(witte kolom) Raad het plaatje

Auteur Topic: (witte kolom) Raad het plaatje  (gelezen 83677 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #140 Gepost op: 11 juli 2009, 20:31:35
Avulsie fractuur van de grote teen

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #141 Gepost op: 11 juli 2009, 22:38:49
in iedr geval een fractuur van de grote teen.
Is een avulsie fractuur niet een fractuur waarbiuj alleen de aanhechting van de spier/pees afgeboken is ?
(Ik heb nog niet de moeite genomen om het na te kijken, maar ik heb zelf zoiets met mijn pink gehad vandaar)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #142 Gepost op: 23 augustus 2009, 21:42:30
als wmtje terug is van holiday zal vast de volgende geplaatst worden ;)


tatujordi

  • Verpleegkundige beademingsafdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
    • Ambulancesite.nl
Reactie #143 Gepost op: 5 december 2009, 14:52:24
Erg jammer dat dit topic is dood gebloeid.

Zoals het er nu na uitziet ga ik vanaf september 2010 20 weken stage lopen bij een ambulancedienst. Voor deze stage ben ik mij reeds aan het voorbereiden om dieper op de stof in te gaan dan dat mijn verpleegkundeopleiding aanbied.
Heb dit topic gisteren ontdenkt en heb hier erg veel van geleerd. Mijn interesse gaat vooral uit na het beoordelen van ECG's maar had al gezien dat dit absoluut niet een kwestie is van enkele weken maar enkele maanden en misschien wel jaren voordat je dit goed onder de knie hebt vooral wanneer je hier zoals ik nog niet dagelijks mee werkt.
 
Doordat ik dit topic vrij laat heb ontdekt heb ik dus verschillende voorbeelden achter elkaar kunnen behandelen. Ik voelde me dan ook een paar keer erg goed wanneer ik het juiste antwoord in gedachten had 8) ;) en baalde aan de ene kant dat ik in die tijd niet het betreffende antwoord had geplaatst. Vooral de laatste thorax foto had ik meteen het idee bij van een gescheurd middenrif (misschien ook wel omdat ik dit toevallig al wist en natuurlijk nog een hoop andere dingen niet weet waardoor ik ook niet uit veel diagnoses kan kiezen ;))

Wat ik eigenlijk wil zeggen met dit bericht is dat mij en ik denk nog vele anderen die op dit forum verder willen dan de basis verpleegkunde erg veel aan dit soort voorbeelden hebben en ook vooral de verschillende antwoorden die worden gegeven van personen in verschillende werkvelden. Doordat ik nog in de opleiding zit en als stagiaire geen voorbeelden mee naar huis krijg kan ik dan ook geen steentje bijdragen aan dit topic maar ik hoop zeker dat er weer leven komt in dit topic en dat we met z'n allen kunnen gaan proberen diagnoses te stellen zodat we er allemaal wat van kunnen leren.

p.s. Laat ik dan ook maar even wat proberen ;) Ik stel ook inderdaad de verpleegkundige diagnose van een breuk in de grote teen, en denk te behandelen door het plaatsen van een koker om de grote teen zodat je minimale functieverlies hebt in de herstelperiode en toch de teen hebt gefixeerd voor herstel.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #144 Gepost op: 28 december 2009, 19:56:32
sorry voor de late respons, maar deze persoon krijgt een onderbeensgipsspalk voo wellicht 6 weken en daarbij thromboseprofylaxe in de vorm van fraxiparine spuitjes 1xdd.

(ik zal nog eens wat ecg's opzoeken cq. inscannen) tot die tijd een andere vraag

wat is er met deze hand gebeurd?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #145 Gepost op: 28 december 2009, 20:06:39
glas- of metaalsplinters/stukjes?


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #146 Gepost op: 28 december 2009, 20:11:05
het lijken allemaal losse fragmentjes te zijn, maar het is wel sterk geconcentreert op een plek, dus ik vermoed ook de metaalsplinters.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #147 Gepost op: 29 december 2009, 12:12:06
Ik denk een schot hagel


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #148 Gepost op: 29 december 2009, 19:53:33
erdebee - volgens mij ga je door voor de koelkast.

Buckshot, grootkaliber waarschijnlijk 12. Het aantal korrels komt ook aardig overeen.



zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #149 Gepost op: 29 december 2009, 20:00:33
ik had dus ook willen zeggen van een schot hagel, maar ik dacht van neeh das zo zeldzaam dat zal wel niet gepost worden ;)
Maar goed! altijd dus je eerste gedachte typen ;)