"te weinig ambulances beschikbaar bij een grote ramp"

Auteur Topic: "te weinig ambulances beschikbaar bij een grote ramp"  (gelezen 10741 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 6 juli 2009, 09:25:17
Het bekostigen van de piket diensten is hier het probleem.
In het verleden zijn vanwege de financiële consequenties de piketdiensten afgeschaft......het grote probleem is om toch die uitgaven te verantwoorden terwijl er eigenlijk nooit een dergelijk grote ramp gebeurd dat je deze piketdiensten moet gaan aanspreken......we zitten momenteel in een neerwaardse spiraal van bezuinigingen op de rampenbestrijding. Kijk maar hoeveel Geneeskundige Combinaties door BZK worden geschrapt.......wanneer er een echt grote ramp in Nederland gebeurd komt er pas weer geld beschikbaar.....klinkt hard, maar het is wel zo....typisch Nederlands: pas als het kalf is verdronken de put gaan dempen!!
Nu schreeuwt men moord en brand vanwege een ogenschijnlijk tekort aan ambulances, maar wanneer men de premies ziet verdubbelen om die extra ambu's te financieren is het land te klein en schreeuwt men nóg harder.

Ruud

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 6 juli 2009, 09:49:35
Piketdiensten zijn de oplossing niet, overigens. Je kunt nooit helemaal je aanbod aan beschikbare mensen afstemmen op een ramp omdat de omvang niet vooraf te bepalen is. Ik zie het persoonlijk niet zitten om nog meer in mijn vrije tijd beperkt te worden, daarvoor hebben we de piket afgeschaft. Een mogelijke oplossing is het (vrijwillig)dragen van een rampenpager. Je mag zelf weten of je  m' aan- of uitzet. De ervaring leert dat er toch genoeg mensen reageren om de eerste klappen op te vangen.

In onze regio is er momenteel niets geregeld, ik zou niet weten hoe ik erachter moet komen dat mijn aanwezigheid gewenst is.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 6 juli 2009, 10:00:48
Ach WM,

Ik kan me niet voorstellen dat er bij een echte ramp te weinig poppetjes klaar staan: volgens mij blijft er echt niet één hulpverlener thuis op de bank voor de buis zitten als er ergens in zijn omgeving "de wereld vergaat"
Hulpverleners doen hun werk vanuit een bepaalde soort motivatie die ervoor zorgt dat men bij een ramp "spontaan" op komt!!
Tja, spulletjes zijn leuk maar het komt toch echt aan op de handjes......nietwaar

Ruud

CM

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 6 juli 2009, 10:04:02
Nee, hoor... maar ik ben niet altijd meteen bewust van incidenten omdat ik niet altijd de TV/radio aan heb staan. Ik ben echt wel een type van zoveel mogelijk stilte en rust in mijn kop...  ;)

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 6 juli 2009, 10:30:20
Als je hier op het forum inlogd ben je vanaf iedere middelbrand op de hoogte.  ;D
Hoef je verder geen radio/tv e.d. bij te houden.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 6 juli 2009, 10:33:56
en nu verwacht je natuurlijk dat ik toe moet geven dat ik ook kijk naar de P2000 monitor? Dat is not done in mijn kringen, hoor............. ;) ;D ;D ;D

WM

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 6 juli 2009, 10:49:51
Nee, hoor je hoeft niet naar de p2000 monitor te kijken.
(overigens zijn er wel collega's van je die dat wel doen)
Je hebt genoeg aan het 112 topic hier op het forum.  ;)
Een ramp gaat hier echt niet onopgemerkt voorbij.
De vos 6 alarmering van de crash op Schiphol stond binnen een minuut op het forum.

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 6 juli 2009, 11:27:38
Als ik even een vergelijking mag trekken met 11 september......dat leverde ook meteen een grote spontane opkomst van personeel op....ik bedoel maar.... O0

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 6 juli 2009, 13:08:34
Wél voldoende ambulances bij rampen

In Nederland zijn te weinig ambulances om slachtoffers tijdens een ramp snel naar ziekenhuizen te kunnen vervoeren. Dat is één van de conclusies van het rapport van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (Inspectie OOV) dat gepubliceerd werd.

