Feb 2004 - Brand boerderij met rieten kap

Auteur Topic: Feb 2004 - Brand boerderij met rieten kap  (gelezen 38771 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #160 Gepost op: 15 februari 2004, 20:23:29
Hier zit dus een heel groot verschil in. Ik wil graag nog wat toevoegen aan het bericht van shave:

Het grote voordeel van procedures is dat als je een kwalicicatie geeft je niet meer na hoeft te denken van wat er komt. Als het er echt om gaat en je hebt snel materieel/personeel nodig geef je een kwalificatie en alles komt aangereden. Hier in de regio gaat men ervan uit (en ik denk ook wel terecht) dat als je 3ts hebt staan dit niet van een brandkraan kan dus gwt. voor een lokaal netwerk komt de vc ter plaatse. De rogs word gewaarschuwd en laat eventueel meetploegen alarmeren. Met de vc van tegenwoordig waar geen commandaruimte meer in zit komt de coh ter plaatse. Hier kan op hoger nivo afgestemd gaan worden wat er gebeurt. De ademluchtcontainer komt omdat je toch regelmatig bij een grote brand lege flessen hebt. Er zijn nog steeds een groot aantal korpsen die dan maar zelf met flessen gaan pendelen naar de kazerne omdat dat makkelijker is? En voor de verzorging komt de verzorgingscontainer. Deze mensen regelen alles voor de inwendige mens en je hebt meteen een plaats om, zodra het kan, ff rustig te zitten. Dit kan je in de hectiek weleens vergeten aan te vragen of in ieder geval in een later stadium. De eerste uitruk die meestal het zwaarste werk hebben gehad zijn heel blij als er iets te drinken staat.

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #161 Gepost op: 17 februari 2004, 16:17:46
Het is alweer een paar dagen rustig. Kunnen er geen nieuwe foto's of ontwikkelingenbijkomen?
Misschien iets om i.p.v. een kwalificatie aan te geven welk materieel/personeel er nodig zou zijn. Dan praten we allemaal over hetzelfde. ;D

Rene112

• Gast
Reactie #162 Gepost op: 17 februari 2004, 23:19:22
Ok, we gaan weer een stapje verder ;)

Zoals velen van jullie al hadden ingeschat, lukt het niet om de brand onder controle te krijgen. Het wordt een uitslaande brand. Zie de volgende foto's :

We hebben eerder van gedachten gewisseld over de mogelijkheden van een binnenaanval.

Op dit moment is de informatie dat de aanvalsploeg is teruggetrokken met hun hogedruk straal. De brand was te moeilijk te benaderen vanaf de 1e verdieping. Daarnaast werden zij geconfronteerd met een snelle branduitbreiding.

Vragen voor de forumleden :

• Zouden jullie op grond van deze foto's en informatie opnieuw een binnenaanval starten?
  • Hoe zou bij deze ontwikkeling van de brand de schade aan de benedenverdieping zo klein mogelijk gehouden kunnen worden?
  • Op welke plaats worden welke stralen ingezet? En waar komt het water voor deze stralen vandaan?
P.s. nog even voor de duidelijkheid :
Deze casus is fictief waarbij wel gebruik is gemaakt van foto's van een echte brand. Overeenkomsten of verschillen met de daadwerkelijke inzet bij deze brand zijn toevallig. Het is niet het doel van deze casus om de inzet bij de echte brand hier te evalueren.
De foto's zijn afkomstig van Geurt Pieter Maassen van den Brink waarvoor uiteraard hartelijk dank!. Zijn fotosite : http://www.gpmvdb.nl/
Oja, en het heeft geen zin om Medisoldorp op de kaart op te gaan zoeken ;)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

vincent_g

• Gast
Reactie #163 Gepost op: 18 februari 2004, 07:43:03
Ah we gaan weer verder!

Nou ik ga er van uit dat er 2 TS'en ter plaatse zijn en dat er Grootwatertransport is opgebouwd.

Ik blijf er bij dat als op de benedenverdieping nog geen branddoorslag heeft plaatsgevonden dat een binnenaanval nog steeds nut heeft om te proberen om de beneden verdieping te behouden. In ieder geval in het voorhuis zou ik een straal HD inzetten.

het heeft nu ook geen zin meer om te proberen het rieten dak te gaan verwijderen, dus 3 a 4 stralen LD inzetten rondom het rieten dak.
Ik zou een TS schuin aan de achterzijde van het achterhuis opstellen om vanaf de TS een straal LD op het dak te richten. Ik vind het pand te laag om daar een HW voor te laten komen en daar heb je ook weer een TS voor om die te voeden.

