(witte kolom) Raad het plaatje

Auteur Topic: (witte kolom) Raad het plaatje  (gelezen 83987 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Kanarie

• Gast
Reactie #210 Gepost op: 1 oktober 2010, 18:21:14

Anesthesia Mater

• Junior gebruiker
  • **
  • Leven en laten leven.
Reactie #211 Gepost op: 1 oktober 2010, 22:52:13
Lijken uitzaaingen (metastasen) in de longen, aangeduid door contrastvloeisof. Maar ik kan er ook helemaal naast ziten e050

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #212 Gepost op: 2 oktober 2010, 13:09:18
Tuberculose in de longen, de witte vlekjes zijn dan de granulomateuse(ingekapselde) infectiehaarden.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

ChrisN

• ANIOS SEH
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #213 Gepost op: 4 oktober 2010, 20:38:48
Fibrotische long?

ChrisN

• ANIOS SEH
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #214 Gepost op: 4 oktober 2010, 20:52:10
Fibrotische long?
Even mijn stukje motivatie erbij. Ik dacht in eerste instantie ook aan tuberculose maar ben toch over gestapt op longfibrose gezien deze CT opname redelijk laag in de thorax zit (gezien de omvang van het hart) en TBC zich over het algemeen manifesteert in de longtop(pen)

Kanarie

• Gast
Reactie #215 Gepost op: 4 oktober 2010, 21:16:53
Fibrose komt in de richting, maar dat is niet het antwoord. Er valt over te twisten of er niet toch ook fibrose te zien is; ik denk het eigenlijk wel bij nadere beschouwing.

Golly

• Senior gebruiker
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #216 Gepost op: 5 oktober 2010, 08:29:14
De plek van tbc iv de long wordt bepaald door de eerder doorgemaakte tbc infecties. Iemand uit
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Golly

• Senior gebruiker
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #217 Gepost op: 5 oktober 2010, 12:43:55
Even opnieuw!

Bij tuberculose kan het granulomateuse weefsel, en dus de infectie overal zitten. Hier zien we dat echter zelden omdat de infectie de eerste keer wel bovenin de long gaat zitten en bij elke volgende infectie lager zit. Je kunt meerdere keren met TB geinfecteerd zijn, er zijn namelijk een aantal verschillende strengen van het mycobacterium dat TB veroorzaakt.

1/3 van de wereldbevolking is besmet met TB, waarvan ongeveer 1 op de 10 ooit actieve TB zal krijgen in zijn/haar leven, de andere 9 zullen TB bij zich dragen maar ook niet besmettelijk zijn (gesloten/latente TB).

Hier in Europa, en het amerikaans continent  en Oceanië hebben we door de beschikbaarheid van de meest nieuwe medicatie ook het meest te maken met MDR TB (multidrug resistente TB) en XDR TB (uitgebreid resistente TB), terwijl de grootste lasten van de ziekte echter in de rest van de werel liggen zoals je hieronder kunt zien.

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #218 Gepost op: 6 oktober 2010, 08:52:24
Ik zie meerdere bullae met een centrilobulair aspect. Lijkt mij Longemfyseem in een vergevorderd stadium.

Golly

• Senior gebruiker
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #219 Gepost op: 6 oktober 2010, 09:42:39
Zouden inderdaad velden van kapotte alveoli kunnen zijn zoals men die ziet bij de COPD aandoeningen
zoals Niels benoemt met Longemphyseem

Dat kwam pas ook in me op inderdaad