(witte kolom) Raad het plaatje

Auteur Topic: (witte kolom) Raad het plaatje  (gelezen 83671 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

tsjiaotai

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • dokter
Reactie #180 Gepost op: 5 april 2010, 21:42:42
Een nieuwe !
Dit slachtoffer van een steekpartij lijkt er goed vanaf gekomen, maar terwijl je een verband aanlegt wordt het slachtoffer benauwder en benauwder en krijgt bijna geen lucht meer. De thoraxfoto laat dit beeld zien (hoewel je het ook met luisteren/stethoscoop en kijken (bloedvaten in de hals) zou kunnen zien).

Wat is er aan de hand ? Welke oplossing kiezen ze in het ziekenhuis ? Welke oplossing kies je 'in het veld' ?

http://img687.imageshack.us/img687/5294/tpn.jpg


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #181 Gepost op: 5 april 2010, 22:51:34
Het is een pneumothorax rechts.
In het veld wordt dit behandeld met een naald-thoracostomie en eerst een chest seal op de wonde
in het ziekenhuis een thoracostomie met waterslot en het sluiten van het defect
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


tsjiaotai

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • dokter
Reactie #182 Gepost op: 6 april 2010, 07:11:20
Het is inderdaad een pneumothorax, maar niet elke pneumothorax moet in het veld al behandeld worden. Deze wel. Wat voor speciaal type is dit en waarom moet hier heel snel gehandeld worden ?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #183 Gepost op: 6 april 2010, 07:15:59
een spanningspneu
Een gewone pneumothorax ga ja niet in het veld behandelen en behandel je sowieso niet met een naald-thoracostomie.  ;)


tsjiaotai

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • dokter
Reactie #184 Gepost op: 6 april 2010, 07:21:55
Goed geantwoord ! Het gevaar van een spanningspneu is de ventiel-werking : bij elke ademtocht wordt er wel lucht in de borstholte gezogen door de wond, maar kan er niet uit. Gevolg is dat de lege helft (rechts, waar de long is ingeklapt) als een ballon opblaast ; hierbij komt de linkerlong, het hart en het mediastinum (midden van je borstholte waar alle vitale vaten lopen) in de verdrukking. Door er een naaldje in te prikken 'loopt de ballon leeg' en neemt de druk op hart en long af - je patient is tijdelijk gered, tot er in het ziekenhuis een echte drain kan worden geplaatst.


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #185 Gepost op: 6 april 2010, 09:59:49
Ik had me ook even vergist. Ik bedoel de eerste van boven ik heb de plek voor de duidelijkheid even met een rondje aangegeven.


Beetje oude koeien uit de sloot halen, echter denk ik het juiste antwoord op de vraag gevonden te hebben. Als je kijkt naar de wervel in zijn geheel is deze vervormd, waarschijnlijk door ouderdom, de wervel hoort er normaal iets rechter uit te zien. Wat tatujordi ziet zie je op de wervel eronder ook, maar nets iets duidelijker. Dit zijn osteophyten, deze hoornachtige afzettingen kunnen onstaan door ouderdom of bij bepaalde aandoeningen (Bechterew). Als patient hierbij geen klachten ondervindt, hoef je er niks aan te doen.


Kanarie

  • Gast
Reactie #186 Gepost op: 22 april 2010, 21:47:39
Even weer terug op de laatste casus. Zo te zien heeft hij/zij een humeruskopfractuur gehad die operatief met pinnen is behandeld en bij de pneumothorax zie je lateraal ook een heleboel subcutaan emfyseem. Vraagje: dat ding daar in het midden, is dat een tube?


just_me

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #187 Gepost op: 23 april 2010, 02:32:50
lijkt mij idd een ET tube, als je goed kijkt zie je zelfs dat de tube wat diep zit, namelijk bijna op de carina. We streven naar 1cm daarboven


Kanarie

  • Gast
Reactie #188 Gepost op: 23 april 2010, 07:28:15
Dank je. :) Ik kan de carina trouwens niet onderscheiden op de foto.


just_me

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #189 Gepost op: 23 april 2010, 17:21:34
Als je hem 1x vergroot en goed kijkt kun je de carina echt zien! ;)