De Inspectie OOV concludeert verder onder andere dat de samenwerking tussen de regio’s tekortschiet en dat sommigen gebieden geen afspraken hebben met andere gebieden. “Onzin,” reageert Chris de Vogel, voorzitter van V&VN Ambulancezorg. “Wij hebben in Nederland een Landelijke Meldkamer Ambulancezorg in Driebergen. Die kan zorgen voor landelijke opschaling (capaciteitsvergroting van personeel en middelen) tijdens rampen. Bovendien bestaat er een landelijk convenant voor alle regio’s, die handvatten biedt om uniform op te schalen. Het is aan de regio's om hier gebruik van te maken. De Inspectie doelt op het feit dat er 25 zwaargewonden slachtoffers direct geholpen moeten kunnen worden. De meeste regio's kunnen 20 patiënten meteen helpen. Dat ligt aan de behandelcapaciteit van de ziekenhuizen, niet aan de ambulancediensten.”

Zwakke schakel

Tijdens eerdere rampen is volgens De Vogel gebleken dat er meer dan voldoende ambulances beschikbaar waren. “Bij de rampen zoals in Enschede, Volendam, maar ook bij de vliegtuigramp afgelopen februari, waren er meer dan voldoende personeel en ambulances op de plaats beschikbaar. Eerder teveel dan te weinig. Wat er wel voor verbetering vatbaar is, is de communicatie. Dat blijft de zwakke schakel. We werken er dan ook hard aan om juist dat te verbeteren. Dat doen we door goede draaiboeken te maken en de communicatiemiddelen te verbeteren.”

Bijzonder goed opgeleid

De oorzaak van de kritiek van de Inspectie van OOV is te verklaren door de versnippering van de hulpdiensten in Nederland zegt De Vogel. “De politie, brandweer en Geneeskundige Hulpdiensten bij Ongevallen en rampen (GHOR) vallen onder het ministerie van Binnenlandse Zaken. Ambulancezorg valt onder Volksgezondheid Welzijn en Sport. Ambulancehulpverleners verlenen goede zorg; dat zijn professionals die bijzonder goed opgeleid zijn. Het gebeurt zelfs dat ambulancemedewerkers zichzelf spontaan aanmelden tijdens een ramp. Dat is één van de kenmerken van de beroepsgroep.”
www.zorgkrant.nl

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 6 juli 2009, 21:55:36
Ik weet niet hoe e.e.a. wat betreft bereikbaarheid is geregeld.

Maar ik denk dat wanneer er een bijpassende vergoeding én een goed rooster komt, de problemen met beschikbaarheid aanzienlijk zullen verminderen.
Zelf ben ik van mening dat wanneer een werkgever zijn personeel gedurende een bepaalde tijd beschikbaar wil hebben, hier een vergoeding tegenover dient te staan.

En'ja wat betreft een grote calamiteit.... Het wordt allemaal zo mooi gebracht. Maar je kunt nooit volledig voorbereid zijn op alles. Er bestaat dus een risico dat er eens iets voor valt waarbij je gewoon niet voldoende middelen hebt. Dat is gewoon de realiteit.

Leuk gedacht maar de werkgevers gaan echt niet uit zichzelfmet eigen gelden een extra opkomst finacieren, als overheid en zorgverzekeraars niet met geld over de brug komen dan zal een piketsysteem niet van de grond komen. Gratis dag en nacht beschikbaar staan voor de maatschappij, dus zonder goede financiele vergoeding, zal niet haalbaar zijn.

Momenteel vallen veel RAV-en en ambulancediensten terug op het ouderwetse bellen of het moderne sms-en om extra personeel bij elkaar te krijgen bij calamiteiten, en niet iedere werknemer zal dan in staat zijn om  op te komen, denk maar aan ziekte, oppasproblematiek, afstand tot locatie, vakantie etc etc.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod