CanSat: "communicatieprobleem" brandweer

Auteur Topic: CanSat: "communicatieprobleem" brandweer  (gelezen 4310 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peppi

  • Gast
Gepost op: 29 juni 2009, 22:22:33
Korte inleiding
In 2007-2008, mijn vijfde jaar op het gymnasium, heb ik samen met zes klasgenoten meegedaan aan de CanSat-competitie van TU Delft en ISIS (zoiets als een Nederlandse NASA). CanSat is een samenstelling van Sat (satelliet) en Can (blikje): een satelliet ter grootte van een frisdrankblikje (Europees formaat, 33cl). De bedoeling is dat elk team een eigen satelliet bouwt met een primaire en een secundaire missie. De primaire missie is voor een ieder team gelijk: het bepalen van de hoogte gedurende de vlucht van de CanSat. De secundaire missie moest zelf bepaald worden en mocht in principe alles zijn, zolang alles tijdens de lancering van de CanSat maar in het blikje blijft, op flexibele antennes na, en zolang er geen gevaarlijke stoffen in zitten.
Natuurlijk werden deze blikjes niet de ruimte ingeschoten (daar is immers al genoeg afval) maar de CanSats zijn met een raket ter hoogte van een kilometer gebracht. Daar werden ze uitgeworpen en in negentig seconden landde de CanSat op de grond met behulp van een parachute. Alleen de CanSats van de finalisten werden met een raket gelanceerd (grapje van tien duizend euro), alle CanSats van niet-finalisten zijn van een hijskraan/hoogwerker naar beneden gegooid.
Het doel van de competitie is het meer interesseren van jongeren in techniek op WO-niveau, zodat ze geneigd zijn om voor een technische studie te kiezen. Studies die bij dit project komen kijken zijn met name Elektrotechniek en Lucht- en Ruimtevaarttechniek (unieke studie van TU Delft in Benelux en Duitsland).

Primaire missie
Zoals eerder gezegd was de primaire missie voor elk team gelijk: het bepalen van de hoogte gedurende de vlucht van de CanSat. Een hoogtemeter lijkt een simpel apparaat, maar er bestaat no such thing as "een hoogtemeter". De hoogte wordt bepaald aan de hand van de luchtdruk en de temperatuur. Een hoogtemeter bestaat dus uit een temperatuursensor, een luchtdruksensor en een processor. Per seconde wordt een meting uitgevoerd. De gemeten waarden worden in een formule ingevuld en zodoende kan de hoogte ten opzichte van de tijd bepaald worden. De tijd van de daling is bepaald op maximaal negentig seconden. Als de vlucht langer zou duren dan zou de CanSat te ver afdwalen en onvindbaar zijn. De hardware en (deels) de programmatuur werd door de ISIS aangeleverd.

Secundaire missie
De secundaire missie was zoals ook eerder gezegd zo goed als vrij om te bepalen. De meest gekke dingen zijn er door de 46 deelnemende teams verzonnen, van gps-bepalingen uitvoeren (en zodoende een 3D-grafiek maken van de baan van de vlucht) tot het inbouwen van complete camera's.
En nu komt het voor de hulpverleners en dan met name de brandweerlieden interessante stuk: wij hadden bedacht een probleem voor de brandweer op te willen lossen. Dat probleem hebben wij als "communicatieprobleem" omschreven om zo voor een leek duidelijk te maken welke functie onze CanSat had (communicatiesatelliet) en om een concreet probleem aan te duiden. Een echte communicatieprobleem is het namelijk niet...

Het probleem
Veel, zo niet bijna alle brandweerkorpsen maken gebruik van de zogenaamde bereikbaarheidskaarten. Deze kaarten bevinden zich in een kaartenbak/kaartenkast/kaartenmap of iets dergelijks en zodra er een brandmelding binnenkomt waarbij een bereikbaarheidskaart nodig is, moet eerst die kaart opgezocht worden. Dat is iets wat op een dergelijk moment natuurlijk erg tijdrovend is. Ook kun je op een dergelijke kaart (A3-formaat naar mijn weten) niet al te veel kwijt.
Wat de brandweer het liefst zou hebben, is een soort Google Earth van Nederland, maar dan met de aanrijroutes (of aanrijDroutes?) en de waterwinningsplaatsen en de gevaarlijke stoffen in beeld.
Zoiets bestaat al een tijdje in Nijmegen onder de naam van 100% mobiel. Ik heb dit filmpje overigens pas ontdekt ná het gehele project, maar het laat heel mooi zien wat wij ook probeerden te realiseren.
&fmt=18

