(witte kolom) Raad het plaatje

Auteur Topic: (witte kolom) Raad het plaatje  (gelezen 83691 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #150 Gepost op: 29 december 2009, 22:06:51
En dat zonder enige medische opleiding  8). Zou ik dan toch te veel House, ER, allerlei SEH-programma's op TV kijken?  ::)

Wie een nieuwe wil plaatsen: be my guest.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #151 Gepost op: 30 december 2009, 07:32:42
je hebt het helemaal goed!   ;D


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #152 Gepost op: 30 december 2009, 22:38:10
Mooi plaatje, hoor! Zo zie je ze niet vaak! Ben ook benieuwd naar de ECG's, SEH zustertje!
Mag ik er ook eentje neerleggen?
Komt ie:

Wat zie je op dit plaatje allemaal aan extra toeters en bellen, die er van nature niet standaard inzitten?
Laat je fantasie de vrije loop!
Groet
Sampie
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


tatujordi

  • Verpleegkundige beademingsafdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
    • Ambulancesite.nl
Reactie #153 Gepost op: 31 december 2009, 00:43:14
Mooi plaatje, hoor! Zo zie je ze niet vaak! Ben ook benieuwd naar de ECG's, SEH zustertje!
Mag ik er ook eentje neerleggen?
Komt ie:

Wat zie je op dit plaatje allemaal aan extra toeters en bellen, die er van nature niet standaard inzitten?
Laat je fantasie de vrije loop!
Groet
Sampie

Ik vermoed dat er op deze Röntgen electodraden zijn te zien die afkomstig zijn van een interne defibrillator(ICD) en met de uiteinden op de linker en rechter boezem. Dit moet zijn gebeurt via een open hart operatie waardoor dus ook het Sternum gehecht is wat de metalen hechtdraadjes in de foto verklaren.


Kanarie

  • Gast
Reactie #154 Gepost op: 31 december 2009, 00:46:56
Ik zie hechtdraden van het sternum en ook een ring. Zou dat van een klep-OK kunnen zijn? De 2 draden, kunnen die van een pacemaker zijn die zowel de atria als de ventrikels pacet? Of biventriculair?


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #155 Gepost op: 31 december 2009, 18:22:51
Er zitten goede kreten bij! ;) Er liggen draden in het hart en je ziet hechtdraden van het sternum. dat is in elk geval goed.  ;D

Links op de foto, die lead met de bocht erin, ligt in het rechteratrium, in het hartoortje. Daar wordt het atrium gepacet.
Dan ligt er nog een lead, die wat naar beneden loopt. Deze ligt in de rechterventrikel en ook daar kan dus gepaced worden.
Dan houden we nog 1 lange lead over en deze ligt in de sinus coronairus, een ader die over de linkerventrikel loopt en uitmondt in het rechteratrium. Via deze lead kan de linkerventrikel gepaced worden.  Een hartfalenpatient met asynchronie. Het zijn draden van een biventrikulaire pacemaker ofwel CRT-P device.
Geen CRT-D, want er is geen shocklead bij, het zijn allemaal pacemaker draden (low-voltage). Bij een shocklead zie je een (of twee) dikkere coil(s) op de foto of pads op het hart. Niet op de boezems overigens, maar met zoveel mogelijk hartweefsel ertussen, zodat bij therapie zoveel mogelijk cellen tegelijk refractair gemaakt kunnen worden.

Om zo'n CRT-P device te plaatsen, hoeft de thorax niet open, maar er zitten wel degelijk hechtdraden in het sternum. (Goed gezien!) Waar die precies van zijn, vermeldt the story niet, maar het zal niet van een kunstklepplaatsing zijn, want die klep hadden we dan op de foto ook gezien. Een klepreparatie lijkt ook niet waarschijnlijk, want daarvoor zal het hart stilgelegd moeten worden en de hart-longmachine aangesloten. Hiervoor wordt vrijwel altijd het hartoortje van het rechteratrium opgeofferd. We zien op deze foto dat er een lead in het hartoortje ligt, dus dat is nog gewoon aanwezig. Zou van een bypass kunnen zijn (met in het achterhoofd: hartfalen, CRT-P, mgl dreigend infarct of  vernauwing/afsluitingen van coronairen..) In elk geval is hierbij niet de LiMa of RiMa gebruikt, want dan zouden er ook nog metaalclipjes te zien zijn.

Ik hoop binnenkort nog een paar foto's te kunnen plaatsen, maar die moet ik nog opzoeken.
Als iemand nog vragen heeft over deze, stel ze dan gerust, hoor!
Groeten en een goede jaarwisseling!  :-*
Sampie
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #156 Gepost op: 31 december 2009, 19:49:46
Er zitten goede kreten bij! ;) Er liggen draden in het hart en je ziet hechtdraden van het sternum. dat is in elk geval goed.  ;D

Links op de foto, die lead met de bocht erin, ligt in het rechteratrium, in het hartoortje. Daar wordt het atrium gepacet.
Dan ligt er nog een lead, die wat naar beneden loopt. Deze ligt in de rechterventrikel en ook daar kan dus gepaced worden.
Dan houden we nog 1 lange lead over en deze ligt in de sinus coronairus, een ader die over de linkerventrikel loopt en uitmondt in het rechteratrium. Via deze lead kan de linkerventrikel gepaced worden.  Een hartfalenpatient met asynchronie. Het zijn draden van een biventrikulaire pacemaker ofwel CRT-P device.
Geen CRT-D, want er is geen shocklead bij, het zijn allemaal pacemaker draden (low-voltage). Bij een shocklead zie je een (of twee) dikkere coil(s) op de foto of pads op het hart. Niet op de boezems overigens, maar met zoveel mogelijk hartweefsel ertussen, zodat bij therapie zoveel mogelijk cellen tegelijk refractair gemaakt kunnen worden.