Ik krijg toch wel beetje idee dat het onderwerp uitgeput is, want met dit scenario is al in de vorige reacties rekening gehouden.

Thijs

• Gast
Reactie #164 Gepost op: 18 februari 2004, 08:21:41
[quote ]

Vragen voor de forumleden :

• Zouden jullie op grond van deze foto's en informatie opnieuw een binnenaanval starten?
  • Hoe zou bij deze ontwikkeling van de brand de schade aan de benedenverdieping zo klein mogelijk gehouden kunnen worden?
  • Op welke plaats worden welke stralen ingezet? En waar komt het water voor deze stralen vandaan?
Citaat

Nee ik zou geen binnen aanval doen, instortings gevaar is te groot. Door het riet een snelle brand uitbreiding

De schade is niet klein te houden. Bluswater= waterschade en nevenschade

op de 3e vraag kan ik geen antwoord geven.

Ik heb wel een andere vraag: waarom staat er voor de heg een poederblusser of schuimblusser (is niet goed te zien)

Fabian

• Junior gebruiker
  • **
  • Onderbrandmeester
Reactie #165 Gepost op: 18 februari 2004, 10:10:41
Heb ik ook nog een aantal vragen...

Ze sluiten gedeeltelijk aan bij Vincent G.

- In welk stadium van opschalen bevinden we ons en dan met name de positie van de tweede TAS? Volgens mij is deze ten tijde van de foto's nog niet ter plaatse.

- Op de eerste foto kan ik er nergens van afleiden dat de eerste TAS al aangesloten is op een waterwinning. Ik zie geen toevoerslangen aan de achterzijde bij de pomp, en het vak met 3" zit ook nog vol aan de straatzijde.

- Is de achterzijde van de woning geheel rietgedekt, of bevinden zich er nog pannen onder?

- En hoe zat het met eventueel vee in het achtergedeelte van de boerderij? En wat zit er in de schuren aan de achterzijde? Is het een loonbedrijf of een veehouderij? (deze vraag met het oog op de "glazen sluis" naar de achterste schuren. Als er zich in deze schuur vee bevind, en er komt op een moment rook in de sluis, dan moet deze verwijderd worden)

Om een antwoord op de vragen te geven. Het is duidelijk dat er een tweede TAS voor de blussing moet worden ingezet. Misschien is het mogelijk om bij de brandkraan een MSA te plaatsen en deze voor de voeding van de 1e TAS te laten zorgen.

De tweede TAS zou misschien gevoed kunnen worden door middel van een pendelsysteem van waterbakken? Ligt er een beetje aan voor welke duur en de afgenomen waterhoeveelheid. Ik ben zelf geen bevelvoerder, maar daar moet je toch een tijdje een blussing lage druk mee vol kunnen houden. En dan uiteraard niet als een gek overal op gaan spuiten, maar bewust uitbreiding proberen te voorkomen. Dan zou ik als bevelvoeder het eventueel GWK alarmeren neerleggen bij de OvD. Denk dat het wel nodig wordt.

Persoonlijk zou ik een Hoogwerker ter plaatse laten komen, om het riet weg te halen. Het zal er toch afmoeten, en waarom gaan stunten op het dak? Denk niet dat het nodig is dat de HW wordt ingezet voor de blussing, dus de voeding kan voor als nog achterwege worden gelaten.

Zou ik nog een binnenaanval wagen? Is een beetje afhankelijk van waar de trap zich bevind. De toegangsdeur bevind zich rechts van het pand dus daar zal waarschijnlijk ook wel de trap zijn. Je kunt altijd een ploeg onder aan de trap zetten en daar proberen met een HD branddoorslag naar beneden tegen te houden. Moet er wel goed gekeken worden of de trap zich onder het rietengedeelte of onder het pannengedeelte bevind. Dit met het oog op eventueel instortingsgevaar.

Maar de benedenverdieping gaat veel waterschade oplopen, ik denk dat je daar niet onderuit komt. Als je op de foto kijkt, zie je dat het dakbeschot nog ruim doorloopt ter hoogte van de benedenverdieping. Als dit allemaal wegbrandt, dan gaat je benedenverdieping er ook aan. Je zou het tegen kunnen houden van binnen uit, maar is dat nog wel de moeite waard? Zoveel brand- en waterschade? Dan nog niet eens gekeken naar de  risico's van de manschappen.

