Feb 2004 - Brand boerderij met rieten kap

Auteur Topic: Feb 2004 - Brand boerderij met rieten kap  (gelezen 38840 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jaap Goos

• Gast
Reactie #70 Gepost op: 5 februari 2004, 12:27:19
Peter, even een reactie op je vraag om gelijk te beginnen met lage druk. Ik zou zelfs bij het zien van het eerste plaatje al middelbrand maken, er mag immers geen tijd verloren gaan. Ik heb al aangegeven dat je vermoedelijk aan het vechten bent voor een verloren zaak, zeker gezien de hoeveelheid rook en de kracht waarmee het naar buiten wordt geperst. Het is voor mij ook duidelijk dat er veel water nodig zal zijn, kan je mijn insziens beter gelijk starten met een gedoceerde lage druk inzet. Gedoceerd net zolang totdat de watervoorziening voor de eerste TAS gewaarborgd is. Anders blijf je aan het reorganiseren.
Middelbrand met ondersteuning van een redvoertuig en het grootwatertransport is volgens mij voldoende.
En als de OvD vindt dat het een grote brand is, vind ik het ook goed. Begrijp mij niet verkeerd, maar op een gegeven moment is het mijn probleem niet meer, maar die van de OvD. Klinkt kort door de bocht, maar zo bedoel ik het absoluut niet. Op een gegeven moment moet je jezelf als BvD ook kunnen bezighouden met datgene wat je toebedeeld krijg, in dit geval zou dat kunnen betekenen dat ik uitbreiding moet voorkomen, misschien ben ik wel degene die moet gaan redden wat er te redden valt of misschien ben ik wel de gene waar van verwacht wordt dat ik hem blus met mijn mensen.
Rene geef eens een indicatie van de opbrengst van die brandkraan is het een rond 100 of kunnen we een rond 400 daar aantreffen? Is volgens mij wel heel bepalend voor de eerste overwegingen.
Groetjes Jaap

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #71 Gepost op: 5 februari 2004, 16:44:20
Bericht terug aan Shave,

Bij ons in de regio is het niet aan de ac om een kwalificatie te geven. Dit gebeurt altijd door of een bevelvoerder of een ovd.

Natuurlijk is het verstandig om proberen vooruit te kijken tijdens een inzet. Ik kan me heel goed voorstellen dat je zegt dat het op een gegeven moment niet meer je eigen probleem is. Dit is natuurlijk wel gedeeltelijk je eigen probleem als je zelf opschaalt naar grote brand en de ovd zou niet verder gaan als middelbrand.

Er word een paar keer aangegeven om met ld te beginnen en zuinig te doen met water. Als dit is voor het "publiek" dan is dit tijd en waterverspilling.

Een andere vraag is hebben jullie wel eens een brand met een rietenkap gehad waar je net iets later ter plaatse bent en de kap wel al is doorgebrand. Voor je dan kunt beginnen om er goed water op te gooien is de kap weg. Bijna iedere boerderij waar de kap vanaf is gebrand heeft de begane grond niets/weinig geleden van de brand maar o zo veel van de waterschade.
In principe kun je het laten branden en hoef je er alleen maar voor te zorgen dat het niet overslaat naar de schuur en de beneden verdieping. Dit is ook een stukje vooruitzien. Om er een helehoop water op te gooien heeft haast geen zin je hebt te weinig doordringend vermogen om door het riet van 40 cm dikte door te dringen. het brand toch door en je nevenschade is vele malen groter.

Jaap Goos

• Gast
Reactie #72 Gepost op: 5 februari 2004, 18:34:40
Waarom is het niet aan de AC om op te schalen..... wat een flauwekul, als het meldingen regent op de AC hebben ze mijn zegen om er middelbrand van te maken!
Je geeft het zelf al aan, de tijdsfactor....en ik kan je vertellen dit geldt echt niet alleen voor rieten kapbranden.
Het is overduidelijk waar te nemen in deze casus dat deze brand er echt goed in zit en dan doe je echt niks meer met een middeldruk, hooguit voor wat zelfbescherming voor een verkenning binnen.
Nogmaals prioriteiten stellen is het allerbelangrijkst bij een knappe brand en als er dan geen slachtoffers te betreuren zijn is de volgende prioriteit het voorkomen van uitbreiding. Waarom niet gelijk met een gedoseerde LD. Nee je moet lekker met een HD/ MD aan de gang om achteraf tot de conclusie te komen dat het toch een LD moet worden, dus reorganiseren en dus tijdsverlies. En dat is nou net datgene wat je hier niet wil hebben. Straaltje voor het publiek....ik begrijp niet waar je het over hebt ???

