Wat zijn de regels en / of richtlijnen voor inzet van de traumaheli bij groot oppervlaktewater (zoals het IJsselmeer en de randmeren)?
Of bij inzet uit de kust (Noordzee of Waddenzee)?
Ik ben daar benieuwd naar, omdat op het water natuurlijk ook regelmatig zware ongevallen plaatsvinden die MMT waardig zijn.
Zo kan ik me een foto herinneren waarbij een traumahelikopter op een binnenvaartschip was geland. Dit schip vervoerde zand en de piloot had de kist bovenop die zandberg geparkeerd. Dit schip voer geloof ik op het IJsselmeer.
En in de serie 'Redders', waarin de KNRM werd gevolgd, werd het MMT aan boord genomen van de reddingboot. Die voer vervolgens x mijl uit de kust, naar een zeeschip waarop zich een traumapatiënt bevond. Die inzet was 's nachts, dus het MMT kwam met de auto naar het reddingsstation.
Concreter gesteld: hoe ver uit de kust kan / mag het MMT vliegen? Als er bijvoorbeeld een incident is op een boorplatform, mogen ze daar dan ook heen? Of op een schip welke beschikt over een heliplatform?
En wanneer is een inzet in het kustgebied voor het MMT en wanneer voor een arts + verpleegkundige van defensie in kustwacht verband?