(witte kolom) Raad het plaatje

Auteur Topic: (witte kolom) Raad het plaatje  (gelezen 83693 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Albert-Jan

  • Medewerker Arrondissementsparket Openbaar Ministerie Middelburg
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • Ambulance 19105 Goes
Reactie #170 Gepost op: 29 maart 2010, 22:52:57
echinococcose?

benoem wat ik zie:
In de longen zie ik holten (cysten) welke met lucht gevuld lijken te zijn.
Dit beeld wordt bevestigd door de ct, waar ook abnormaliteiten in het cor te zien zijn

Je zit er niet zo heel ver vandaan... maar met echinococcose zou je meer blaas vormen zien op de röntgen en evt. kleine lindwormpjes want daar gaat echinococcose vaak gepaard mee. ;)


Albert-Jan

  • Medewerker Arrondissementsparket Openbaar Ministerie Middelburg
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • Ambulance 19105 Goes
Reactie #171 Gepost op: 29 maart 2010, 23:08:28
Mag ik? Mag ik? Mag ik?
Een heuse echte CF-er!! Cystic Fibrosis. Met atelectasis....

toch?

Klopt helemaal  :D

Op de röntgenfoto van de longen is te zien dat de longen bij CF erg langgerekt zijn.  Bovendien zijn veel beschadigingen te zien (de wittere versluieringen op de foto). Deze beschadigingen zijn het gevolg van de chronische luchtweginfecties door de jaren heen. Op deze plaatsen is het longweefsel vervangen door bindweefsel.

Op de foto van de CT-scan (dwarsdoorsnede) van de longen zijn grote zwarte gaten te zien.

Door de chronische infectie bij CF beschadigt de wand van de luchtwegen, waardoor deze vervormt en verslapt. Er ontstaan verwijdingen van de luchtwegen (bronchiëctasieën). Dit zijn de grote zwarte gaten op de CT-scan. Hierin ontstaan ophopingen van slijm. Dit slijm kan niet meer goed weggewerkt worden (de witte vlekken op de CT-scan). Hierin kunnen bacteriën goed groeien en er ontstaan infecties. Door deze infecties worden de verwijde luchtwegen met pus gevuld. Op haar beurt kan het geïnfecteerde slijm weer de luchtwegen aantasten. Zie hier een vicieuze cirkel.

 :D


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #172 Gepost op: 29 maart 2010, 23:11:31
En bij die infecties kunnen ook heel vervelende zijn die je bijna niet meer kwijt raakt en die behoorlijk gevaarlijk zijn voor andere CF-ers, zoals Burkholderia Cepacia.
Dan kun je de bijeenkomsten ook wel vergeten......

CF is overigens niet alleen een ziekte van de longen. Het is een defect aan alle slijmproducerende cellen, dus ook in het maag-darm stelsel. Dat wordt wel es vergeten....
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Albert-Jan

  • Medewerker Arrondissementsparket Openbaar Ministerie Middelburg
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • Ambulance 19105 Goes
Reactie #173 Gepost op: 29 maart 2010, 23:23:11
Dan kan je inderdaad de bijeenkomsten wel vergeten... :-\  gekker nog, je wordt zowat helemaal geïsoleerd omdat het enorm besmettelijk is... gelukkig komt het in nederland dan ook zelden voor. Daarom wordt het ook vaak vergeten natuurlijk en al snel aan een aandoening bij aan de longen gedacht maar het kan ook op heel andere plaatsen zijn zoals maagdarmkanaal inderdaad maar ook de lever de alvleesklier en de teelballen omdat daar het meest slijm wordt geproduceerd.

 ;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #174 Gepost op: 1 april 2010, 18:48:48
Mensen, ik vraag me werkelijk af wat sommigen drijft om hier een soort gezellig patientenbesprekinkje te houden met allerlei ECG's en rontgenfotos erbij.

Afgezien van mijn mening over die besprekingen daarover op dit forum heb ik wel de vraag hoe jullie aan de betreffende plaatjes ECG's etcetra komen?
Aangezien al dat materiaal behoort tot patientendossiers en ik me afvraag of die patienten daarvoor toestemming hebben gegeven...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #175 Gepost op: 1 april 2010, 18:51:23
Mensen, ik vraag me werkelijk af wat sommigen drijft om hier een soort gezellig patientenbesprekinkje te houden met allerlei ECG's en rontgenfotos erbij.

Afgezien van mijn mening over die besprekingen daarover op dit forum heb ik wel de vraag hoe jullie aan de betreffende plaatjes ECG's etcetra komen?
Aangezien al dat materiaal behoort tot patientendossiers en ik me afvraag of die patienten daarvoor toestemming hebben gegeven...
Ik ga niet in op jouw uitspraken.
Maar ik vraag me inderdaad wel af hoe het zit met dat materiaal en patientendossiers.
Mag je dit zomaar plaatsen op internet?
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #176 Gepost op: 1 april 2010, 20:32:04
Mensen, ik vraag me werkelijk af wat sommigen drijft om hier een soort gezellig patientenbesprekinkje te houden met allerlei ECG's en rontgenfotos erbij.

Afgezien van mijn mening over die besprekingen daarover op dit forum heb ik wel de vraag hoe jullie aan de betreffende plaatjes ECG's etcetra komen?
Aangezien al dat materiaal behoort tot patientendossiers en ik me afvraag of die patienten daarvoor toestemming hebben gegeven...

Ik heb destijds gegoogled op de naam van de ziekte en toen vond ik de x beelden.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #177 Gepost op: 1 april 2010, 20:41:19
Ah oke dan! Lijkt me het dus niet zo'n probleem.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #178 Gepost op: 1 april 2010, 22:36:10
Ah oke dan! Lijkt me het dus niet zo'n probleem.

Qua privacy etc. waarschijnlijk niet, maar hoe zit het dan met auteursrecht? Bestaat er niet zoiets met röntgenfoto's of CT-scans?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #179 Gepost op: 1 april 2010, 22:55:58
Als je een link plaatst, doe je het niet voor alsof het van jezelf is. Linken is voor zover ik weet vrij, tenzij anders vermeld op de betreffende site.
Zolang geplaatste foto's e.d. niet herleidbaar zijn naar een patient, kun je ze gebruiken. (is wat ik ervan te weten ben gekomen...)

@Joffry: blijkbaar vinden sommigen onder ons dit leerzaam. Wie dat niet vindt, laat het fijn. Eigenlijk zit het hele forum zo in elkaar, he? Wat je niet wil lezen, laat je voor wat het is.
Heel strikt genomen zou ik dus ook niet op jouw bericht moeten reageren  ;D
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)