Ik denk dat het in deze situatie verstandig is om zo snel mogelijk na aankomst te vragen om een dompelpomp. De slangenhaakarmbak met (volgens mij) 3000 meter 150 mm. slangen staat bij de meeste korpsen niet gereed op een haakarmvoertuig (daarom heb ik hem in deze casus een grote opkomsttijd gegeven!).
Als een standaard dompelpompunit ter plaatse komt die rijdend 1000 meter slangleiding kan opbouwen, komt relatief snel een groot verdeelstuk (ook wel varken genoemd) op 200 meter van het object te liggen.
Als we ons realiseren dat de tweede tankautospuit en dompelpomp 15 minuten na het verzoek ter plaatse zijn en dat het gemiddeld nog eens 15 minuten duurt voordat er extra stralen kunnen worden afgelegd bij het object, moet de eerste tankautospuit zich dus circa 30 minuten zelf redden!
Dat wordt een stevig klus!!
Ik probeer in de komende dagen me hele verhaal op het forum te zetten, maar naar aanleiding van de inzetsnelheid van een dompelpomp ben ik toch even gaan zoeken wat de leidraad Brandweercompagnie er van zegt.
WTS 200 15 minuten
WTS 1000 30 minuten
WTS 2500 60 minuten om het op te bouwen en inzetbaar te maken.
Dus dan staat TS 1 er wel 45 minuten alleen voor (15 minuten opkomst en 30 minuten opbouwen WTS 1000)
Als het zolang duurt en als we daarbij nog optellen de ontdekkingsijd van de brand (8 tot 15 minuten) en de snelheid van opschalen en alarmeren van de dompelpomp (x minuten). Hoop ik eigenlijk dat we het brandcompartiment houden, aannemende dat het compartiment 60 minuten is. Anders brand de hele boerderij nog af.
Rene je hebt gelijk in de slangbak van het OSP ligt 3000 meter slangen
Groet,
Patrick