Feb 2004 - Brand boerderij met rieten kap

Auteur Topic: Feb 2004 - Brand boerderij met rieten kap  (gelezen 38780 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Patrick

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #120 Gepost op: 11 februari 2004, 21:04:17
Ik denk dat het in deze situatie verstandig is om zo snel mogelijk na aankomst te vragen om een dompelpomp. De slangenhaakarmbak met (volgens mij) 3000 meter 150 mm. slangen staat bij de meeste korpsen niet gereed op een haakarmvoertuig (daarom heb ik hem in deze casus een grote opkomsttijd gegeven!).

Als een standaard dompelpompunit ter plaatse komt die rijdend 1000 meter slangleiding kan opbouwen, komt relatief snel een groot verdeelstuk (ook wel varken genoemd) op 200 meter van het object te liggen.

Als we ons realiseren dat de tweede tankautospuit en dompelpomp 15 minuten na het verzoek ter plaatse zijn en dat het gemiddeld nog eens 15 minuten duurt voordat er extra stralen kunnen worden afgelegd bij het object, moet de eerste tankautospuit zich dus circa 30 minuten zelf redden!

Dat wordt een stevig klus!! :) Ik probeer in de komende dagen me hele verhaal op het forum te zetten, maar naar aanleiding van de inzetsnelheid van een dompelpomp ben ik toch even gaan zoeken wat de leidraad Brandweercompagnie er van zegt.
WTS 200 15 minuten
WTS 1000 30 minuten
WTS 2500 60 minuten om het op te bouwen en inzetbaar te maken.
Dus dan staat TS 1 er wel 45 minuten alleen voor (15 minuten opkomst en 30 minuten opbouwen WTS 1000)
Als het zolang duurt en als we daarbij nog optellen de ontdekkingsijd van de brand (8 tot 15 minuten) en de snelheid van opschalen en alarmeren van de dompelpomp (x minuten).  Hoop ik eigenlijk dat we het brandcompartiment houden, aannemende dat het compartiment 60 minuten is. Anders brand de hele boerderij nog af.

Rene je hebt gelijk in de slangbak van het OSP ligt 3000 meter slangen

Groet,
Patrick

Rene112

• Gast
Reactie #121 Gepost op: 11 februari 2004, 21:14:07
Dat wordt een stevig klus!! :) Ik probeer in de komende dagen me hele verhaal op het forum te zetten, maar naar aanleiding van de inzetsnelheid van een dompelpomp ben ik toch even gaan zoeken wat de leidraad Brandweercompagnie er van zegt.
WTS 200 15 minuten
WTS 1000 30 minuten
WTS 2500 60 minuten om het op te bouwen en inzetbaar te maken.

Let op : er is een verschil tussen het watertransportschema WTS1000 uit de leidraad brandweercompagnie en het afleggen op open water en opbouwen van een slangleiding met een dompelpompunit!

WTS1000, volgens het boekje, wordt door een compleet peloton opgebouwd en bestaat (volgens de leidraad) uit 2 halers en 2 blussers (dus 4 pompen) waartussen maximaal 1000 meter 150 mm. slang als transportleiding. Het opbouwen van dit systeem met 3 tankautospuiten en dompelpomp (waarin dus extra reserves zitten t.b.v. optreden onder bijzondere omstandigheden) zal langer duren!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat de exacte vultijd is van 1000 meter 150 mm. slang, wie kan dat beantwoorden?

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Patrick

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #122 Gepost op: 11 februari 2004, 21:30:09
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat de exacte vultijd is van 1000 meter 150 mm. slang, wie kan dat beantwoorden?

Zie in de bijlage de snelheden
denk dat 6 minuten vullen moet lukken, maar dan moet de mensen redelijk geoefend zijn. Dus op die manier is 15 minuten wel reeel

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #123 Gepost op: 11 februari 2004, 21:59:08
Tja ik volg het nog de hele tijd maar nu wordt het me toch te technisch. :o :D
Niet erg hoor vind het leuk om te lezen hoe er ingegrepen wordt en blijf het gewoon verder volgen ook al snap ik het af en toe niet helemaal meer. ;D
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #124 Gepost op: 11 februari 2004, 22:32:02
Zie in de bijlage de snelheden
denk dat 6 minuten vullen moet lukken, maar dan moet de mensen redelijk geoefend zijn. Dus op die manier is 15 minuten wel reeel

ik denk dat je met die 15 minuten wel goed zit.Wij hebben een half jaar geleden met een oefening WTS gedaan,toen is er 600 meter eruit gegooit en toen hadden we  met een minuut of 5a6 water op het varken

vincent_g

• Gast
Reactie #125 Gepost op: 12 februari 2004, 08:06:03
Citaat
Ik ben van mening dat niet altijd de bevelvoerder mee in eerste instantie mee naar binnen moet gaan. Als het goed is heeft de aanvalsploeg een portofoon bij waar ze direct hun bevindingen aan de bevelvoerder door kunnen geven. Dit is een stukje vertrouwen wat de bevelvoerder in zijn manschappen moet hebben. Natuurlijk moet hij wel binnen gaan kijken zodra daar de gelegenheid voor is.

Sluit ik mij volledig bij aan.
Ik denk dat het belangrijk is voor de bev dat hij zijn plaatje compleet heeft en daar hoort ook de situatie rondom bij (kubus). Ook denk ik dat de bev nog wel even bezig is met de bewoners om daar info uit te krijgen. Uiteindelijk als de bev deze info heeft en zijn plaatje compleet heeft, dan is het wel verstandig polshoogte te gaan nemen bij 1 en 2 als deze niet al inmiddels terug zijn omdat het te risicovol is.

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #126 Gepost op: 13 februari 2004, 20:41:51
Ja shave inderdaad er komen niet veel reactie's meer bij.  ??? Zijn er geen mensen die ondertussen van mening veranderd zijn over hun inzet of blijft iedereen bij het gene wat er al vermeld staat? :( Dan zou ik willen vragen of er een duidelijkere uitleg komt want hoe goed ik ook mijn best doe meer als middelbrand kan ik er echt niet van maken.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #127 Gepost op: 13 februari 2004, 21:01:41
ik denk ook dat het tijd wordt voor wat meer uitleg,en foto,s natuurlijk ;)

Rene112

• Gast
Reactie #128 Gepost op: 13 februari 2004, 23:59:12
Ja shave inderdaad er komen niet veel reactie's meer bij.  ??? Zijn er geen mensen die ondertussen van mening veranderd zijn over hun inzet of blijft iedereen bij het gene wat er al vermeld staat? :( Dan zou ik willen vragen of er een duidelijkere uitleg komt want hoe goed ik ook mijn best doe meer als middelbrand kan ik er echt niet van maken.

Ik heb even teurg gekeken naar de inzet die jij hebt beschreven. Als ik het goed samenvat laat jij de 2e tankautospuit als aanjager vanaf de brandkraan werken (totdat het grootwatertransport is opgebouwd) en tevens de mogelijke uitbreiding aan de achterzijde van de woning naar de schuren voorkomen/bestrijden.

Kan jij toelichten op welke plaatsen en door wie blusstralen ingezet gaan worden?

Dan nog even dit : een haakarmvoertuig met dompelpompunit komt normaal gesproken met 2 brandweermensen ter plaatse. Is dat voldoende personeel voor het te water laten van de pomp, het plaatsen van het grote verdeelstuk, controleren en goed leggen van de slangleiding etc. ?

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #129 Gepost op: 14 februari 2004, 09:34:00
Citaat
een haakarmvoertuig met dompelpompunit komt normaal gesproken met 2 brandweermensen ter plaatse. Is dat voldoende personeel voor het te water laten van de pomp, het plaatsen van het grote verdeelstuk, controleren en goed leggen van de slangleiding etc. ?

René,

Dit is overigens niet in elke regio zo. In onze regio (dus ook die van fikkie) komt samen met het haakarmvoertuig met dompelpomp ook een personeelsbusje met een aantal personen achteraan. Neemt dus een hoop werk uit handen op die manier.