ja helaas heb je die ervaring voor een woonhuis. Ik ben nog steeds van mening dat de schoenmaker bij zijn leest moet blijven en niet moet/mag en kan oordelen over wat in dit geval de brandweer doet. Achteraf is het o zo makkelijk om een oordeel te vellen. (ook niet altijd want ze weten nu nog niet wat er met de herculesramp is gebeurt)
Straaltje voor publiek is en blijft in mijn ogen onzin!
Off topicBen ik volledig met je eens, maar tóch denk ik dat het soms wel degelijk nut heeft.
Even kort off-topic, kleine vergelijking met de ambulancezorg:
Als een patiënt op straat gereanimeerd wordt, en "asystolie" heeft, heeft het defibrilleren (met die strijkijzers) geen zin. In de praktijk blijkt het echter zo te zijn dat een groot deel van de Nederlanders dat wel eens heeft gezien op TV, en min of meer verwacht dat je dus gaat defibrilleren. Want iemand heeft een hartstilstand, dus moet je dat doen. Op zich een begrijpelijke denkwijze, zeker gezien alle foutieve voorbeelden op TV.
Meestal doen we dit dus NIET, maar in sommige gevallen kan de situatie aanleiding zijn om toch maar een paar keer te defibrilleren, onder het motto "Kan geen kwaad". Soms kan dit voor de familie een meer rustgevend gevoel geven, dat alles er aan gedaan is wat mogelijk was.
Soms moet je zo'n conclusie dus wel wat relativeren, en is een handeling "voor het publiek" voor welke hulpverlener dan ook, niet altijd zómaar af te wijzen...
Soms getuigt het zelfs van een extra dosis professionaliteit om af te wijken van het gangbare
/Off topic