Knrm test waterscooter ligt

Auteur Topic: Knrm test waterscooter ligt  (gelezen 6814 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Gepost op: 19 juni 2009, 18:57:16
http://www.nuvideo.nl/algemeen/27985/reddingsbrigade-test-nieuw-speeltje.html

Ik begrijp dat de reddingsbrigade weinig meer te doen krijgen als de KNRM dit speeltje gaat aanschaffen.
 8)




Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2009, 20:53:58
Wat moet de KNRM hier nou weer mee ::) ???

Gewoon de Reddingsbrigade vragen voor dit soort klussen... gelukkig gebeurd dit in steeds meer regio's...ipv dat de KNRM met pak em beet een Valentijn klasse in de branding aan het klootviolen is voor een surfer ;)

En trouwens als je surfers wil gaan helpen lijkt me dit ding ook niet zo ideaal... dan kan je beter een klein ribje pakken. Dit is beter als 'snel interventie vaartuig' te gebruiken door reddingsbrigades... om bijv. 'in' een mui te leggen op een drukke dag.

Ik krijg toch steeds meer het idee dat de KNRM 'geilt' op de RNLI lifeguards (om het maar even in straattaal te zeggen). :( Het lijkt me beter om gewoon duidelijkheid te scheppen in elkaars taken en gebieden... en als we elkaar nodig hebben er ook om vragen... Bijv. de Reddingsbrigade doet alles op het strand en de branding (zwemmers, surfers e.d.) en de KNRM pakt alles wat verder op zee is (schepen etc.) en ook zo nodig in de branding wanneer de RB ass. nodig heeft (zoekacties e.d.). Zo vullen we elkaar mooi aan en hoeven we geen 'landje pik' te doen.


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2009, 16:35:05
Wat moet de KNRM hier nou weer mee ::) ???

Gewoon de Reddingsbrigade vragen voor dit soort klussen... gelukkig gebeurd dit in steeds meer regio's...ipv dat de KNRM met pak em beet een Valentijn klasse in de branding aan het klootviolen is voor een surfer ;)

En trouwens als je surfers wil gaan helpen lijkt me dit ding ook niet zo ideaal... dan kan je beter een klein ribje pakken. Dit is beter als 'snel interventie vaartuig' te gebruiken door reddingsbrigades... om bijv. 'in' een mui te leggen op een drukke dag.

Ik krijg toch steeds meer het idee dat de KNRM 'geilt' op de RNLI lifeguards (om het maar even in straattaal te zeggen). :( Het lijkt me beter om gewoon duidelijkheid te scheppen in elkaars taken en gebieden... en als we elkaar nodig hebben er ook om vragen... Bijv. de Reddingsbrigade doet alles op het strand en de branding (zwemmers, surfers e.d.) en de KNRM pakt alles wat verder op zee is (schepen etc.) en ook zo nodig in de branding wanneer de RB ass. nodig heeft (zoekacties e.d.). Zo vullen we elkaar mooi aan en hoeven we geen 'landje pik' te doen.
Waarom zou je een RIB in een mui willen leggen? Dit kost alleen extra brandstof. Voor de rest ga ik niet mee met jouw mening, niet elke reddingsbrigade heeft een alarmploeg voor buiten 'diensturen', en verder geldt gewoon: hoe sneller en effectiever de hulp - hoe beter. Hulpverlening draait niet om eer of om landje pik, maar om hulp aan slachtoffers.
343, never forget.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2009, 17:22:05
Waarom zou je een RIB in een mui willen leggen? Dit kost alleen extra brandstof. Voor de rest ga ik niet mee met jouw mening, niet elke reddingsbrigade heeft een alarmploeg voor buiten 'diensturen', en verder geldt gewoon: hoe sneller en effectiever de hulp - hoe beter. Hulpverlening draait niet om eer of om landje pik, maar om hulp aan slachtoffers.

Ik bedoelde dit ding om bij een mui te leggen en zo snel mensen eruit te kunnen halen, en bij golfbrekers etc. En als een RB geen alarmploeg heeft dan moet de KNRM het uiteraard opknappen. Alleen ik weet wel een paar brigades die wel een alarmploeg hebben...maar dan niet gealarmeerd worden. En het lijkt me vrij nutteloos om op zo'n station alleen voor de brandingklusjes zo'n scooter neer te leggen.

De laatste regel gaat natuurlijk wel altijd op ;)


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2009, 13:28:53
Alleen ik weet wel een paar brigades die wel een alarmploeg hebben...maar dan niet gealarmeerd worden. En het lijkt me vrij nutteloos om op zo'n station alleen voor de brandingklusjes zo'n scooter neer te leggen.
Hoezo is het nutteloos? Het geld is er, en er kunnen mensenlevens mee gered worden. ::)
343, never forget.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2009, 15:12:01
Het zo heel goed kunnen dat de KNRM het voorbeeld van haar grote broer de RNLI gaat volgen en mensen gaat inhuren voor strandwachttaken.

In het jaarverslag van de KNRM staat te lezen dat strategische keuzes moeten worden gemaakt: onder andere of de KNRM strandbewaking gaat doen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2009, 15:13:15
Ik ben dan heel erg benieuwd hoe e.e.a. er uit komt te zien. 8)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2009, 17:25:41
Het zo heel goed kunnen dat de KNRM het voorbeeld van haar grote broer de RNLI gaat volgen en mensen gaat inhuren voor strandwachttaken.

In het jaarverslag van de KNRM staat te lezen dat strategische keuzes moeten worden gemaakt: onder andere of de KNRM strandbewaking gaat doen.

En ik heb hier en daar horen vertellen dat de lifeguard collega's in Engeland er niet al te blij mee waren...

Joost


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2009, 21:35:50
En ik heb hier en daar horen vertellen dat de lifeguard collega's in Engeland er niet al te blij mee waren...

Joost
Waar niet blij mee waren en waarom?
343, never forget.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2009, 00:19:09
Je moet je afvragen of er "nobele" motieven aan ten grondslag liggen, of dat het een machtsspelletje is. Ik zie de KNRM nog niet de strandbewaking op zich nemen, die jongens komen alleen als er wat aan de hand is. Gevaar is wel dat ze in de hand werken dat de reddinsbrigade subsidie mis gat lopen, "er is nu immers een KNRM die die taak op zich neemt, en het kost de gemeente geen cent.

Patrouille varen doen ze immers ook niet.
Hoe ze het waarschijnlijk voor ogen hebben is de reddingsbrigade bewaakt en als er iemand in nood is wordt de grote broer er bij gehaald, die komt dan op een waterscooter.

Henk