"te weinig ambulances beschikbaar bij een grote ramp"

Auteur Topic: "te weinig ambulances beschikbaar bij een grote ramp"  (gelezen 10722 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #20 Gepost op: 8 juli 2009, 21:48:58
In brabant noord, maken we gebruik van de communicator, dat is een belcomputer die bij calamiteiten ingezet kan worden voor het oproepen van extra personeel.
In de computer zitten diverse scenario's (bv 2 extra auto's of 20 extra auto's, een extra ovd, of vollledige opschaling bij grip 3 etc) is er voldoende personeel dan stopt de computer met bellen.  Handig met een druk op de knop....
Bij ijsselland (tot 01-07-2009 ijssel-vecht) gaat het net zo. Makkelijk en razend snel.


Boatin

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 9 juli 2009, 00:55:38
Kom op he, hulpverlener of niet, niemand is van plan kosteloos 24/7 even beschikbaar te staan, heel misschien een paar mensen maar dat kan je ook gewoon niet verwachten zonder enige vorm van vergoeding. wat zijn piketdiensten precies? :P


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #22 Gepost op: 9 juli 2009, 08:53:19
Piketdiensten zijn beschikbaarheidsdiensten die gedraaid worden van huis uit. De uren die je thuis zit worden weliswaar vergoed, maar tegen een zeer klein tarief.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #23 Gepost op: 10 juli 2009, 07:44:05
Leuk gedacht maar de werkgevers gaan echt niet uit zichzelfmet eigen gelden een extra opkomst finacieren, als overheid en zorgverzekeraars niet met geld over de brug komen dan zal een piketsysteem niet van de grond komen. Gratis dag en nacht beschikbaar staan voor de maatschappij, dus zonder goede financiele vergoeding, zal niet haalbaar zijn.

Momenteel vallen veel RAV-en en ambulancediensten terug op het ouderwetse bellen of het moderne sms-en om extra personeel bij elkaar te krijgen bij calamiteiten, en niet iedere werknemer zal dan in staat zijn om  op te komen, denk maar aan ziekte, oppasproblematiek, afstand tot locatie, vakantie etc etc.

In mijn gedachte heb ik (thans niet op dit forum) gesproken dat werkgevers uit zichzelf met gelden extra opkomsten dienen te financieren.
Hier ligt ook voor andere partijen een aandeel.

Het is duidelijk dat wanneer je beschikbaar moet zijn, hier wat tegenover moet staan.
Maar in dit huidige klimaat is het niet reel te denken dat er met meer geld over de brug gekomen zal worden....
We gaan natuurlijk ook allemaal stuiteren als we nog meer verzekeringspremie en of belastingen moeten gaan betalen.

Ik persoonlijk vind het prima zoals het nu is. Kunnen moeilijk een volledig team hulpverleners op ieder individu zetten...


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #24 Gepost op: 20 juli 2009, 00:28:30
In mijn gedachte heb ik (thans niet op dit forum) gesproken dat werkgevers uit zichzelf met gelden extra opkomsten dienen te financieren.
Hier ligt ook voor andere partijen een aandeel.

Het is duidelijk dat wanneer je beschikbaar moet zijn, hier wat tegenover moet staan.
Maar in dit huidige klimaat is het niet reel te denken dat er met meer geld over de brug gekomen zal worden....
We gaan natuurlijk ook allemaal stuiteren als we nog meer verzekeringspremie en of belastingen moeten gaan betalen.

Ik persoonlijk vind het prima zoals het nu is. Kunnen moeilijk een volledig team hulpverleners op ieder individu zetten...

De politie heeft voor dit soort zaken wel een pot met geld over/ter beschikking, oa om paraat ME-peloton te financieren en piketdiensten van ME-personeel te financieren, in ieder geval hebben ze wel een pieper p2000 systeem om vrij personeel snel op te kunnen ropeen bij calamiteiten.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #25 Gepost op: 20 juli 2009, 03:28:17
Het lijkt mij dat je hiervoor vrijwilligers kunt vinden, bijvoorbeeld bij het Rode Kruis. Als vrijwilligers binnen enkele minuten een brandweerauto kunnen bemannen, moet dat met een ambulance ook lukken. Dit moet natuurlijk wel goed georganiseerd worden en deze vrijwilligers moeten goed worden opgeleid.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #26 Gepost op: 20 juli 2009, 07:35:08
in de regio brabant zuid oost had men een aantal oude cq reserve ambulances op het regiokantoor van de politie geplaatst om deze in geval van een ramp ter plaatse te kunnen laten brengen.zijn naar mijn weten in die korte tijd niet ingezet.