Het inzetten van de stralen lijkt mij op dit moment met deze informatie nog een beetje onduidelijk. Uiteraard aan de achterzijde twee stralen lage druk om overslag naar de schuren te voorkomen.

Als er in het achtergedeelte van de boerderij zich een deel bevind, zal er aanvang moeten worden gemaakt met het redden van het vee, dan wordt het "Grote Brand". Anders kan de tweede TAS zich inzetten voor blussing.

Rene, hopelijk kun je nog wat extra informatie geven op de gestelde vragen!!!

Met vriendelijke groet,

Fabian

firemanr

• Gast
Reactie #166 Gepost op: 18 februari 2004, 11:16:41
Ik denk niet, Fabian, dat je nog iemand zo gek gaat krijgen met een hoogwerker om er alsnog riet af te gaan plukken..... :-\

Daarbij is er gezegt dat een binnenaanval niet meer aan de orde is :
quote: Op dit moment is de informatie dat de aanvalsploeg is teruggetrokken met hun hogedruk straal. De brand was te moeilijk te benaderen vanaf de 1e verdieping. Daarnaast werden zij geconfronteerd met een snelle branduitbreiding.

Dus alleen nog bestrijden aan de buitenkant.

Fabian

• Junior gebruiker
  • **
  • Onderbrandmeester
Reactie #167 Gepost op: 18 februari 2004, 13:03:14
Hoi FiremanR,

Je hebt helemaal gelijk, maar ik had de hoogwerker ook in een later stadium in de gedachten. Op het moment dat er al brandmeester gegeven is, en dat het dak verwijderd dient te worden. Zoals ik ook al aan gaf wilde ik hem niet gebruiken voor blussing en dergelijke, puur voor het verwijderen van riet. Het stond er niet helemaal duidelijk in. Alleen hebben wij binnen onze uitrukpost geen Hoogwerker en deze moet dus van verder af komen...

Zoals ook al aangegeven is in het verhaaltje van Rene, is een binnenaanval haast niet mogelijk, maar ik wilde alleen een ploegje beneden aan de trap hebben om een eventuele branddoorslag tegen te houden. Niet op de trap, maar beneden aan de trap. En dan is het ook nog afhankelijk van de positie van de trap. Onderstaan de tekst zoals ik het in het vorige bericht geschreven heb:

Zou ik nog een binnenaanval wagen? Is een beetje afhankelijk van waar de trap zich bevind. De toegangsdeur bevind zich rechts van het pand dus daar zal waarschijnlijk ook wel de trap zijn. Je kunt altijd een ploeg onder aan de trap zetten en daar proberen met een HD branddoorslag naar beneden tegen te houden. Moet er wel goed gekeken worden of de trap zich onder het rietengedeelte of onder het pannengedeelte bevind. Dit met het oog op eventueel instortingsgevaar.

Het inzetten van de stralen wacht ik nog ff af, omdat bij mij de inhoud van het achterste deel niet bekend is. En ik weet nog niet wat er in de schuren staat. Daar is op dit moment de inzet van de 2e TS nog van afhankelijk.

Maar in ieder geval bedankt voor je reactie, en ik ga wachten op een reactie van Rene, voor het vervolg van de inzet.

Trouwens, ik wist niet dat je een oom van Mark E. bent. Toeval, en dat aan de andere kant van het land ;). Nou weet je ook van welk korps ik ben.

Groeten Fabian

Bralo20

• Gast
Reactie #168 Gepost op: 18 februari 2004, 13:39:38
Gebruiken jullie dan de ladder of hoogwerker niet om te blussen??  Dit lijkt me nochtans zeer nuttig.

Mvg,

Fabian

• Junior gebruiker
  • **
  • Onderbrandmeester
Reactie #169 Gepost op: 18 februari 2004, 13:46:40
Ja en nee,

Op het eerste moment zou ik hem niet voor blussing inzetten, omdat er voor de tweede TAS al gependeld moet worden met watercontainers...

De waterwinning is op die locatie zo slecht dat je gewoon zuinig aan moet doen met je water. De hoogwerker zou wel ingezet kunnen worden op het moment dat er een GWK is opgebouwd, maar je brengt dan wel een extra partij water naar binnen...

Het is een overweging die je naar mijn idee in een later stadium maakt.