(witte kolom) Raad het plaatje

Auteur Topic: (witte kolom) Raad het plaatje  (gelezen 83999 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Kanarie

• Gast
Reactie #40 Gepost op: 21 juni 2009, 18:50:28
Volgens mij zit er lucht/vloeistof onder het diafragma (aannemende dat die rand die ik zie het diafragma is).

Mss sprake van een maagperforatie tgv haar maagzuurprobleem dat er daarom lucht of vloeistof in haar buik is gekomen?

Ja dat is in deze casus het antwoord. Je ziet de 2 diafragmabogen met daaronder lucht. Dat hoort niet. Aan de linkerkant (voor de kijker rechts, maar je gaat altijd uit van de anatomie van de patiënt) zie je in het midden nog een luchtfiguur zitten, onder de luchtboog. Dat is lucht in de maag en dat mag wel. Mijn werkdiagnose is hier dat patiënte een maagulcus (zweer) heeft gekregen en dat deze nu geperforeerd is, waardoor er lucht (en maagzuur) in de buikholte kan komen. De lichte benauwdheid komt hier enkel van de pijn.

Het hartinfarct waar Golly het over had, is ook zeker iets wat in je differentiaaldiagnose moet staan. Echter de foto geeft hier een belangrijke aanwijzing waardoor een perforatie hoger op je DD-lijst komt te staan. Een aneurysma van de aorta kan ook prima in je DD staan, hoewel dat net iets andere typische klachten geeft. Dus allemaal goede opmerkingen en ook de dappere gooi van zomervlinder kan ik waarderen; goed meegedacht. Als zo'n uitzaaiing bijvoorbeeld de darm afsluit, heb je een ileus en dat doet ook erg veel pijn. Alleen op de foto zie je geen longtumor. Wie kan voor ons allen de foto volledig en netjes beschrijven? (Dus alle anatomische structuren benoemen en beschrijven wat je eraan ziet.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #41 Gepost op: 21 juni 2009, 22:03:06
Bedoel je met de toevoeging tussen haakjes dat maagzuurbranden het zelfde is als AP ?

Nee dat bedoel ik gelukkig niet, ik bedoel dat de mw de pijn in de maagstreek ten gevolge van AP af heeft gedaan als maagzuurbranden.
Ik geef met de haakjes alleen t symptoom aan welke wellicht verklaard wordt.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #42 Gepost op: 21 juni 2009, 22:23:14
Op de X thorax zijn alle gewoonlijke structuren te zien van de X thorax.

Vanaf boven beginnende zijn de claviculae (sleutelbeenderen)te zien waaraan geen opmerkelijke zaken te zien zijn. De scapulae (schouderblad) zijn lateraal aan de thorax te zien en zijn ge-exoroteerd door het heffen van de armen voor de x thorax. Ook zijn enkele wervels zichtbaar.
De costae (ribben) zijn allen zichtbaar en te vervolgen met in het midden het sternum (borstbeen)De pleurae (longvliezen) liggen overal mooi aan de wand.
In het midden van de Xthorax ligt het myocard (hart), met een orientatie naar links, zoals te verwachten is, in het pericard (hartzakje).

Onder aan de foto is het middenrif aan beide kanten duidelijk te onderscheiden, met daaronder lucht in de buikholte beiderzijds, wat abnormaal is.
Dit kan veroorzaakt worden door een maag perforatie of wellicht een darmperforatie, een perforatie in de tractus digestivus.

Tenslotte zijn de lever rechts en milt links zichtbaar

(Oriëntatie vanuit de patiënt)

Dit is mijn poging, wanneer er iets niet klopt/ toegevoegd moet worden, vertel het ons/me!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #43 Gepost op: 21 juni 2009, 22:29:28
Ik was ook net bezig Golly, dus ik zet hem er ff bij, het is in ieder geval niet mijn favoriete onderwerp en mijn kennis is dan ook zeer beperkt
Geen enkele garantie dat het klopt dus ! Kanarie kan dit vast veel beter beoordelen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Kolkkie

• Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 21 juni 2009, 22:40:53
Een foto van mijn kant. Wat is hier aan de hand?

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Kanarie

• Gast
Reactie #45 Gepost op: 21 juni 2009, 22:42:48
Heel goed allebei! De foto van mijn casus is niet helemaal recht ingeschoten, wat het beeld wat kan vertekenen. Dit zie je aan de symmetrie van de sleutelbeenderen. Ik tel 9 ribben (officieel is er diep genoeg ingeademd bij 10, maar dat haal je lang niet altijd). Verder zien we nog de hili (oorsprong van de longvaten links en rechts); deze zien er normaal uit. Het longparenchym is normaal luchthoudend, er zijn geen tekenen van overvulling (dat je de longvaten tot helemaal aan de zijkanten kan vervolgen en de zogenaamde Kerley B lijntjes), ik zie geen infiltraten die kunnen wijzen op een longontsteking, ik zie geen aanwijzingen voor RIP (ruimte innemende processen/ tumoren), de sinussen (de in een punt uitlopende luchtfiguur van de longen vlak boven het diafragma aan de zijkanten) zijn helder. Het mediastinum (gedeelte boven het hart, tussen de longen) is niet verbreed. Linksboven het pijltje "sternum" van Jacques zie je de aortaknop; hier duikt de aorta in een boog naar achteren en naar beneden nadat hij eerst een klein stukje omhoog liep vanuit het hart. Het hart is niet vergroot. Ik zie geen ribfracturen, geen pneumothorax (had Golly al genoemd), geen andere gekke dingen zoals subcutaan emfyseem (lucht onder de huid bv door een pneumothorax of een lek in de slokdarm).

Aanvullingen zijn welkom en ondertussen nodig ik Kolkkie vast uit voor een nieuw raadplaatje. -- oh hij staat er al --

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 21 juni 2009, 22:43:41
Linkszijdige pneumothorax (klaplong)

je ziet recht in de foto (links bij pat. dus.) een mooie contour lopen. Verder lichte verschuiving van het mediastinum naar rechts en lichte tracheadeviatie.

Kolkkie

• Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 21 juni 2009, 22:48:05
Linkszijdige pneumothorax (klaplong)

Dat is helemaal correct  O0
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Kolkkie

• Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 21 juni 2009, 22:52:58
Voor diegene die het niet helemaal duidelijk is even met wat pijltjes

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 21 juni 2009, 22:56:04

Apicaal 4 kamer echocardiogram. Is op zich eem leuke uitdaging om de pathologie hier te ontdekken.