anafylactische shock/vagale reflex

Auteur Topic: anafylactische shock/vagale reflex  (gelezen 15613 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rosanne

• Gast
Gepost op: 31 mei 2009, 19:03:02
Beste
Ik ben student vroedkunde en voor het vak anesthesie moeten wij vanalles kennen rond inductie-medicatie en OPverpleegkunde.
Het is mij niet zo duidelijk wat nu het verschil is tussen een vagale reflex en een anafylactische shock.
Bij beiden is er toch sprake van een reactie op medicatie waardoor de patient in een toestand van algemeen onwelzijn gaat verkeren?
(lage RR, zweten, cyanose, syncope, tekenen van shock en bradycardie)
Alvast bedankt voor uw uitleg!

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2009, 23:30:53
Het verschil tussen de vasovagale collaps en de anafylactische shock is wellicht groter als dat je denkt.
De overeenkomst is dat in beide gevallen sprake is van vaat verwijding waardoor een bloeddrukdaling optreedt. Bij de vasovagale collaps gebeurt dit alles onder invloed van het (parasympatische) centrale zenuwstelsel, dit zorgt er niet alleen voor dat de hartslag vertraagd, maar dat ook de vaten verwijden, het gevolg is een dalende bloeddruk met mogelijk een (kortdurende) bewusteloosheid als gevolg.

Bij een anafylactische shock is er sprake van een heel ander mechanisme, de vaatverwijding die optreedt is het gevolg van een allergische reactie waardoor stoffen vrijkomen die de vaten laten verwijden, de hartslag bij een anafylactische shock is echter niet vertraagd, sterker nog, het lichaam zal probeeren de dalende bloeddruk agv de vaatverwijding te compeseren door de hartsleg te versnellen en de cardiac output te verhogen.
Het hart staat bij de anafylactische shoch dus voornamelijk onder invloed van het sympatische zenuwstelsel, terwijl bij de vasovagale collaps met name het partasympatische zenuwstelsel het hart beinvloed.