Wie het overzicht houdt hangt af van het GRIP-niveau:
Bij elk GRIP-niveau is de samenstelling grootschaliger. Het team bestaat uit officieren van de drie hulpdiensten, de burgemeester en de MOV'ers (Medewerker Openbare Veiligheid). Bij hogere GRIP-niveaus komen er meerdere en 'hogere' officieren en eventueel de Commissaris van de Koningin.
Het CoPI komt altijd ter plaatse bij een GRIP, dit is de naam van het team. Het CoRT is hier een andere naam voor. In Haaglanden gebruikt men de term CTPI (Coördinatieteam Plaats Incident). Wat wel belangrijk is om te weten is het ROT (Regionaal Operationeel Team), dit zijn enkel functionarissen van hulpdiensten die het incident op afstand coördineren (bijvoorbeeld in de alarmcentrale, in een daar voor ingerichte ruimte). Dit gebeurd in overleg met het CoPI/CoRT/CTPI.
De kans hier op is natuurlijk vrij klein, ik weet ook niet of het netwerk echt overbelast is geweest. Het netwerk is nog redelijk nieuw, en mogelijk zitten er ook nog steeds kinderziektes in. Dit soort dingen gebeuren, er kan dan worden teruggevallen op mobiel telefoonverkeer. Het oude analoge communicatienetwerk is in de meeste regio's niet meer in gebruik.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is voor je.
Ik weet niet waar je deze kennis vandaan haalt, maar er klopt in ieder geval weinig van. Als je post, doe het dan goed.
De MOV'er (of AOV'er of ARB) zit niet standaard in een CoPI, laat staan de burgemeester. Deze laatste zit alleen in een BT (GRIP 3).
De CdK komt bijv. ook nooit in een crisisteam van een regio (gelukkig maar), maar blijft in zijn eigen PCC.
CoPI is de landelijk meest gebruikte (en afgesproken) term. Oude termen als CoRT en CTPI verdwijnen iig met de Wet op de Veiligheidsregio's (voor zover ze nog gebruikt worden).
Het CoPI coördineert de inzet in het brongebied, het OT de inzet in een effectgebied. Voor de meeste diensten geldt wel degelijk dat hierin hogere officieren zitten dan in het CoPI (met de daarbij behorende bevelstructuur).
Het OT komt bijeen in een Regionaal Crisis Centrum wat niet per sé dichtbij een AC hoeft te zitten.
De "storing" bij de vliegtuigcrash lag aan een tijdelijke overbelasting van de dichtbijzijnde C2000-zendmast door het gebruik van veel en verschillende diensten en daarbij behorende gespreksgroepen.
Verder denk ik niet dat de uitleg van een gemiddelde crisisorganisatie even snel in een topic van een forum is uitgelegd. De basiscursus crisisbeheersing (OCR) duurt niet voor niets ruim 2 dagen...