GRIP 2 Meerdere gewonden bij ongeval A2 - Vinkeveen 01-07-2009

Auteur Topic: GRIP 2 Meerdere gewonden bij ongeval A2 - Vinkeveen 01-07-2009  (gelezen 12970 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bart S

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 1 juli 2009, 17:15:14
Oorzaak -16:30: Ernstig ongeluk met touringcars op A2 bij Vinkeveen
Datum: 01-07-2009 16:30
Bron: www.petershotnews.nl

Abcoude/Vinkeveen - Op de A2 tussen Abcoude en Vinkeveen zijn woensdagochtend vier voertuigen, drie touringcars en een vrachtwagen met aanhanger, op elkaar gebotst. Vijftien passagiers raakten gewond. Een van de buschauffeurs zat een tijdje bekneld. Acht personen zijn naar een ziekenhuis overgebracht.

Het ongeval gebeurde tussen Abcoude en Vinkeveen in de richting van Utrecht. In de drie bussen zaten ongeveer 140 studenten van de Nationale Luchtvaartschool in Hoofddorp.

De leerlingen waren onderweg naar de begrafenis van een vorige week verongelukte klasgenoot in Arnhem. Dat zei een woordvoerder van de Stichting Bus.
Een deel van de studenten is met een andere bus doorgereisd naar de begrafenis. De rest ging terug naar Hoofddorp. Daarvoor waren ze opgevangen in een restaurant langs de snelweg.

De A2 is lange tijd afgesloten geweest tussen knooppunt Holendrecht en de afslag Vinkeveen. Rond 15.30 uur meldde de ANWB dat de weg weer volledig op was.

De heer Brouwer, directeur van het bedrijf dat de touringcars regelde die woensdag in een ongeluk op de A2 zaten, zegt dat werkverkeer de oorzaak van het ongeval is.

Brouwer geeft de schuld van het ongeluk aan de verkeerssituatie ter plekke. Het werkverkeer daar zou voor onveilige omstandigheden zorgen. Brouwer zegt dat in dit geval een vrachtwagen met oplegger geprobeerd zou hebben de afrit af te rijden. De wagen bleek hier echter te breed voor waarop de chauffeur probeerde terug te rijden. Daarop moest een vrachtwagen vol in de remmen, waarop de touringcars achterop reden.

De bussen daarachter konden de remmende vrachtwagen niet meer ontwijken en knalden op elkaar. Een ooggetuige laat weten dat de inzittenden van de bussen naar voren werden gesmeten door de knal.

Mijn persoonlijke visie? Te weinig afstand tussen de bussen onderling.....


nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #51 Gepost op: 1 juli 2009, 18:08:04
toch weer vreemd dat hier geen sigma bij is geweest bij dit ongeval als je naar de protocollen die hier voor zijn zou er toch een sigma team heen moeten gezien de hoeveelheid mensen in de bussen en de hoeveelheid so's   en ingezette ambu's
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


security88

  • Hoofdbeveiliger, manager en centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • EHBO-er, BHV-er, Hoofdbeveiliger en ex-NRK
Reactie #52 Gepost op: 1 juli 2009, 18:27:28
Is een MMT medewerker, '1e auto'? Lijkt of een MMT een 1e ambu vest aan heeft.

ik denk dat je dat goed gezien hebt... maar zou het ook niet met een stukje leiding te maken kunnen hebben? dat het MMT de leiding over heeft genomen van de 1e ambu tp, totdat er een OVD-G ter plaatse zou zijn??
Leef in het hier en nu, alles kan zomaar anders zijn!


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #53 Gepost op: 1 juli 2009, 19:01:47
toch weer vreemd dat hier geen sigma bij is geweest bij dit ongeval als je naar de protocollen die hier voor zijn zou er toch een sigma team heen moeten gezien de hoeveelheid mensen in de bussen en de hoeveelheid so's   en ingezette ambu's
15 slachtoffers, en binnen 15 min genoeg ambu's gealarmeerd vanuit amsterdam.... wat moet je daar nog met een sigma dan?



Mijn persoonlijke visie? Te weinig afstand tussen de bussen onderling.....
Neee.. vrachtwagens en bussen houden altijd ruim afstand onderling ::) :P ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #54 Gepost op: 1 juli 2009, 19:04:03
Die maakt netjes 3D overzicht foto's, en niet met een landmeter, maar toch wel met een prijzige digitale kamera!
Het is niet goed te zien, maar dit is volgens mij ook gebruikt bij de vliegtuigcrash.

