(witte kolom) Raad het plaatje

Auteur Topic: (witte kolom) Raad het plaatje  (gelezen 83672 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #160 Gepost op: 2 januari 2010, 16:42:04
Nu ik de foto zo nog eens bekijk zie ik volgens mij ook nog een herstelde gebroken rib (de 2e van boven aan de linkerkant). Aangezien het een hartpatiënt betreft denk ik aan een reanimatie in het verleden waarbij de betreffende rib is gebroken?
Ik zie hem zo gauw niet. Op welke hoogte bedoel je? In de buurt van de tip van de atriale lead?

Hoe en waarom wordt het hartoortje opgeofferd?
Bij het aansluiten van de hart-longmachine moet het zuurstofarme bloed naar de machine worden gebracht en het zuurstofrijke bloed weer terug naar het lichaam.  Dat laatste gebeurt door een verbinding van het apparaat naar de aorta te maken, waarna het bloed weer het lichaam in gaat naar de weefsels en organen.
Het zuurstofarme bloed komt via de vena cava inferior en superior in het rechteratrium terecht en moet vanaf daar naar het apparaat. Waar maak je de minste schade? In het hartoortje, dus daar wordt meestal de aanvoer van het zuurstofarme bloed naar de machine gerealiseerd. Na het verwijderen van de slangen, blijft er niet veel meer van het hartoortje over, maar je kunt het gerust missen en op die plek is goed te hechten. In het hart verandert er dan ook het minst aan de hemodynamiek a.g.v. littekenweefsel.
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


tatujordi

  • Verpleegkundige beademingsafdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
    • Ambulancesite.nl
Reactie #161 Gepost op: 2 januari 2010, 19:56:44
Ik zie hem zo gauw niet. Op welke hoogte bedoel je? In de buurt van de tip van de atriale lead?

Ik had me ook even vergist. Ik bedoel de eerste van boven ik heb de plek voor de duidelijkheid even met een rondje aangegeven.


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #162 Gepost op: 2 januari 2010, 20:19:55
Ik had me ook even vergist. Ik bedoel de eerste van boven ik heb de plek voor de duidelijkheid even met een rondje aangegeven.


Ik zie wat je bedoelt, Tatujordi.
Tja, wie zal het zeggen? Of er ook een reanimatie geweest is o.i.d., vermeldt the story niet.
Maar ik denk eerder dat dit een 'tentakel', uitsteeksel, van een wervel is, want ik zie hem bij de andere wervels ook en hij loopt niet over de hele breedte van de rib heb ik het idee.
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #163 Gepost op: 4 januari 2010, 22:47:43
Hier is nog een leuke rontgenfoto:

Het verhaal erbij:
Bij deze patient is de dag ervoor de DDD(R)-pacemaker vervangen door een nieuwe.
Tijdens de vervanging bleek bij het doormeten van de leads dat de isolatie van de ventriculaire lead (na 20 jaar trouwe dienst) poreus was geworden. Hierop werd actie ondernomen (welke?), daar dit niet acceptabel is. Na de ingreep is een X-thorax gemaakt die in orde was. De volgende ochtend werd deze foto gemaakt. Patient had goed geslapen, werd in rolstoel gebracht, was nog wel wat vermoeid, maar had verder geen klachten.
Wat is hier gebeurd?
Succes!!
Sam
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #164 Gepost op: 5 januari 2010, 20:16:50
lijkt mij dat de linker long niet meer goed aanligt, dus ik denk dat bij het vervangen?? van de lead de linker pleuraholte is aangeprikt waarna zich gedurende de nacht een pneumothorax heeft gevormd.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


estherr

  • CCU Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #165 Gepost op: 5 januari 2010, 20:26:01
Nou, laat ik maar een gokje wagen.
Als de lead poreus is, zal hij er een nieuwe aangebracht moeten worden. Waarschijnlijk laten ze de oude lead zitten, gezien deze al 20 jaar oud is en waarschijnlijk ernstig vastgegroeid zit. Daarnaast denk ik dat ze de linkerlong geraakt hebben, waardoor een pneu is ontstaan.


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #166 Gepost op: 5 januari 2010, 22:01:45
Dit is inderdaad een duidelijke pneu links.  O0 De oude ventriculaire lead konden we vanwege isolatiebeschadiging niet accepteren. Zo'n oude lead wordt in de meeste gevallen niet verwijderd, maar afgedopt. Alleen als het bijplaatsen van nog een lead mgl problemen zal geven, kan er besloten worden oude leads te verwijderen. Dit gebeurt nog maar in een klein aantal ziekenhuizen, daar hiervoor een speciale techniek vereist is. Van het omliggende weefsel is zo'n lead best vrij te prepareren, maar waar hij in het hart is ingegroeid, krijg je zo'n lead niet zomaar los. Vandaar dat ze meestal blijven zitten en dat kan ook rustig. Moderne leads zijn na 20 niet meer af, die gaan in principe levenslang mee.  :)
Even terug naar het verhaal: De nieuwe lead is via de vena subclavia ingebracht en die wordt met Seldinger techniek, dus 'in the blind' aangeprikt, ingebracht. In ongeveer 1 á 2% van de gevallen doet zich een pneu voor en dit was zo'n pechtreffer. De nieuwe lead functioneert overigens prima. Jammer is wel dat de patient een week in het ziekenhuis moest blijven, waarvan de eerste dagen met drain. Patient kon daarna volledig hersteld het ziekenhuis verlaten.
Bijzonder vond ik wel dat de patient niet echt benauwd/kortademig was, wat bij een pneumothorax meestal wel het geval is.
In elk geval kan deze patient er weer een dikke 10 tot 14 jaar tegen, wat de pacemaker betreft dan.... ;D

Ik ga eens graven naar nog een leuk plaatje! Iemand nog iets?

Groeten
Sampie
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Albert-Jan

  • Medewerker Arrondissementsparket Openbaar Ministerie Middelburg
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • Ambulance 19105 Goes
Reactie #167 Gepost op: 29 maart 2010, 20:14:00
Wat is hier aan de hand... ik ben benieuwd hoe snel het geraden wordt  :D

(röntgen)

 (ct-scan)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #168 Gepost op: 29 maart 2010, 22:09:06
echinococcose?

benoem wat ik zie:
In de longen zie ik holten (cysten) welke met lucht gevuld lijken te zijn.
Dit beeld wordt bevestigd door de ct, waar ook abnormaliteiten in het cor te zien zijn
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #169 Gepost op: 29 maart 2010, 22:40:04
Mag ik? Mag ik? Mag ik?
Een heuse echte CF-er!! Cystic Fibrosis. Met atelectasis....

toch?
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)