De realisatie en verloop van het verdere project
Elk team mocht maximaal vijfhonderd euro aan zijn CanSat uitgeven. (Tijdens de competitie heb ik daar nog strijd over gehad met de organisatie, die halverwege de competitie de regel opeens verwoordden als "de secundaire missie mag niet meer waard zijn dan vijfhonderd euro" en dan heb je een probleem als je gesponsord wordt...)
Om dit lange verhaal niet al te lang te maken: we zijn door een electrotechnicus benaderd die ons de hardware en de software (arbeidkostenvrij) te leveren en de antennes aan ons wilde lenen. Vervolgens hebben we dat blikje in elkaar gezet, hebben we eindeloos lang getest en hebben we zelfs geprobeerd om de lancering te simuleren bij het bekende kraanbedrijf Nederhoff. Natuurlijk konden wij met vijfhonderd euro een systeem als eerder genoemd niet evenaren, maar wij wilden puur een simulatie maken om te kijken of het op deze manier serieus mogelijk is. Wat we hebben gedaan ter realisatie van de secundaire missie is vanaf grondstation 1 (de meldkamer) een gedeelte van een bereikbaarheidskaart versturen naar de CanSat (de communicatiesatelliet). De CanSat stuurt de data weer naar grondstation 2 (de brandweerwagen).
Tijdens het project hebben wij ook een brandweerwagen meegekregen om ons project een realistisch gehalte te geven.

Halve finale en finale
In eerste instantie zou er een halve finale gehouden worden. De CanSats werden de lucht in gebracht door een ballon/vlieger, losgelaten op een bepaalde hoogte en dan werden de missies in werking gebracht. Deze halve finale zou worden gehouden op het sportterrein van de TU.
Helaas kwam er toen een brand in de Bouwkundefaculteit, gelegen naast de sportvelden. Dat gebied werd niet vrijgegeven en zodoende konden de halve finales niet doorgaan. Nu werd alleen aan de hand van de eerder ingeleverde verslagen bepaald wie wel en niet finalist werd. Ons team werd wel finalist, niet zozeer vanwege het technische gedeelte, maar meer vanwege het maatschappelijke argument (onze CanSat lost een daadwerkelijk probleem op).
De finales werden gehouden op ASK 't Harde (je mag niet zomaar raketten lanceren natuurlijk). Helaas is onze missie daar in eerste instantie mislukt: onze CanSat is niet uit de raket gevallen, de raket vloog te ver horizontaal door en en en nouja.
Omdat wij in de laatste raket zaten, was de reserveraket reeds ontmanteld. Daarop is besloten, na een hoop smeken, om toch nog onze CanSat van de hoogwerker/hijskraan af te gooien (de halve finale werd ook op ASK 't Harde gehouden), maar ook toen is het helaas niet gelukt.

Voor meer informatie: kijk op b100.summerhost.info
Waarschijnlijk heb ik wel wat aspecten weggelaten, maar ik vond het verhaal wel lang genoeg zo. Vragen beantwoord ik graag en ook alles op technisch gebied en de technische werking wil ik uitleggen, maar dat lijkt me nu nog niet relevant. Het leek mij leuk om deze bijzondere ervaring met jullie hulpverleners en met name brandweerlieden te delen.




Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2009, 00:43:57
Ik weet niet exact hoe het in andere korpsen zit, maar via de MDT kunnen wij ook geografische informatie inzien, lijkend op Google Earth.


Tjin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2009, 11:28:58
Citaat
Het probleem
Veel, zo niet bijna alle brandweerkorpsen maken gebruik van de zogenaamde bereikbaarheidskaarten. Deze kaarten bevinden zich in een kaartenbak/kaartenkast/kaartenmap of iets dergelijks en zodra er een brandmelding binnenkomt waarbij een bereikbaarheidskaart nodig is, moet eerst die kaart opgezocht worden. Dat is iets wat op een dergelijk moment natuurlijk erg tijdrovend is. Ook kun je op een dergelijke kaart (A3-formaat naar mijn weten) niet al te veel kwijt.
Wat de brandweer het liefst zou hebben, is een soort Google Earth van Nederland, maar dan met de aanrijroutes (of aanrijDroutes?) en de waterwinningsplaatsen en de gevaarlijke stoffen in beeld.
Zoiets bestaat al een tijdje in Nijmegen onder de naam van 100% mobiel. Ik heb dit filmpje overigens pas ontdekt ná het gehele project, maar het laat heel mooi zien wat wij ook probeerden te realiseren.

Nauw tijdrovend valt wel mee, ik twijfel of je tijd bespaard door het in een computer op te zoeken. Voordeel van papier is dat het vervangbaar is, je er op kan kladeren en desnoods in de bluspak gestopt kan worden als je het even kwijt moet. na afloop even een nieuw uitprinten en in de map gooien. Vergeet niet dat brandweermannen erg praktisch en uitvoerend denken, te veel technologie past niet echt in het rijtje.