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #73 Gepost op: 5 februari 2004, 19:21:34
helemaal met je eens Jaap,als er op basis van allen meldingen het al duidelijk is dat het een flinke brand is.laat ze maar voor middelbrand alarmeren,weet je ook dat er extra personeel onderweg gaat

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 5 februari 2004, 19:55:54
Citaat
helemaal met je eens Jaap,als er op basis van allen meldingen het al duidelijk is dat het een flinke brand is.laat ze maar voor middelbrand alarmeren,weet je ook dat er extra personeel onderweg gaat

Daar zit het probleem een beetje denk ik en kunnen we wel een aparte discussie over gaan voeren. Namelijk wanneer noem je iets een middelbrand of zou je er een middelbrand van maken?? Dat is weer korps afhankelijk en zodoende op voorhand middelbrand, ik weet het niet hoor...... ???

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #75 Gepost op: 5 februari 2004, 20:02:06
Daar zit het probleem een beetje denk ik en kunnen we wel een aparte discussie over gaan voeren. Namelijk wanneer noem je iets een middelbrand of zou je er een middelbrand van maken?? Dat is weer korps afhankelijk en zodoende op voorhand middelbrand, ik weet het niet hoor...... ???
inderdaad wel een leuk idee voor een andere discussie ;)
Maar als er bij deze brand nu veel meldingen komen,wat mij niet vreemd zou lijken.Wat is er mis dat een AC op basis van die meldingen alvast voor middelbrand alarmeert??

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 5 februari 2004, 20:12:12
In die gevallen waar overduidelijk is dat bij wijs van spreken meer materiaal nodig is zoals een grote loods die van voor tot achter in brand staat, of die bus met schoolkinderen onder een neergestort vliegtuig vlak bij die chemische fabriek in brand is gevlogen kan ik het me voorstellen ja dat er iets meer nodig is ;D

Voor alle zeg maar huis tuin en keuken meldingen laat ik het toch maar aan onze bevelvoerder over. En die zal heus wel opschalen als die het vermoeden heeft het niet te kunnen redden met kleine brand. :-\

Jaap Goos

• Gast
Reactie #77 Gepost op: 5 februari 2004, 20:36:23
Ik weet het niet, het feit ligt er wel dat het makkelijker is om af te schalen als te laat opschalen.
Een oud hollands spreekwoord zegt nog steeds: beter mee verlegen als om verlegen.
Wat is nou eigenlijk het probleem, ik denk dat het toch wel duidelijk is dat je het hier echt niet gaat redden met 1 TAS.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #78 Gepost op: 5 februari 2004, 22:26:00

Voor alle zeg maar huis tuin en keuken meldingen laat ik het toch maar aan onze bevelvoerder over. En die zal heus wel opschalen als die het vermoeden heeft het niet te kunnen redden met kleine brand. :-\

ik hoop dat je deze brand toch niet onder de alledaagse huis tuin en keuken klussen schaart :-X
maar laten we nu eens voor de grap aannemen dat de centralist die deze melding aanneemt,en doorvraagt en er dus achter komt dat het een boerderij betreft.
Toch  zal weten (straatnaam enz) dat deze boerderij niet midden in een stad zal staan,dus in een buitengebied.En dat naar alle waarschijnlijkheid de waterwinning niet optimaal zal zijn.

Dus is het in mijn ogen geen probleem om direct middelbrand te alarmeren,denkt de uitrukkende bevelvoerder dat ze dit klusje zelf afkunnen,dan kunnen ze alsnog afpiepen.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 5 februari 2004, 22:46:39
Laten we zeggen dat de rietenkap het wat bijzonderder maakt, maar anders was het niet meer dan een leuke zolderbrand geweest. :-\

Wat betreft het opschalen door de AC, zoals gezegd gebeurt dat hier uitsluitend in opdracht van de bevelvoerder of OvD. Ik kan me voorstellen dat in gebieden waar de opkomst langer duurt uit voorzorg wel al een tweede ts wordt opgeroepen om zodoende wat sneller te kunnen anticiperen op wat volgen gaat.