Feb 2004 - Brand boerderij met rieten kap

Auteur Topic: Feb 2004 - Brand boerderij met rieten kap  (gelezen 38775 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #140 Gepost op: 14 februari 2004, 21:17:22
Shave,

Zodra heel de boeredrij in brand vliegt heb je niets meer aan je hd. en kan je de 2 of 3 stralen ld inzetten om de schuur te houden. Niet blussen uitbreiding voorkomen ook naar de schuur toe.
Zoals je weet vind ik een straaltje voor het oog iets waar we ons niet mee bezig moeten houden. We willen als een proffesionele club overkomen en moeten we niet aan zoiets mee werken.

Maar ok ik zal niet helemaal bestrijden dat het niet zinvol is om het gwt te laten komen. Ik ben alleen benieuwd of deze ook wel ingezet zal worden. Voordat deze is opgebouwd weet je namelijk al of je hem wel of niet kunt houden.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #141 Gepost op: 14 februari 2004, 21:24:53
nouja,beter mee verlegen dan onverlegen,dus ik zou het GWT wel aanlaten rijden.

fikkie

• Senior gebruiker
Reactie #142 Gepost op: 14 februari 2004, 21:26:01
ik zit ook met die dompelpompunit die we erbij hebben gekregen,dus ik vrees dat er nog ergens een verrassing ligt te wachten :-\ ;D ;D
Ik denk ook dat er nog ergens een addertje onder het gras/riet ligt.
Mijn inziens komt dit ook voor een groot deel aan de inzet van de 1ste ts. Bijv. plaats 1ste straal hd, niet iedereen met ademlucht. Zo blijf je achter de feiten aanlopen en krijg je wel mooie foto's.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #143 Gepost op: 14 februari 2004, 21:28:59
Citaat
Maar ok ik zal niet helemaal bestrijden dat het niet zinvol is om het gwt te laten komen. Ik ben alleen benieuwd of deze ook wel ingezet zal worden. Voordat deze is opgebouwd weet je namelijk al of je hem wel of niet kunt houden.

Wat ik bedoelde te zeggen: stel dat die dus helemaal afbrand (wat ook is gebeurt maar goed) dan heb je dus idd 3 stralen LD. 1 TS vanaf brandkraan als aanjager naar TS bij boerderij. Toch? Dan heb je dus minimaal 1 straal nodig om tussen boerderij en schuur te zetten en houd je twee stralen over voor blussing. Nou heb ik me nog op het plaatje gericht maar dan twijffel ik of je dan niet beter de inzet van een dompelpomp kan kiezen en deze de tweede ts laat voeden en eerste ts vanaf brandkraan met hogedruk tussen boerderij en schuur in te zetten. Ben je ten minste verzekert van voldoende water heb je gewoon wat meer mogelijkheden.

En dat straaltje voor het publiek.....je weet hoe daar bij mijn tweede baas op afgerekend is hey als het fout loopt!! :'(

fikkie

• Senior gebruiker
Reactie #144 Gepost op: 14 februari 2004, 21:31:50
En dat straaltje voor het publiek.....je weet hoe daar bij mijn tweede baas op afgerekend is hey als het fout loopt!! :'(
Citaat

Hoe was he took alweer verbrand of ver........

Voor mij mag ook gerust het gwt komen. Alleen vraag ik me af of we deze nog wel inzetten.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #145 Gepost op: 14 februari 2004, 21:35:44
Mee eens.

Vandaar ook mijn gedachte gang om de eerste ts op de brandkraan af te laten leggen.

Kan later tweede TS bij assisteren en eventueel als aanjager dienen dan wel gevoed worden door de dompelpomp, maar goed dit alles afhankelijk van het brandverloop.

En het was eerst verbrand en toen verz..o..pen. :-\

fikkie

• Senior gebruiker
Reactie #146 Gepost op: 14 februari 2004, 21:41:13
Dan ben ik toch blij dat we op dezelfde lijn zitten.

Maar over het straaltje van het publiek ben ik het echt niet mee eens. Wat als je een ander zolderbrandje hebt gaat er dan ook iemand mee om van buiten af op de pannen te spuiten?
Je kunt beter effectief inzetten dan het publiek tevreden stellen. (En wanneer je een binnenaanval doet gaat ook altijd een deur open ;D)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #147 Gepost op: 14 februari 2004, 21:42:07
maar nu we het dus met elkaar eens zijn dat we het GWT inzetten,kun je dan niet beter een waterkanon inzetten om uitbreiding richting schuren te voorkomen.
je zet het kanon op een goede plek en laat em vrolijk oscileren,heb je die kant afgedekt zonder dat je daar een brandwacht(en) hoeft neer te zetten.Die kun je elders inzetten

fikkie

• Senior gebruiker
Reactie #148 Gepost op: 14 februari 2004, 21:46:22
op zich is dit niet verkeerd alleen ben je dan al een half uur verder. Op het moment dat je met je hd nog binnen zit is het niet verstandig om met waterkannonnen te werken. Hd en LD gaat wel samen maar dan heb je teveel druk op je ld als je tenminste 40 bar hd draait. 40 bar hd heb je bij zo'n brandje echt wel nodig op de verdieping. Ik had ook aan deze oplossing zitten denken maar gaat in de praktijk helaas niet echt lukken >:(

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #149 Gepost op: 14 februari 2004, 21:46:31
Dat straaltje voor het publiek: je kan ook niks inzetten en de boel plat laten branden. Misschien bij een bedrijfspand wel maar bij een woonhuis denk ik dat je daar wat commentaar op krijgt althans zo is de ervaring.... ;D

Een waterkanon: volgens mij slurpt een oscillerend waterkanon ook zo'n 2800 liters per minuut weg dus ik zou het persoonlijk niet doen.