Goed laten we de topictitel maar wijzigen
Feit blijft dat, in het bijzonder de hapchauffeurs die al jaren in dienst zijn, alle recht hebben op een beter loon dan zij nu krijgen.
Toen deze, voornamelijk heren in die tijd, begonnen, brachten zij de arts (al dan niet met optische- en geluidssignalen) van A naar B.
Tegenwoordig is er een heel pakket aan eisen en werkzaamheden bijgekomen, zonder dat deze verzwaring van de werkzaamheden op enige wijze is beloond.
En dat is het hele probleem.
Wat de gemiddelde HAP-chauffeur steekt is de vergelijking met een taxichauffeur. Je kunt nog zo je best doen om recht te lullen wat krom is, maar er zit toch degelijk verschil tussen de werkzaamheden en verantwoordelijkheden van een HAP-chauffeur en een taxibus of taxichauffeur.
Ik denk aan het rijden met optische- en geluidssignalen, de medisch assisterende handelingen, enzovoort.
In die zin liggen hun taken en opleiding veel dichter bij de ambulancechauffeur dan bij welke beroepsgroep dan ook.
En natuurlijk kun je altijd van werkgever/baan veranderen, maar dat is de weg van de gemakkelijkste weerstand. Als je vindt dat er dingen moeten veranderen moet je daarvoor lobbyen, schreeuwen, aktievoeren, onderhandelen, enzovoort. Dus ik ben het niet met Rescue eens.
Een klein zijweggetje: Klein bericht aan alle taxichauffeurs.... Misschien zijn degene die hier lezen wel netjes opgevoed, kennen zij de weg in de stad, spreken zij ABN en Engels, houden ze deur open voor hun klanten, rijden ze veilig en comfortabel, doen ze ook korte ritjes, zijn ze niet onbeschofd, enzovoort. Willen jullie dan zo vriendelijk zijn al die figuren die hier in de Randstad in de grote steden rijden eens op te voeden?
Ik weet dat er genoeg taxichauffeurs zijn die wel elke dag hun uiterste best doen om hun klanten van dienst te zijn, maar de figuren zoals ik hierboven beschreef, zorgen ervoor dat er op jullie beroepsgroep wordt neergekeken. De trieste waarheid helaas.