Inzet traumaheli op groot oppervlakte water / uit de kust

Auteur Topic: Inzet traumaheli op groot oppervlakte water / uit de kust  (gelezen 3964 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 26 november 2009, 15:33:39
Wat zijn de regels en / of richtlijnen voor inzet van de traumaheli bij groot oppervlaktewater (zoals het IJsselmeer en de  randmeren)?
Of bij inzet uit de kust (Noordzee of Waddenzee)?


Ik ben daar benieuwd naar, omdat op het water natuurlijk ook regelmatig zware ongevallen plaatsvinden die MMT waardig zijn.
Zo kan ik me een foto herinneren waarbij een traumahelikopter op een binnenvaartschip was geland. Dit schip vervoerde zand en de piloot had de kist bovenop die zandberg geparkeerd. Dit schip voer geloof ik op het IJsselmeer.

En in de serie 'Redders', waarin de KNRM werd gevolgd, werd het MMT aan boord genomen van de reddingboot. Die voer vervolgens x mijl uit de kust, naar een zeeschip waarop zich een traumapatiënt bevond. Die inzet was 's nachts, dus het MMT kwam met de auto naar het reddingsstation.


Concreter gesteld: hoe ver uit de kust kan / mag het MMT vliegen? Als er bijvoorbeeld een incident is op een boorplatform, mogen ze daar dan ook heen? Of op een schip welke beschikt over een heliplatform?

En wanneer is een inzet in het kustgebied voor het MMT en wanneer voor een arts + verpleegkundige van defensie in kustwacht verband?


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #1 Gepost op: 26 november 2009, 18:53:19
Wat zijn de regels en / of richtlijnen voor inzet van de traumaheli bij groot oppervlaktewater (zoals het IJsselmeer en de  randmeren)?
Dat doen toch SAR heli's ??

De Koninklijke Luchtmacht heeft voor Search And Rescue (SAR)- activiteiten op zee reddingshelikopters gestationeerd op Vliegbasis Leeuwarden en op Vlieland. Hoofdtaak is het opsporen en redden van militaire piloten, die in zee zijn gevallen bij schietoefeningen op Vlieland. Daarnaast kunnen de helikopters worden ingezet bij andere reddingsoperaties op zee. Er wordt veel geoefend in het maken van verbinding met schepen en het daarop neerlaten van de redder en het afvoeren van gewonden. Voor de helikoptervlieger is het extra moeilijk om operaties uit te voeren in de buurt van een zeiljacht in verband met de (beweeglijke) mast en tuigage.

http://www.mastersailing.nl/sar.htm


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 26 november 2009, 19:01:08
Dat doen toch SAR heli's ??

Dat is dus (deel van) de vraag; waar ligt de scheidslijn?

Reddingingen vanuit het water doen de traumaheli's uiteraard niet, maar ik doel meer op hulpverleningen op een object in het water (schip, booreiland, enz.). Daar zou je de traumaheli voor in kunnen zetten (zoals bij eerder genoemde voorbeelden), maar onder welke omstandigheden gebeurt dit?

Ik heb ook geen idee wat voor arts er mee gaat op de SAR heli's. Misschien heeft deze wel hele andere competenties dan de MMT arts?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 26 november 2009, 19:07:24
Ik heb ook geen idee wat voor arts er mee gaat op de SAR heli's. Misschien heeft deze wel hele andere competenties dan de MMT arts?

stukje gevonden op http://www.studiekeuzegids.nl/Study.aspx?studyid=22867&info=Officier%20arts

Dit is een functie bij de Koninklijke Marine. Voordat je aan het werk gaat volg je eerst een vakopleiding verzorgt door de Koninklijke Marine.

Deze opleiding richt zich op alle aspecten van geneeskunde die nodig zijn om te kunnen werken als arts op een marine schip. Naast de lichamelijke toestand van je patienten hou je je ook bezig met de psycische en sociale welbevinden van het marinepersoneel. Je houd je daarnaast bezig met nazorg en preventiewerk. Als aspirant-officier-arts begin je met een officierstraining op het Koninklijk Instituut voor de Marine in Den Helder. Daar leer je onze organisatie in al z'n veelzijdigheid kennen. Je krijgt ook een opleiding waar we aandacht besteden aan je rol tijdens calamiteiten aan boord. Zo leer je onder meer omgaan met brandbestrijdingsmiddelen en persluchtapparatuur. Ook de mogelijke gevolgen van een aanval met kernwapens, biologische of chemische wapens behandelen we uitvoerig. SAR staat voor Search And Rescue. Je leert hoe we reddingsacties met een helikopter uitvoeren. Ook leer je alles over de SAR-procedures. Onze artsen van de Vliegmedische Dienst leggen je de medische aspecten van Search And Rescue uit. En om je voor te bereiden op jouw inzet bij een SAR-actie, krijg je een uitgebreide theoretische en praktische training.



De marine- arts lijkt me op basis hiervan meer een generalist, waar de MMT arts een specialist is.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s