Knrm test waterscooter ligt

Auteur Topic: Knrm test waterscooter ligt  (gelezen 6805 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #10 Gepost op: 23 juni 2009, 06:12:54
Ongeacht het polietieke doel van deze test, is het een keuze een waterscooter of een kleine open rubberboot, als je toch de onze overburen na wilt doen test dan de kleine open rubberboot van de RLNI. Deze kleine boot lijkt mij eerder een aanvulling op het reddingswerk langs de kust. Met de waterscooter kan je volgens mij geen drenkeling mee nemen die zelf niet of mider bij bewust zijn is.

9910001
9910001


Frank Tamis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #11 Gepost op: 23 juni 2009, 23:41:45
Het concept wordt  jaren zeer succesvol toegepast in landen als Amerika, Australie, Frankrijk en Engeland. Ik denk niet dat wij zo arrogant kunnen zijn om onze omstandigheden te vergelijken met die van voorgenoemde landen. Dus je kunt jezelf afvragen of het nuttig is maar die vraag is eigenlijk al beantwoord.

De waterscooter is juist een perfecte aanvulling op het werk langs de kust. De kracht van een waterscooter ligt in de snelheid en de bemanning. Je kunt met een persoon zeer snel bij een of meerdere zwemmers in nood ter plaatse zijn. Afhankelijk van de situatie kun je die persoon of personen zelf naar de kant brengen of wachten op assistentie van een grotere boot. Een drenkeling die niet of minder bewust is is lastiger maar absoluut niet onmogelijk.

Met name het feit dat je met een bemanningslid zeer snel hulp kunt verlenen is in deze tijden van teruglopende vrijwilligersaantallen geen overbodige luxe.

Wij hebben een seizoen testgevaren met een waterscooter en de resultaten waren uitstekend. Volgend jaar maakt de waterscooter zeker deel uit van onze vloot.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2009, 13:05:36
Het concept wordt  jaren zeer succesvol toegepast in landen als Amerika, Australie, Frankrijk en Engeland. Ik denk niet dat wij zo arrogant kunnen zijn om onze omstandigheden te vergelijken met die van voorgenoemde landen. Dus je kunt jezelf afvragen of het nuttig is maar die vraag is eigenlijk al beantwoord.

De waterscooter is juist een perfecte aanvulling op het werk langs de kust. De kracht van een waterscooter ligt in de snelheid en de bemanning. Je kunt met een persoon zeer snel bij een of meerdere zwemmers in nood ter plaatse zijn. Afhankelijk van de situatie kun je die persoon of personen zelf naar de kant brengen of wachten op assistentie van een grotere boot. Een drenkeling die niet of minder bewust is is lastiger maar absoluut niet onmogelijk.

Met name het feit dat je met een bemanningslid zeer snel hulp kunt verlenen is in deze tijden van teruglopende vrijwilligersaantallen geen overbodige luxe.

Wij hebben een seizoen testgevaren met een waterscooter en de resultaten waren uitstekend. Volgend jaar maakt de waterscooter zeker deel uit van onze vloot.


Ja... snel bij een zwemmer zijn... de KNRM heeft een opkomsttijd van 10/15 minuten ;) En het kan best handig zijn... alleen die dingen zuipen brandstof ;)

En die landen liggen toevallig allemaal aan de oceaan, daar heb je een even wat langere tijd tussen de golven ;)

En wie zijn 'wij'?

Ik denk dat de KNRM meer heeft aan wat kleine RIB's/IB's voor in de branding... en dat we voor zo'n scooter meer bij de Reddingsbrigade/strandbewaking moeten zijn ;)

Citaat
Hoe ze het waarschijnlijk voor ogen hebben is de reddingsbrigade bewaakt en als er iemand in nood is wordt de grote broer er bij gehaald, die komt dan op een waterscooter.

Ja, zie je het al voor je... :|

En volgensmij heb je nog gelijk ook... denk bijvoorbeeld aan die convenanten met de regio's...

Ik denk juist dat er goede afspraken moeten worden gemaakt... en dan niet proberen elkaars werk af te pakken... dan kirjgen we straks aan de kust hetzelfde verhaal als op het gooi/eemmeer. Ik ken bijv. wat brigades waarbij ze soms ineens de knrm op het strand hebben staan voor een surfer in nood of iets dergelijks terwijl ze er niks van wisten :-\


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2009, 20:10:17
In nhn hebben ze dit ondervangen door het bericht van de knrm door te zetten op de monitorcode van de betreffende brigade.
Volgend jaar is er volgens mij een proef dat de kustwacht de reddingsbrigades gaat alarmeren.

Dit soort vaartuigen werkt uitermate goed, heb er zelf 2 jaar mee gewerkt.
Maar of dit de KNRM moet zijn ? ???


