Ik word liever door een vrijwilliger gestabiliseerd, dan helemaal niet... Overigens kan een vrijwilliger ook iemand zijn die anderszins gekwalificeerd is, zoals een huisarts, een niet praktiserend arts of gedemobiliseerd medisch personeel van de krijgsmacht.
Zeker de krijgsmacht kan hierin een grote rol spelen. De gemiddelde (stadse) huisarts moet zover mogelijk bij de traumapatiënten vandaan blijven. Helaas blijkt keer op keer dat deze wat betreft de acute kant van de geneeskunde aardig wat steekjes laten vallen.
Kijk, bij grote rampen draait het toch altijd om zelfredzaamheid. Maar wat is volgens jou stabiliseren? Meer dan het creeren van een vrije ademweg, het stelpen van ernstige bloedingen en het fixeren van het hoofd (wel levensreddend, daar ben ik me van bewust
) kan je dan ook niet. Daar hoef je geen ambulances met vrijwilligers paraat voor te hebben. Daar kan je ook leken voor gebruiken.
Ik denk gewoon dat het een vrije dure oplossing is. Let wel, ik ben me er van bewust dat er ook gebieden zijn in Nederland waar de reguliere ambulancezorg al problemen heeft met haar aanrijtijden en capaciteit. Hier kan ik mij wel wat meer vinden in vrijwilligers, maar dan wel helemaal suf getrainde vrijwilligers die weten wat ze doen en, met alle respect naar anderen, er niet helemaal hyper boven opspringen als ze een keer een inzet hebben.