Heel goed allebei! De foto van mijn casus is niet helemaal recht ingeschoten, wat het beeld wat kan vertekenen. Dit zie je aan de symmetrie van de sleutelbeenderen. Ik tel 9 ribben (officieel is er diep genoeg ingeademd bij 10, maar dat haal je lang niet altijd). Verder zien we nog de hili (oorsprong van de longvaten links en rechts); deze zien er normaal uit. Het longparenchym is normaal luchthoudend, er zijn geen tekenen van overvulling (dat je de longvaten tot helemaal aan de zijkanten kan vervolgen en de zogenaamde Kerley B lijntjes), ik zie geen infiltraten die kunnen wijzen op een longontsteking, ik zie geen aanwijzingen voor RIP (ruimte innemende processen/ tumoren), de sinussen (de in een punt uitlopende luchtfiguur van de longen vlak boven het diafragma aan de zijkanten) zijn helder. Het mediastinum (gedeelte boven het hart, tussen de longen) is niet verbreed. Linksboven het pijltje "sternum" van Jacques zie je de aortaknop; hier duikt de aorta in een boog naar achteren en naar beneden nadat hij eerst een klein stukje omhoog liep vanuit het hart. Het hart is niet vergroot. Ik zie geen ribfracturen, geen pneumothorax (had Golly al genoemd), geen andere gekke dingen zoals subcutaan emfyseem (lucht onder de huid bv door een pneumothorax of een lek in de slokdarm).
Aanvullingen zijn welkom en ondertussen nodig ik Kolkkie vast uit voor een nieuw raadplaatje. -- oh hij staat er al --