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #14 Gepost op: 25 juni 2009, 23:44:21
Als zeer kritische ervaringsdeskundige kan ik stellen dat de Rescuerunner® een prachtig vaartuig is wat door zijn robuuste constructie en service vriendelijkheid naar mijn bevinding nog beter geschikt is voor reddingswerk in het algemeen als een waterscooter met slee (Rescue Water Craft).
Voor het vervoeren van een bewusteloze drenkeling moet men met 2 man zijn, net als met de waterscooter met slee (maar ook met een kleine rubberboot zoals in gebruik bij strandwachters van RNLI en SLSA of RIB zoals bij de DLRG). Het brandstofverbruik is overigens bij een juist gebruik heel erg gunstig.
I.v.m. het fantastische weer hebben we helaas niet kunnen oefenen met hoge branding aan het strand. Wat betreft vaargedrag (ligging op het water en "zit" van de bestuurder) zal men er iets anders mee om moeten gaan als met een standaard RWC.
De fabrikant luistert overigens zeer welwillend naar angedragen verbeterpunten zoals bijv grotere bergruimte. Ook de navigatieverlichting is bijv. nog een punt van aandacht.

Kees  8)


Jan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #15 Gepost op: 26 juni 2009, 17:55:59
In plaats van de (voor sommige leden immer) negatieve toon richting de KNRM kun je natuurlijk ook de andere kant op denken. Er zijn immers genoeg plaatsen te bedenken waar 's-avonds geen strandbewaking is maar waar het wel behoorlijk druk is op en nabij het strand. Een waterscooter van een paar duizend euro heb je zo terug verdiend wanneer het een aantal lanceringen van een Valentijn of de inzet van een grote zeeboot voorkomt. En je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom de reddingsbrigade zelf niet met zo'n ding aan het testen is.

Ik heb lang genoeg bij de KNRM gezeten om te weten dat men niet zomaar op de bonnefooi een (kostbaar) middel gaat testen, dus blijkbaar is er een "markt" voor dit ding.

Als ik er zo naar kijk lijkt het me voor sommige strandstations zeer zeker een aanvulling. Het lanceren van zo'n ding gaat immers een stuk sneller dan de gemiddelde Valentijn met z'n Seatrac.

Jan


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #16 Gepost op: 26 juni 2009, 21:20:32
Het betrof geen test van de KNRM maar van de fabrikant op uitnodiging van een dealer in RIBs die hierin een belangrijke voortrekkersrol durft te spelen waarbij niet alleen KNRM maar ook andere mogelijk geïnteresseerde instanties zoals reddingsbrigades waren uitgenodigd (zie ook de interesse peiling op het forum).
Zoals Jan al aangaf zijn er genoeg plaatsen waar er geen strandwachtbezetting middels alarmploeg is buiten normale bewakingsuren en maanden.
Mijns inziens biedt dit vaartuig voor zowel KNRM als reddingsbrigade, mogelijk ook rampenploeg interessante mogelijkheden.

Kees  8) (Voor de duidelijkheid, ik heb geen enkele binding met fabrikant of dealer)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 27 juni 2009, 11:49:45
De toepassing van rescuerunner zijn legio.. en gaan verder dan alleen branding etc..  

Er zijn vele situatie denkbaar nabij objecten (Windmolen in water, stuwen, spuien, waar je niet dichtbij met een grotere rib kan komen
Voorbeelden te over, naast betonning, wrakstukken, heb je namelijk ook altijd te maken met stroming, golfslag en wind, waarbij de toegang tot het slachtoffer met een grote boot vaak lastig is..
De rescuerunner, kan je ook lanceren van af een grotere KNRM boot, zodat je midden op zee, of het wad redders kan overzetten zonder dat je de grotere KNRM boot direct tegen de boot moet aanleggen..

Ook op gebied van River Rescue kan een rescuerunner veel toepassingen hebben..   Sterke stromingen, in combinatie met een rescueboard als de extractor rescue sled

Een dergelijk rescuerunner kan voor vele partijen een aardig tool zijn voor diverse redding..  Echter de prijs staat wat mij betreft niet in verhouding tot alternatieven..


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #18 Gepost op: 27 juni 2009, 14:31:34
Citaat
In nhn hebben ze dit ondervangen door het bericht van de knrm door te zetten op de monitorcode van de betreffende brigade.
Volgend jaar is er volgens mij een proef dat de kustwacht de reddingsbrigades gaat alarmeren.

Dit soort vaartuigen werkt uitermate goed, heb er zelf 2 jaar mee gewerkt.
Maar of dit de KNRM moet zijn ?

Ik denk dat in het seizoen het grootste deel van dit soort dingen door de strandreddingsbrigade gedaan moet worden, mits goed uitgerust. Maar dit blijft een tijdelijk verhaal. De KNRM is ook altijd buiten het seizoen oproepbaar, binnen redelijke tijd ter plaatse en met dit apparaat ook voor het juiste werk uitgerust.

Vooral kitesurfers houden zich niet zo erg aan de werktijden van de reddingsbrigade. Niet alleen aan de noordzeekant maar vooral op de grotere binnenwateren. Kijk bijvoorbeeld in het gebied bij Makkum en Workum. Daar gaat het vaak tot eind oktober door en begint het vaak al vroeg in het jaar. Deze ontwikkeling zie je ook op de Noordzee, dus kan het zeker van toegevoegde waarde zijn.  ;)

Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #19 Gepost op: 27 juni 2009, 15:09:32
Ron
Er zijn zoals je weet vele kustbrigades met alarmploegen die even snel inzetbaar zijn als de knrm.
Ik denk juist ook bij ons dat de reddingsbrigades beter weten waar de zandbakken, etc liggen dan een knrm station die vanuit de haven naar het strand moet komen.
Hoe gaat het verder met je?