Die vergelijking slaat natuurlijk nergens op, ogen en oren openhouden en melden als er iets gebeurt is heel iets anders dan politiewerk. Als ik het heb over wat er in Utrecht Overvecht gebeurt: wat die jongeren doen is iets heel anders dan beveiligingswerk. Ze werken in groepsverband en krijgen veel begeleiding van politie en straatcoaches. Ze leren wat werken is, wat geld verdienen is, hoe ze representatief moeten overkomen en hoe contact met klanten cq publiek loopt. De beveiliging is nog steeds in het winkelcentrum naast de jongeren, en daar leren de jongeren ook van. Later kunnen ze inderdaad de MBO opleiding ingaan. Waarom de opleiding tot beveiliger in een MBO jasje is gegoten begrijp ik trouwens ook niet, maar dat is een heel andere discussie die we hier niet gaan voeren (teveel offtopic).
Maar mijn vraag heb je nog geen antwoord op gegeven: wat is het nadeel voor de burger, ondernemer en overheid? Als het om papiertjes gaat, dan klopt er iets niet namelijk. Het doel kan niet het papiertje zijn. Het doel is meer veiligheid in dit geval. Met of zonder papiertje meer veiligheid creëren boeit toch helemaal niets?