Met een computer werken heeft wel voordelen en zeker iets voor de toekomst, maar vergeet het menselijk aspect niet!


peppi

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2009, 13:38:17
Die computer zit in de wagen ingebouwd, tijdens het rijden kan dus het nodige opgezocht worden. Als een kaart eerst uit een kast gehaald moet worden, dan kan de brandweerwagen nog niet weg dus het is wel tijdrovend.

Nadeel van papier is dat het ook snel beschadigd en snel vervuild (zeker een brandweerman zal snel vieze handen krijgen). In een computer kan meer informatie gestopt worden... Als het juist wordt aangepakt, kan dit systeem veel efficiënter zijn, dunkt me.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 30 juni 2009, 14:29:39
Als een kaart eerst uit een kast gehaald moet worden...

Uit welke kast?


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2009, 23:16:05
Een kast waarin de aanvalsplannen en bereikbaarheidskaarten zich bevinden.
De bereikbaarheidskaarten zijn hier overigens geplastificeerd (A3 formaat) en tevens ook terug te vinden in de MDT. ;)
Weer of geen weer... altijd brandweer


Tjin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #6 Gepost op: 1 juli 2009, 09:35:45
Die computer zit in de wagen ingebouwd, tijdens het rijden kan dus het nodige opgezocht worden. Als een kaart eerst uit een kast gehaald moet worden, dan kan de brandweerwagen nog niet weg dus het is wel tijdrovend.

Nadeel van papier is dat het ook snel beschadigd en snel vervuild (zeker een brandweerman zal snel vieze handen krijgen). In een computer kan meer informatie gestopt worden... Als het juist wordt aangepakt, kan dit systeem veel efficiënter zijn, dunkt me.

Kast? Een deel van de bereikbaarheid zit in de grijze cellen, afwijkingen worden besproken in de briefing en navigatie en kaarten in de TAS.

Aanvalsplannen nemen iets meer ruimte in, maar om bij een inzet steeds weer terug te lopen naar de TAS is niet praktisch en een laptop meeschouwen ook niet. Laat staan dat sommige bevelvoerders iets minder handig zijn met computers... Aanvalsplan uit de kastpakken duurt maar 5 seconden. Tevens kunnen laptops ook nieuwe problemen veroorzaken, als lege accu's, vastlopen van die dingen, kosten, training, etc.

Dat wil niet zeggen dat ik tegen computers ben. Vooral bij grotere incidenten is een "netwerk centrisch" concept goed (indien goed uitgevoerd, dat multiteam en cederic systeem is nog niet heel opwindend). Maar alleen voor de door jouw genoemde argumenten wegen de voordelen niet op tegen de nadelen.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 1 juli 2009, 12:11:42
Kast? Een deel van de bereikbaarheid zit in de grijze cellen, afwijkingen worden besproken in de briefing en navigatie en kaarten in de TAS.

Juist. Het lijkt haast wel of er oplossingen worden gecreerd voor problemen die er helemaal niet zijn. De eerste keer dat een TS niet kan uitrukken omdat ze nog een 'kaart' uit een 'kast' moeten halen moet ik nog meemaken. "Sorry AC, het duurt iets langer want we kunnen de juiste kaart niet vinden..."

 ;)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #8 Gepost op: 1 juli 2009, 21:56:44
Vraag me af hoe ze dat dan doen als ze niet vanaf de kazerne een melding krijgen maar ergens anders zijn. Gaan ze dan eerst naar de kazerne om de kaart te halen..... :o
De kaarten etc zitten gewoon standaard op de TS en zijn dus direkt te raadplegen voor de bemanning. (hoezo tijdrovend, we doen het al 20 jaar zo en komen nog steeds op tijd)
Alle digitale systemen zijn als aanvulling heel goed. Basis moet blijven de eigen rayon/gebiedskennis, en aanvaslplannen kaarten etc in boeken. Maak maar al te vaak mee dat het MDT systeem het net even niet doet wanneerl je hem nodig hebt, of een andere route als ideaal aangeeft of het meldadres niet op de juiste plek in de straat plaatst.
Leuk project maar helaas niet met de werkvloer gesproken over wat echt nodig is...... :(
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


peppi

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 1 juli 2009, 22:45:53
Leuk project maar helaas niet met de werkvloer gesproken over wat echt nodig is...... :(

Uit het filmpje in het eerste bericht blijkt toch dat dit wel iets is waar de brandweer wel degelijk mee bezig is.

Het lijkt haast wel of er oplossingen worden gecreerd voor problemen die er helemaal niet zijn.

Dat het op de werkvloer niet als probleem gezien wordt, kan ik me prima in vinden. Toch is dit idee van ons niet zomaar uit de lucht komen vallen... Misschien is het dan geen oplossing voor een probleem, maar allicht efficiënter in de toekomst.