vesterkt ghb je alcohol ugl

Auteur Topic: vesterkt ghb je alcohol ugl  (gelezen 12037 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

peter_730

• Forum gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 4 juli 2009, 08:39:08

Dat je genoeg anesthesiologen kunt vinden voor een dergelijk evenement betwijfel ik zeer, maar als jij het het zegt. Overigens lijkt het mij helemaal niet leuk en mensen die dit soort situaties opzoeken, scheppen er kennelijk een soort genoegen in om onderdeel te zijn van zo'n evenement. Waarschijnlijk zijn ze zelf op zoek naar bevestiging.

Expert,
Ik lees je bijdragen aan dit forum graag en vaak deel ik je mening. echter met de laatste alinea heb ik wat moeite.
Ik bespeur een veroordelende toon naar mensen die drugs gebruiken en zelfs naar collega professionals die werkzaam zijn bij deze evenementen.
Ik begrijp dat je niets moet hebben van drugs en  mensen die drugs gebruiken en al helemaal niet als hun gezondheid in gevaar komt, ze moeten je niet lastig vallen als arts en anders komt er een corrigerend gesprek met een van de ouders zie enkele post hierboven).
De hulpverleners die ik ken die op dit soort evenementen  werken zijn bijzonder gemotiveerd, deze motivatie is gericht om (voornamelijk) jonge mensen te helpen zodat ze in goede (of verantwoorde) gezondheid terug naar het feest kunnen.

De basisgedachte is eigenlijk dat NIEMAND ziek wil worden van (party) drugs. De situaties dat het mis gaat is bijna altijd te wijten aan overmoed, jeugdige onbezonnenheid  maar bovenal onwetendheid. In mijn visie past een corrigerende hulpverlener hier niet bij en zal eerder het tegenovergestelde bereiken als voorbeeld noem ik altijd een iets te gezellige verjaardag en je wordt wakker met een zware kater. Zodra je wakker wordt en je partner roept dat je niet zoveel had moeten drinken zal het meerendeel niet vrolijk reageren en zo'n opmerking voorkomt een volgende keer hoogst waarschijnlijk niet.

Drugs is iets van alle tijden en voor alle leeftijden, jongeren ontdekken de wereld (ook die van festivals) en proberen graag dingen uit. Mijn uitdaging is om in een losse vrolijke festival sfeer jongeren te helpen en voor te lichten. Ik zal hun vertellen wat er is gebeurd en zeker ook hoe ze dat hadden kunnen voorkomen. Een gedegen kennis over de gebruikte middelen en effecten is natuurlijk heel zinvol. Voorlichting wordt je belangrijkste "wapen"in de strijdt om dit te voorkomen en mijns inziens vele malen effectiever dan een berisping.
Ik merk dat veel hulpverleners zich laten verleiden om te veroordelen misschien zegt dat wel meer iets over hen dan over hun slachtoffers ;)

Over mij persoonlijk wil ik wel wat zeggen, de enige drugs die ik gebruik is alcohol ( de meest gebruikte drugs en eigenlijk ook de enige die expres wordt ingenomen om WEL ziek te worden ). Prive ben ik antidrugs, dat betekend dat ik het niet in mijn omgeving opzoek. Ook vrienden die in mijn bijzijn drugs  gebruiken zal ik niet accepteren. Als hulpverlener is dat anders, ik zal niemand veroordelen op zijn doen en laten (ik ben geen rechter) maar ik zal wel altijd mijn best doen om iemand te laten kiezen voor de minst schadelijke / gezonde levenstijl en een bewuste kueze wordt gedaan op basis van juiste informatie.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 4 juli 2009, 11:24:09
Rescue,

Dat iemand de hoedanigheid van arts mag voeren zegt helemaal niks. Dat weet je zelf ook. Je hebt namelijk niks aan iemand die een sterk pak aantrekt, een beetje moeilijk kijkt en als het er op aan komt begint te stotteren. Dat je je op een dergelijk evenement een uitslaapruimte organiseert is natuurlijk prachtig, maar als je er eventjes over nadenkt is het natuurlijk ronduit belachelijk!

Dat je genoeg anesthesiologen kunt vinden voor een dergelijk evenement betwijfel ik zeer, maar als jij het het zegt. Overigens lijkt het mij helemaal niet leuk en mensen die dit soort situaties opzoeken, scheppen er kennelijk een soort genoegen in om onderdeel te zijn van zo'n evenement. Waarschijnlijk zijn ze zelf op zoek naar bevestiging.

Expert.

