Misschien werken niet commerciële bedrijven niet altijd even effectief.... Maar bij commerciële bedijven weet je 100% zeker dat er winst moet zijn... Ook die winst komt niet tengoede van de patiënt.
Als een niet commercieel bedrijf 5% ineffectief werkt en een commercieel bedrijf moet minimaal 5% winst maken dan heft dat elkaar aardig op... Ik neem aan dat dezelfde zorg in basis bij beide instelling even veel kost...
Ik dacht dat private ondernemingen geen winst mogen maken op het bedrijfsonderdeel ambulancezorg....
Overigens ben ik zelf ook van mening dat de ambulancezorg ondereen publieke taak is en zodoende niet thuis hoort bij een private onderneming.
Neemt niet weg dat ik zelf werkzaam ben bij een private onderneming die kwalitatief dezelfde zorg bied als de publieke collega, de lijnen en beslisbomen een stuk korter zijn (géén noodzaak tot aanbesteden), maar wij wel een stuk goedkoper zijn dan de publieke collega's. En nee, zelfs over de arbeidsvoorwaarden hebben we weinig te klagen
Maar ik dwaal af
Vrijwilligers die een ambulance bemensen... Ik ben er niet op tegen, maar ik vraag mij af of dit het ei van Columbus is... Ik neem aan dat de vrijwilligers van een basisniveau zijn met wat extra's, maar ik denk dat zij door een tekort aan ervaring niet het vervoer kunnen behappen van T1 slachtoffers.
Ik zie dan bijvoorbeeld meer in het aanrukken van wat openbaar vervoer bussen, waarbij slachtoffers op een brancard in de bus worden geplaats (en ja dat lukt!), met in die bus bijvoorbeeld bij elke brancard een simalid en bijvoorbeeld 1 ambulanceverpleegkundige in de bus voor de toezicht. Zo kan je direct een stuk of 6 T2 slachtoffers vervoeren.
Het probleem "te weinig ambulances" is immers een probleem van logistieke aard.