Om zo'n CRT-P device te plaatsen, hoeft de thorax niet open, maar er zitten wel degelijk hechtdraden in het sternum. (Goed gezien!) Waar die precies van zijn, vermeldt the story niet, maar het zal niet van een kunstklepplaatsing zijn, want die klep hadden we dan op de foto ook gezien. Een klepreparatie lijkt ook niet waarschijnlijk, want daarvoor zal het hart stilgelegd moeten worden en de hart-longmachine aangesloten. Hiervoor wordt vrijwel altijd het hartoortje van het rechteratrium opgeofferd. We zien op deze foto dat er een lead in het hartoortje ligt, dus dat is nog gewoon aanwezig. Zou van een bypass kunnen zijn (met in het achterhoofd: hartfalen, CRT-P, mgl dreigend infarct of  vernauwing/afsluitingen van coronairen..) In elk geval is hierbij niet de LiMa of RiMa gebruikt, want dan zouden er ook nog metaalclipjes te zien zijn.

Ik hoop binnenkort nog een paar foto's te kunnen plaatsen, maar die moet ik nog opzoeken.
Als iemand nog vragen heeft over deze, stel ze dan gerust, hoor!
Groeten en een goede jaarwisseling!  :-*
Sampie

Zo'n ventriculaire pacemaker zie je op het ecg toch als een extra spike in je qrs ipv dat je een spike rond de plek van de p-top ziet(die je normaliter verwacht bij een pacemaker??)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #157 Gepost op: 31 december 2009, 22:38:11
Zo'n ventriculaire pacemaker zie je op het ecg toch als een extra spike in je qrs ipv dat je een spike rond de plek van de p-top ziet(die je normaliter verwacht bij een pacemaker??)
Ik neem aan dat je een biventriculaire pacemaker bedoelt. Heel strikt genomen zou je bij unipolair pacen dan inderdaad 2 spikes zien, die of gelijk vallen of vlak na elkaar. In praktijk is het vaak iets anders:
Tegenwoordig zijn vrijwel alle leads bipolair en zolang er bipolair gepaced wordt, zul je nauwelijks spikes zien op je ecg. Dit in tegenstelling tot unipolair pacen. Hangt er ook vanaf in welke afleiding je kijkt en waar de lead precies ligt. Als er in het atrium gepaced wordt, zul je (als je hem kunt zien...) een spike voor de p-top zien. Wordt er in de ventrikel gepaced, dan zul je hem voor het QRS-complex zien. Bij biventriculair pacen valt de pace op de RV lead nagenoeg samen met die op de LV lead (meestal is het LV voor RV) en zul je die spikes nauwelijks kunnen onderscheiden. Wat je wel ziet is een ongebruikelijk QRS-complex, dat overigens juist NIET extreem verbreed is, maar in sommige afleidingen zelfs isoelektrisch.  ::)

Misschien nog ten overvloede: sommige bewakingsapparatuur hebben een 'pacemaker'-stand. Omdat de spikes van bipolair pacen nauwelijks waar te nemen zijn, zet zo'n apparaat dan zelf een enorme spike neer op de plaats waar hij denkt dat ie zit, zodat men kan zien: De pacemaker doet het. Daar komen dan heel wat paniek reacties op binnen als: 'hij pacet dwars door een QRS heen!' en ' Hij pacet op de t-top!'  evenals 'Hij pacet hier dwars door het ritme heen!' met daarna het verwijt: 'Die pacemaker is niet goed!'  :o Wees gerust, met de pacemaker is vrijwel zeker niks aan de hand, maar dat bewakingsapparaat verzint er vanalles bij. Dus: UIT die pacemakerstand!!!! Zie je een smal complex? Dan heb je eigen ritme/geleiding na atriale pace. Breed complex? Dan wordt er ventriculair gepaced en doet de pacemaker het dus ook keurig. (ik ga er nu vanuit dat er vanuit de meest gebruikelijk plaats, de RV-apex wordt gepaced en dat we niet met een patient met een exotisch bundeltakblok te maken hebben)   ;D
Daarnaast hebben moderne pacemakers verschillende features en algoritmes zodat er ook best eens 1 QRS uit kan vallen terwijl de pacemaker toch goed functioneert. Ook dan komt er wel eens iemand aangerend: 'De pacemaker is niet goed, hij laat een QRS lopen' Maar dan blijkt het om zo'n feature te gaan dat onnodige RVpacing voorkomt.
Zo zie je maar wat er allemaal te beleven is in Pacemakerland!
Groet
Sampie
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


tatujordi

  • Verpleegkundige beademingsafdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
    • Ambulancesite.nl
Reactie #158 Gepost op: 1 januari 2010, 22:13:19
Nu ik de foto zo nog eens bekijk zie ik volgens mij ook nog een herstelde gebroken rib (de 2e van boven aan de linkerkant). Aangezien het een hartpatiënt betreft denk ik aan een reanimatie in het verleden waarbij de betreffende rib is gebroken?


Kanarie

  • Gast
Reactie #159 Gepost op: 2 januari 2010, 13:55:50
Hoe en waarom wordt het hartoortje opgeofferd?