Expert,

Jouw Normen en Waarden opleggen aan je patienten of collega's die op zo'n evenement werken, misstaat je..  Of ik lees het erg verkeerd..  
Ik ben daar aanwezig als hulpverlener en probeer mensen objectief voor te lichten, en daarvoor hebben we een team van mensen met diverse deskundigheden.   Wat alle hulpverleners gemeen hebben, is een beroepshouding op zo'n evenement. Het is juist belangrijk om een onbevooroordeelde en luisterende houding te hebben, en voornamelijk door voorlichting en coaching en een laagdrempelige eerste hulp voorziening, veel in preventie te voorzien..

De uitslaapruimte, (niet te verwarren met de uitslaapkamers die jij gewend bent in het ziekenhuis..) is juist voor die mensen die niet kritisch zijn, en niet de SEH van ziekenhuizen te belasten met dronkaarts en mensen die middelen gebruiken die net op dat moment de verkeerde impact hebben.  Er liggen op een evenement van 5000 bezoekers eens maximaal 3 mensen in de ruimte, nadat ze onderzocht zijn door een daartoe deskundige en getraind persoon..  En ze worden allemaal periodiek bewaakt..

Het aantal "bezoekers" wat "out" gaat word steeds minder..  De leeftijd categorie gaat van 18 tot 53 jaar.. Met de meeste patienten die tussen de 28 en 38 jaar zijn..  Door voorlichting word de masale problemen bij evenementen juist voorkomen..

Puur Medisch gezien doen bezoekers onverstandige dingen..  Echter moeten er dan maar geen medische hulpverleners aanwezig zijn, en alles door de reguliere ketenhulpverlening op gelost worden..  Dat werkt niet.. En vergunningverleners accepteren dat ook niet meer..

De meeste feesten zijn niet feesten die ik prive zou bezoeken.. Echter je doet als hulpverlener er wel weer ervaringen op die je nergens anders krijgt..

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 4 juli 2009, 11:42:48
Aanvullend..  

GHB gebruikers leveren in mijn ervaring weinig incidenten op..  De enige GHB gebruiker die incidenten opleveren, is meestal een eerste keer gebruiker of een onvrijwillige gebruikers (iemand heeft iets in je drankje gedaan..)..
De "ervaren" gebruikers leveren nagenoeg (statisch gezien) geen problemen op..

De grootste probleem, en incidenten op dit soort evenementen is domweg Alcohol..  
Het trimbos instituut doet daar ook regelmatig onderzoek na en dat blijkt ook uit onze praktijk en incidentcijfers..

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 4 juli 2009, 21:11:01
Peter,

Dank voor je interessante reactie die ik met belangstelling heb gelezen. Dat ik niet veel op heb met drugs is correct. Echter met jouw opmerking, waarin je meent mij aan te moeten aanspreken op mijn gedrag als arts, begeef jij je op bijzonder glad ijs. Je raakt mij dan beroepsinhoudelijk en hiermee heb ik vooral moeite wanneer je mijn woorden verkeerd citeert, in een context plaatst binnen jouw beleving en vervolgens je eigen (verkeerde) conclusie trekt. Ik heb namelijk nimmer beweert dat ik een corrigerend gesprek voer met de ouders van gebruikers zoals jij dat even stellig durft te benoemen. Dat zou namelijk zeer ongepast en beroepsoverschrijdend gedrag betekenen.

Ik begrijp dat je niets moet hebben van drugs en  mensen die drugs gebruiken en al helemaal niet als hun gezondheid in gevaar komt, ze moeten je niet lastig vallen als arts en anders komt er een corrigerend gesprek met een van de ouders zie enkele post hierboven.

Mijn letterlijke woorden waren; "Daarna volgt er altijd een interessant gesprek met de ouders". Dat is iets volstrekt anders. Reken er maar op dat erg veel zeer ongeruste ouders vol zitten met vragen over hun dierbare telg. "Welk middel heeft hij of zij nu eigenlijk gebruikt", "wat zijn de gevaren van dat middel", "heeft het nadelige gevolgen", "kan het verslavend zijn", noem maar op.

Je hebt het dus niet alleen verkeerd begrepen, maar ook verkeerd gelezen. Vervolgens heb je hieruit een verkeerde conclusie getrokken en een reactie geschreven zonder na te denken over de consequenties.

Expert.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 4 juli 2009, 21:28:59
Rescue,

Voor jouw geldt hetzelfde. Je omschrijft je mening nogal ferm.

Jouw Normen en Waarden opleggen aan je patienten of collega's die op zo'n evenement werken, misstaat je..  Of ik lees het erg verkeerd.

