Even iets doms zeggen met mijn lekenhoofd....
Mis ik niet een long hier? En (k= kidney neem ik aan) de linker nier lijkt verschrompeld.
Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.
De L=liver, de longen zitten hoger en zie je hier dus niet. Verder moet je dit plaatje zien alsof je vanaf het voeteneind omhoog kijkt, de nier die jij bedoelt is de rechter en is naar mijn mening niet heel afwijkend, het verschil in grootte met de rechter kan heel goed komen doordat de nieren niet perse exact op dezelfde hoogte hoeven te zitten.
Verder ben ik het met Kanarie eens en wel een acute necrotiserende pancreatitis (=ontsteking van de alvleesklier met afstervend weefsle) waarbij f een grote vochtcollectie is van genecrotiseerd pancreasweefsel. Verder is deze CT gemaakt met oraal en iv contrast, vandaar de sterke witte aankleuring van de maag (st), aorta (ao) en inferior vena cava (ivc, onderste holle ader). De milt zie ik niet terug, wel nog een tweetal met contrast gevulde darmlissen.
Niet geheel onterecht dat deze patiënt op de IC ligt. Mijn beleid: ERCP (is openmaken/houden van de galwegen middels een scopie), iv antibiotica, adequate pijnstilling, adequate voeding middels een maagsonde of evt TPO (totaal parenterale voeding="voedsel" via centrale lijn) en afhankelijk van het beeld/beloop operatieve necrosectomie (=verwijdering van het necrotiserende weefsel)