wat betreft vrijwilligers op de ambu is het geen slecht idee. is best mogelijk. er moet alleen een juiste constructie gevonden worden. een goed werkend voorbeeld is het duitse systeem.
logisch dat deze vrijwilligers dan minder ritten maken, en minder ervaring zullen hebben dan een beroeps: daarom zijn het vrijwilligers, en die hebben geen 38 uurs contract en moet dat niet van hen verwacht worden. deze vrijwilligers kunnen niet het zelfde niveau als een sosa opgeleide ambulanceverpleegkundigen hebben. dus men zal genoegen moeten nemen met minder. wanneer je B ritten gaat rijden kan ook een VIG of een helpende niveau2 volstaan. enige doel is goedkoper zorg leveren waarbij de kwaliteit zoveel mogelijk gehandhaafd blijft. (breng ik sommige mensen nou op ideeen
) of het er beter op wordt is een tweede je zult infeite alleen op personeelskosten besparen want alle overige kosten blijven staan. daarnaast zullen de 'vrijwillige ambulances' zeer regelmatig ingezet moeten worden, want anders kost het meer dan dat het opbrengt denk ik. resultaat: er moet constant geld bij gelegd worden ipv de kosten te dekken.
in werkelijkheid is er geen tekort aan ambulances. tel maar na hoeveel autoos er stilstaan en hoeveel er daadwerkelijk inzetbaar zijn. er is een tekort aan goedkope ambulances, en goedkoop personeel. dat is het hele probleem. m.a.w. het is kiezen of delen.
dat vrijwilligers uitkomst kunnen bieden vind ik alleen maar goed en zou dit ook toejuichen. maar ik heb het vage vermoeden dat vrijwilligers dan uitgebuit gaan worden door de veelal geprivatiseerde ambulancedienste. en mag de vrijwilliger komen opdraven omdat de zorgverzekeraars, de ambulancediensten, en MKA's, GHOR, hun zaakjes niet op orde hebben?? want hier zal veel meer tijd in gaan zitten dan vrijwilligers bij het sigma.