Ten eerste spreekt men niet van normen en waarden, maar van waarden en normen. Als je iemand hierop aan wilt spreken, dan is het naar mijn mening van belang correct Nederlands te gebruiken. Zo weet de lezer tenminste dat de steller weet waarover hij het heeft. Op basis waarvan meen je dat ik mijn eigen waarden en normen aan patiënten, danwel mijn collega's wil opleggen? Over drugsgebruik in het algemeen heb ik inderdaad een uitgesproken mening, maar jij spreekt mij aan op mijn integriteit als arts wanneer je ten aanzien van dit onderwerp volslagen zonder basis mijn set "normen en waarden" ter discussie stelt. Dat is iets volstrekt anders en wat mij betreft schamp je hiermee de rand van fatsoen. Ik wil je dan ook vriendelijk verzoeken om in het vervolg even drie tellen na te denken over de inhoud van je tekst, voordat je een reactie schrijft.

Ik zou het prijs stellen indien de moderators ten aanzien van dit soort ongefundamenteerde aantijgingen een stelling innemen.

Tot slot wil ik je graag verwijzen naar het laatste persbericht van het Trimbos Instituut, waarin de gevaren van het gebruik van GHB nog eens worden onderstreept.

Expert.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 4 juli 2009, 22:44:54
sorry, maar even in moderator rood :)

Ik zou het zeer op prijs stellen om iemands mening te respecteren en niet te veroordelen!
Ik ben ontzettend blij met de waardevolle bijdrage van Expert op dit forum en dat wil ik niet verliezen,
Als professioneel hulpverlener mag je ook een mening hebben
a.u.b. geen voorbarige conclusies trekken, maar dan eerst aan elkaar om verduidelijking vragen
en om iemands integriteit ter disccussie te stellen kan ik werkelijk niet waarderen
t.a.v. Peter-730 ben ik benieuwd in welke tak van hulpverlening je werkt, het maakt voor ons duidelijker als lezer in welke con-tekst wij je bijdrage kunnen plaatsen

peter_730

• Forum gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 5 juli 2009, 00:55:29
Dank voor je interessante reactie die ik met belangstelling heb gelezen. Dat ik niet veel op heb met drugs is correct. Echter met jouw opmerking, waarin je meent mij aan te moeten aanspreken op mijn gedrag als arts, begeef jij je op bijzonder glad ijs. Je raakt mij dan beroepsinhoudelijk en hiermee heb ik vooral moeite wanneer je mijn woorden verkeerd citeert, in een context plaatst binnen jouw beleving en vervolgens je eigen (verkeerde) conclusie trekt. Ik heb namelijk nimmer beweert dat ik een corrigerend gesprek voer met de ouders van gebruikers zoals jij dat even stellig durft te benoemen. Dat zou namelijk zeer ongepast en beroepsoverschrijdend gedrag betekenen.

Beste Expert,

Allereerst is het nooit mijn bedoeling geweest om je persoonlijk en/of beroepsmatig in discredit te brengen.
Ik ben blij te lezen dat onze denkbeelden veel dichter bij elkaar liggen dan onze laatste berichten doen vermoeden.
Mijn interpretatie van een interessant gesprek en jou "afkeer" van drugs deed mij tot deze uitspraak verleiden.
Ik ben blij te lezen dat ik het volkomen mis had en biedt daarom ook mijn excuus hiervoor aan.

Ter verdediging  ;) wil ik nog wel vermelden dat (helaas) veel collega's nog wel zo'n corrigerend gesprek aangaan. (maar dit is niet bij jou van toepassing)

Je hebt het dus niet alleen verkeerd begrepen, maar ook verkeerd gelezen. Vervolgens heb je hieruit een verkeerde conclusie getrokken en een reactie geschreven zonder na te denken over de consequenties.
Op deze zin wil ik wel reageren. Dit heeft m.i. niets met feedback te maken en ik vind het vervelend dat dit zo wordt neergezet over mij. Over mijn reacties heb ik zeker nagedacht en al zijn ze soms misschien wat scherp (zo na een nachtdienst) ze komen toch zeker niet uit de luchtvallen. Een indruk die iemand in zijn berichten wekt (al dan niet tussen de regels door) zijn soms meer bepalend voor een reactie dan een citaat uit een bericht.
Ik mag dan wel een verkeerde conclusie hebben getrokken maar deze was wel gebasseerd op gegevens/indrukken uit jou berichten.
Tot slot wil ik vragen of je mij een persoonlijke mail wilt sturen via dit forum indien mijn uitspraken als kwetsend worden ervaren. ik kan dan direct reageren en zelfs mijn post aanpassen (dat geldt eigenlijk voor iedereen :))

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 5 juli 2009, 08:19:23
Hallo Peter,

Ik ben blij te lezen dat ik het volkomen mis had en biedt daarom ook mijn excuus hiervoor aan.

Oprecht aanvaard.

