(witte kolom) Raad het plaatje

Auteur Topic: (witte kolom) Raad het plaatje  (gelezen 83988 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Kanarie

• Gast
Reactie #220 Gepost op: 6 oktober 2010, 21:19:40
Niels H heeft het goed. Met een beetje goede wil zie je ook nog een aantal bronchiëctasieën (het zegelringbeeld, waarbij de bronchus groter is geworden dan het begeleidende bloedvat, waardoor het slijm moeilijker geklaard wordt en je dus meer kans hebt op kolonisatie met bacteriën).

De belangrijkste oorzaak / risicoverhogende factor van deze en begeleidende ellende is roken. Helaas komen mensen daar pas achter als ze er al een heleboel packyears op hebben zitten en dan nog leggen ze de link niet. Hijgen en piepen bij de gang naar het toilet en daar om de haverklap een bronchitis bovenop. Als ik van die schattige 14-jarige pubers zie roken, vraag ik me wel eens af of ze daar echt nooit over na hebben gedacht en of ik nou als voorbijfietsende passant ze daarop moet attenderen en of het uberhaupt zin heeft om dat te doen. Longkanker hetzelfde verhaal. Zo jammer! Maar het levert wel werkgelegenheid op in de zorg :P

Niels, als je geen toevoegingen meer hebt, dan zie ik graag je raadplaatje tegemoet! O0

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #221 Gepost op: 7 oktober 2010, 08:11:27
Werkgelegenheid genoeg door gezondheidsschade door roken. Emphyseem valt onder COPD, welk heel hard richting de top drie doodsoorzaken raast

Maar goed,  hier een plaatje. Deze meneer ligt niet geheel zonder reden op de IC en is ernstig ziek. Wie weet waarom?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #222 Gepost op: 7 oktober 2010, 09:46:32
Stuwing in de linker niet door compressie van de nier venen ?
(niet mijn ding CT's :-)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #223 Gepost op: 7 oktober 2010, 16:55:26
Moet uiteraard zijn stuwing in de linker nier.
Maar mijn anatomische (en andere) kennis schiet toch flink tekort om hier echt iets zinnigs over te kunnen roepen ben ik bang  :'(
Kortom iets in de categorie "gokje"  :)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Kanarie

• Gast
Reactie #224 Gepost op: 7 oktober 2010, 18:38:18
De f en de p zien er wat rommelig uit; doet me denken aan een pancreatitis, maar wat is dat grote witte ding genaamd st? Misschien een uitgezette darmlis, maar daar durf ik niet op te gokken. Of misschien de milt; dat zou meer passen.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #225 Gepost op: 8 oktober 2010, 08:59:18
st = stomach ?

Anesthesia Mater

• Junior gebruiker
  • **
  • Leven en laten leven.
Reactie #226 Gepost op: 8 oktober 2010, 10:14:04
Even iets doms zeggen met mijn lekenhoofd.... e050

Mis ik niet een long hier? En (k= kidney neem ik aan) de linker nier lijkt verschrompeld.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #227 Gepost op: 8 oktober 2010, 11:22:57
Even iets doms zeggen met mijn lekenhoofd.... e050

Mis ik niet een long hier? En (k= kidney neem ik aan) de linker nier lijkt verschrompeld.

Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.  :)

De L=liver, de longen zitten hoger en zie je hier dus niet. Verder moet je dit plaatje zien alsof je vanaf het voeteneind omhoog kijkt, de nier die jij bedoelt is de rechter en is naar mijn mening niet heel afwijkend, het verschil in grootte met de rechter kan heel goed komen doordat de nieren niet perse exact op dezelfde hoogte hoeven te zitten.

Verder ben ik het met Kanarie eens en wel een acute necrotiserende pancreatitis (=ontsteking van de alvleesklier met afstervend weefsle) waarbij f een grote vochtcollectie is van genecrotiseerd pancreasweefsel. Verder is deze CT gemaakt met oraal en iv contrast, vandaar de sterke witte aankleuring van de maag (st), aorta (ao) en inferior vena cava (ivc, onderste holle ader). De milt zie ik niet terug, wel nog een tweetal met contrast gevulde darmlissen.

Niet geheel onterecht dat deze patiënt op de IC ligt. Mijn beleid: ERCP (is openmaken/houden van de galwegen middels een scopie), iv antibiotica, adequate pijnstilling, adequate voeding middels een maagsonde of evt TPO (totaal parenterale voeding="voedsel" via centrale lijn) en afhankelijk van het beeld/beloop operatieve necrosectomie (=verwijdering van het necrotiserende weefsel)

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #228 Gepost op: 8 oktober 2010, 13:10:54
Kanarie en Vesalius hebben helemaal gelijk. Het betreft inderdaad een acuut necrotiserende pancreatitis. Kanarie was de eerste, maar vesalius had toch het meest volledige antwoord. Dus mogen jullie samen uitvechten wie de volgende doet.

Anesthesia Mater

• Junior gebruiker
  • **
  • Leven en laten leven.
Reactie #229 Gepost op: 10 oktober 2010, 13:33:59
Ik ben iedere keer weer verbaasd hoeveel mensen af kunnen lezen uit zo een foto :o O0