het verhaal erbij kan ik er iets van maken.......

Aan wie geef je het stokje door ?
Enne ..... Zullen we het een klein beetje simpeler houden  (anders win ik nooit meer  :'()
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #138 Gepost op: 8 juli 2009, 22:08:13
ik laat vrij wie er een case gaat neerzetten, omdat mijn inspiratie op is... ;D

Duss, we zullen zien wat er van wie komt!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #139 Gepost op: 11 juli 2009, 18:06:48
flappus  niet elke verandering is een verbetering