Een indruk die iemand in zijn berichten wekt (al dan niet tussen de regels door) zijn soms meer bepalend voor een reactie dan een citaat uit een bericht.
Ik mag dan wel een verkeerde conclusie hebben getrokken maar deze was wel gebasseerd op gegevens uit jou berichten.

Hier spreek jezelf volstrekt tegen. In mijn optiek moet je twee dingen strikt scheiden. Opinie en feit. De indruk die je hebt gekregen berust namelijk op jouw opinie en wordt niet feitelijk door mij onderbouwd. Vervolgens geef je ruiterlijk toe tot een verkeerde conclusie te zijn gekomen, om daar vervolgens aan toe te voegen dat ik bij jouw die indruk heb gewekt (opinie) op basis van gegevens (feiten) uit mijn berichten. Welke gegevens?

Zullen we het maar weer gewoon over GHB hebben?

Groet,

Expert.

peter_730

• Forum gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 5 juli 2009, 08:40:52
:D ik was mijn bericht al aan het wijzigen maar je had het al gelezen.
Inderdaad een beetje verwarrend, een iets te drukke nachtdienst en een irritant verspingend kader om te typen komt de duidelijkheid niet ten goede.

Wat mijn triggermomenten/woorden waren is m.i. niet meer relevant om helemaal uit te kauwen en forumdiscussies waarbij in elk bericht iedereen wordt gecorrigeerd komt de leesbaarheid ook niet ten goede.

Terug naar GHB of anderen onderwerpen ::)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 5 juli 2009, 14:42:17
Expert,

Je weet dat ik je bijdragen erg waardeer, en ook dat ik vind dat jij ook zaken lekker scherp houd..,  Mijn tekst "Of ik lees het erg verkeerd." was bedoeld dat ik jou wel goed had begrepen..  En de beperking van het forum is nu eenmaal dat we allemaal met onze te kortkomingen en belevingswerelden een betekenis hechten aan een tekst die we lezen..

Ik respect iedereens mening en als ik iets niet begrijp of volkomen mee oneens zal ik dat schrijven, hellaas ontbreekt mij het tallent om dat zo precies schriftelijk te verwoorden, dat ik iedereen belevingswereld kan raken.. Als ik jou of een ieder daarmee kwets bied ik daarmee mijn verontschuldiing aan en zal ik proberen nog zorgvuldiger te zijn..

Ik reageer metname op de volgende punten, die van uit mijn belevingswereld, wel erg boud zijn.
Dat je op een dergelijk evenement een uitslaapruimte organiseert is natuurlijk prachtig, maar als je er eventjes over nadenkt is het natuurlijk ronduit belachelijk! "

Ik begrijp dat het van uit jouw belevingswereld en definities dat belachelijk klink.. Echter als je scene's kent, kon het wel eens een van de handigste oplossingen zijn..  Klaarblijkelijk voor ziet het in een behoefte en voorkom je dat SEH's in de omgeving van het evenement overladen worden met patienten..

Als ik dit lees, beledig je met deze tekst een paar van jouw vakgenoten en mijn collega's, die hun kennis en vrije tijd opofferen, om incidenten op zo'n evenement zo adequaat mogelijk op te lossen..  Ik denk dat deze vakbroeders van jou, echt geen bevestiging nodig hebben..  Maar misschien begrijp ik de tekst niet zo goed...

Iedereen heeft recht op een mening.  Ik ken de gevaren van gebruik van GHB heel goed, en het Trimbos instituut doet heel veel goed werk..  In de scene's waar ik werk, word hellaas veel GHB gebruikt en komt gecombineerd gebruik met andere uitgaansdrugs zoals XTC heel veel voor..
Het lijkt gek dat mensen GHB en XTC gelijktijdig gebruiken.. (Downer en Upper) .  En toch in gesprekken met ervaringsdeskundigen en professionals in de verslavingszorg, lijken er toch redenen te zijn, waarom in sommige scenes dit een combinatie is die gebruikers wensen..

Voor hulpverleners is het van belang te weten waarom mensen dit soort zaken gebruiken.
Redenen van "gebrek van zelfvertrouwen", "groepsdruk", "drempel verlagend bezig zijn"  betekend ook dat je benaderingswijze van een dergelijke gebruiker betekend ook een ingang hebt, om een start te maken, om dit soort onwenselijk gebruik van middelen te staken..

Zo'n "uitslaapkamer" is bij uitstek de middel om met mensen als ze "wakker" worden, een onbevooroordeeld informatief gesprekje te hebben..   ik hoop dat ik duidelijk maak dat het woord "uitslaapkamer" en "wakker", misschien ook een andere verschijnings en belevingsvormen zijn, dat het puur medische betekenis.. ;)