Klanten ontdekken brandVIERPOLDERS - Alert optreden van klanten bij de ontdekking van brand in de schuur van een bedrijf in aardappelen, groente en fruit aan de Rijksstraatweg tussen Vierpolders en Hellevoetsluis heeft zaterdagmiddag erger voorkomen. Henk Versendael bedacht zich geen moment, toen hij het terrein opreed en vlammen uit de schuur zag komen.
Hij waarschuwde het echtpaar Poldervaart dat tussen de middag in het huis zat te lunchen en de winkel aan huis had gesloten. Jolande Poldervaart (35) probeerde nog met een brandblussertje te blussen, maar dat was onbegonnen werk in de hitte en door de wild om zich heen slaande vlammen. Ze liep bij haar manmoedige pogingen licht verwondingen aan een hand op en kreeg veel rook binnen.
Een tweede klant, Annemieke Kesteloo, droeg bij het zien van de brand haar dochter Marleen (17) op onmiddellijk 112 te bellen. Erna regelde het meisje samen met haar broer Bas van 14 het verkeer op de Rijksstraatweg. ,,Bas zei dat de mensen het terrein niet op mochten en moesten doorrijden, omdat de brandweer en politie eraan kwamen. En ze réden ook door. Ik ben echt trots op m'n kinderen.''
Kesteloo keek bij de ontdekking van de brand eerst of zich geen mensen of dieren in de schuur bevonden en riep daarna tegen de geschrokken eigenaar Corstian Poldervaart (35) dat hij zijn vrachtwagen, heftruck en tractor gelijk naar buiten moest rijden. ,,Ik had toen al twee exploderende gasflessen gehoord.'' Een Cadillac en een caravan die ook in de schuur stonden, konden niet meer worden gered. Ook zijn diverse agrarische spullen vernield.
Brandweerlieden uit Brielle en Hellevoetsluis blusten de schuur vanaf twee kanten. Ze sloopten later in de middag het bouwwerk.
Wat de oorzaak van de brand is, is nog onduidelijk. Daarnaar wordt vandaag onderzoek gedaan. Corstian Poldervaart zei blij te zijn dat de winkel en het woonhuis zijn gespaard gebleven. ,,Maandag (lees: vandaag, red.) gaat de verkoop gewoon door,'' verzekerde hij.
Hij stond niettemin hulpeloos te kijken naar de brand, net als zijn zwager Michel Groenendijk. ,,De Cadillac was van mij,'' vertelde hij somber. ,,Ik ben nog gaan kijken, maar hij is verloren. Ik heb 'm al tien jaar, heb er zo ontiegelijk veel tijd in gestoken. Natuurlijk, ik krijg het verzekeringsgeld terug, maar daarmee vergoed je niet de emotionele waarde.''
Annemieke Kesteloo was gisteren nóg onder de indruk van het gebeuren dat voor haar en haar kinderen naar afliep. ,,Toen we het terrein afreden, riep een agent: 'Wegwezen'. Het lukte m'n dochter van de schrik niet om snel in te stappen. Toen schold hij haar uit voor 'teringlijer'. Tegen die man heb ik een klacht ingediend. Ik begrijp de stress, maar dan hoef je nog niet zo te reageren.''http://www.ad.nl/rotterdam/voorneputten/3326694/Klanten_ontdekken_brand.html