Bart S

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 20 juli 2009, 09:31:11
Het lijkt mij dat je hiervoor vrijwilligers kunt vinden, bijvoorbeeld bij het Rode Kruis. Als vrijwilligers binnen enkele minuten een brandweerauto kunnen bemannen, moet dat met een ambulance ook lukken. Dit moet natuurlijk wel goed georganiseerd worden en deze vrijwilligers moeten goed worden opgeleid.

Je zit alleen met je aantal uitrukken. Ik denk dat voor een vrijwillige ambulance veel minder werk is dan voor de vrijwillige brandweer. Wellicht dat er dan weinig motivatie op te brengen is.


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #28 Gepost op: 20 juli 2009, 13:24:15
Je zit alleen met je aantal uitrukken. Ik denk dat voor een vrijwillige ambulance veel minder werk is dan voor de vrijwillige brandweer. Wellicht dat er dan weinig motivatie op te brengen is.

Zit wat in ja.

Aan de andere kant, je zou het dan net zo kunnen organiseren als het SIGMA. Dit zijn immers ook vrijwilligers van het Rode Kruis die - met alle respect - weinig echte inzetten hebben. Naast deelname aan de hulpverlening ter plekke, kan je het Rode Kruis dan ook laten participeren in het gewondenvervoer.
Zit je alleen nog een beetje met de opleiding... ga je deze mensen dan ook volledig als ambulanceverpleegkundige opleiden? Met dan wellicht het gebrek aan praktijkervaring? Misschien zou je deze vrijwillige ambulances kunnen inzetten voor vervoer van T2 en/of T3 slachtoffers, of laten we zeggen de stabiele gewonden. De reguliere ambulances zouden dan de T1-slachtoffers voor hun rekening kunnen nemen. Ik denk dat je dan de reguliere ambulances wel redelijk ontlast en tegelijkertijd de wachttijden voor minder ernstig gewonden wat kan verkorten.

Punt is wel dat je dan het aanvankelijke probleem niet oplost (25 zwaargewonden direct helpen) volgens mij.... hmm blijft een lastig vraagstuk.

Bovenstaande is slechts een eerste hersenspinsel hoor, dus ik zou zeggen: vrij schieten! ;D
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #29 Gepost op: 21 juli 2009, 00:11:49
wat betreft vrijwilligers op de ambu is het geen slecht idee. is best mogelijk. er moet alleen een juiste constructie gevonden worden. een goed werkend voorbeeld is  het duitse systeem.

logisch dat deze vrijwilligers dan minder ritten maken, en minder ervaring zullen hebben dan een beroeps: daarom zijn het vrijwilligers, en die hebben geen 38 uurs contract en moet dat niet van hen verwacht worden. deze vrijwilligers kunnen niet het zelfde niveau als een sosa opgeleide ambulanceverpleegkundigen hebben. dus men zal genoegen moeten nemen met minder. wanneer je B ritten gaat rijden kan ook een VIG of een helpende niveau2 volstaan. enige doel is goedkoper zorg leveren waarbij de kwaliteit zoveel mogelijk gehandhaafd blijft. (breng ik sommige mensen nou op ideeen ???) of het er beter op wordt is een tweede je zult infeite alleen op personeelskosten besparen want alle overige kosten blijven staan. daarnaast zullen de 'vrijwillige ambulances' zeer regelmatig ingezet moeten worden, want anders kost het meer dan dat het opbrengt denk ik. resultaat: er moet constant geld bij gelegd worden ipv de kosten te dekken.

in werkelijkheid is er geen tekort aan ambulances. tel maar na hoeveel autoos er stilstaan en hoeveel er daadwerkelijk inzetbaar zijn. er is een tekort aan goedkope ambulances, en goedkoop personeel. dat is het hele probleem. m.a.w.  het is kiezen of delen.

dat vrijwilligers uitkomst kunnen bieden vind ik alleen maar goed en zou dit ook toejuichen. maar ik heb het vage vermoeden dat vrijwilligers dan uitgebuit gaan worden door de veelal geprivatiseerde ambulancedienste. en mag de vrijwilliger komen opdraven omdat de zorgverzekeraars, de ambulancediensten, en MKA's, GHOR, hun zaakjes niet op orde hebben?? want hier zal veel meer tijd in gaan zitten dan vrijwilligers bij het sigma.