Heb ik ook nog een aantal vragen...
Ze sluiten gedeeltelijk aan bij Vincent G.
- In welk stadium van opschalen bevinden we ons en dan met name de positie van de tweede TAS? Volgens mij is deze ten tijde van de foto's nog niet ter plaatse.
- Op de eerste foto kan ik er nergens van afleiden dat de eerste TAS al aangesloten is op een waterwinning. Ik zie geen toevoerslangen aan de achterzijde bij de pomp, en het vak met 3" zit ook nog vol aan de straatzijde.
- Is de achterzijde van de woning geheel rietgedekt, of bevinden zich er nog pannen onder?
- En hoe zat het met eventueel vee in het achtergedeelte van de boerderij? En wat zit er in de schuren aan de achterzijde? Is het een loonbedrijf of een veehouderij? (deze vraag met het oog op de "glazen sluis" naar de achterste schuren. Als er zich in deze schuur vee bevind, en er komt op een moment rook in de sluis, dan moet deze verwijderd worden)
Om een antwoord op de vragen te geven. Het is duidelijk dat er een tweede TAS voor de blussing moet worden ingezet. Misschien is het mogelijk om bij de brandkraan een MSA te plaatsen en deze voor de voeding van de 1e TAS te laten zorgen.
De tweede TAS zou misschien gevoed kunnen worden door middel van een pendelsysteem van waterbakken? Ligt er een beetje aan voor welke duur en de afgenomen waterhoeveelheid. Ik ben zelf geen bevelvoerder, maar daar moet je toch een tijdje een blussing lage druk mee vol kunnen houden. En dan uiteraard niet als een gek overal op gaan spuiten, maar bewust uitbreiding proberen te voorkomen. Dan zou ik als bevelvoeder het eventueel GWK alarmeren neerleggen bij de OvD. Denk dat het wel nodig wordt.
Persoonlijk zou ik een Hoogwerker ter plaatse laten komen, om het riet weg te halen. Het zal er toch afmoeten, en waarom gaan stunten op het dak? Denk niet dat het nodig is dat de HW wordt ingezet voor de blussing, dus de voeding kan voor als nog achterwege worden gelaten.
Zou ik nog een binnenaanval wagen? Is een beetje afhankelijk van waar de trap zich bevind. De toegangsdeur bevind zich rechts van het pand dus daar zal waarschijnlijk ook wel de trap zijn. Je kunt altijd een ploeg onder aan de trap zetten en daar proberen met een HD branddoorslag naar beneden tegen te houden. Moet er wel goed gekeken worden of de trap zich onder het rietengedeelte of onder het pannengedeelte bevind. Dit met het oog op eventueel instortingsgevaar.
Maar de benedenverdieping gaat veel waterschade oplopen, ik denk dat je daar niet onderuit komt. Als je op de foto kijkt, zie je dat het dakbeschot nog ruim doorloopt ter hoogte van de benedenverdieping. Als dit allemaal wegbrandt, dan gaat je benedenverdieping er ook aan. Je zou het tegen kunnen houden van binnen uit, maar is dat nog wel de moeite waard? Zoveel brand- en waterschade? Dan nog niet eens gekeken naar de risico's van de manschappen.
Het inzetten van de stralen lijkt mij op dit moment met deze informatie nog een beetje onduidelijk. Uiteraard aan de achterzijde twee stralen lage druk om overslag naar de schuren te voorkomen.
Als er in het achtergedeelte van de boerderij zich een deel bevind, zal er aanvang moeten worden gemaakt met het redden van het vee, dan wordt het "Grote Brand". Anders kan de tweede TAS zich inzetten voor blussing.
Rene, hopelijk kun je nog wat extra informatie geven op de gestelde vragen!!!
Met vriendelijke groet,
Fabian