Die agent die je ziet is van de VOA, ik vermoed gewoon van de regiopolitie. De VOA meet het ongeval in om later in de computer het complete incident op op centimeter nauwkeurig in kaart te kunnen zetten. Het apparaat wat je ziet is een Total Station, een landmeetstation wat alles in RD-coördinatenstelsel vastlegt. Er worden daar geen foto's mee gemaakt. (bron: mijzelf, ik heb ooit geodesie gehad in mij eerste opleiding en bij een landmeetkundig bureau gewerkt)

Even kijkend naar de foto van de vliegtuicrash... Ik twijfel even of dit een 3D-camera is of de 3D scan (volgens mij is die grote kast het laatste). De 3D-scan (en ook de camera) is in gebruik bij het LVBT - Landelijk VerkeersBijstandsTeam van het KLPD. Het toestel scanned met laserstralen de omgeving en zet dit om in een beeld (geen foto's). Alleen het LVBT, en het korps Rotterdam-Rijnmond op proef, zetten dit middel in op plaats incidenten waarbij complexe PI's nauwkeurig en 3D moeten worden vastgelegd. (bron: lezing LVBT)

Hoop dat ik zo weer wat meer duidelijkheid heb gebracht ;-)

groetjes, Michel


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #55 Gepost op: 1 juli 2009, 19:05:55
15 slachtoffers, en binnen 15 min genoeg ambu's gealarmeerd vanuit amsterdam.... wat moet je daar nog met een sigma dan?

Ik las dat er 25 ambu's vanuit AA waren ingezet... Een onderliggende vraag in dit geval zou moeten zijn: hoe was de reguliere dekking in AA tijdens het incident? In dat optiek zou het AMBU-team en de SIGMA wellicht een reële optie kunnen zijn om op voorhand te alarmeren...

groetjes, Michel


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #56 Gepost op: 1 juli 2009, 19:16:33
Ik las dat er 25 ambu's vanuit AA waren ingezet... Een onderliggende vraag in dit geval zou moeten zijn: hoe was de reguliere dekking in AA tijdens het incident? In dat optiek zou het AMBU-team en de SIGMA wellicht een reële optie kunnen zijn om op voorhand te alarmeren...

groetjes, Michel
Ik zie 11 alarmeringen op P2000 voor een ambu uit AA, op dat tijdstip zijn er van VZA stad 13 auto's op de weg, met daarbovenop nog 4 van VZA amstelveen en GGD amsterdam met 13 auto's.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #57 Gepost op: 1 juli 2009, 20:53:47
Jou visie is heel goed bussen en vrachtwagens moeten meer afstand houden dan was dit ongeval niet gebeurd.

zelf parttime buschauffeur.

gr.


Oorzaak -16:30: Ernstig ongeluk met touringcars op A2 bij Vinkeveen
Datum: 01-07-2009 16:30
Bron: www.petershotnews.nl

Abcoude/Vinkeveen - Op de A2 tussen Abcoude en Vinkeveen zijn woensdagochtend vier voertuigen, drie touringcars en een vrachtwagen met aanhanger, op elkaar gebotst. Vijftien passagiers raakten gewond. Een van de buschauffeurs zat een tijdje bekneld. Acht personen zijn naar een ziekenhuis overgebracht.

Het ongeval gebeurde tussen Abcoude en Vinkeveen in de richting van Utrecht. In de drie bussen zaten ongeveer 140 studenten van de Nationale Luchtvaartschool in Hoofddorp.

De leerlingen waren onderweg naar de begrafenis van een vorige week verongelukte klasgenoot in Arnhem. Dat zei een woordvoerder van de Stichting Bus.
Een deel van de studenten is met een andere bus doorgereisd naar de begrafenis. De rest ging terug naar Hoofddorp. Daarvoor waren ze opgevangen in een restaurant langs de snelweg.

De A2 is lange tijd afgesloten geweest tussen knooppunt Holendrecht en de afslag Vinkeveen. Rond 15.30 uur meldde de ANWB dat de weg weer volledig op was.

De heer Brouwer, directeur van het bedrijf dat de touringcars regelde die woensdag in een ongeluk op de A2 zaten, zegt dat werkverkeer de oorzaak van het ongeval is.

Brouwer geeft de schuld van het ongeluk aan de verkeerssituatie ter plekke. Het werkverkeer daar zou voor onveilige omstandigheden zorgen. Brouwer zegt dat in dit geval een vrachtwagen met oplegger geprobeerd zou hebben de afrit af te rijden. De wagen bleek hier echter te breed voor waarop de chauffeur probeerde terug te rijden. Daarop moest een vrachtwagen vol in de remmen, waarop de touringcars achterop reden.

De bussen daarachter konden de remmende vrachtwagen niet meer ontwijken en knalden op elkaar. Een ooggetuige laat weten dat de inzittenden van de bussen naar voren werden gesmeten door de knal.

Mijn persoonlijke visie? Te weinig afstand tussen de bussen onderling.....
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #58 Gepost op: 1 juli 2009, 21:55:12
15 slachtoffers, en binnen 15 min genoeg ambu's gealarmeerd vanuit amsterdam.... wat moet je daar nog met een sigma dan?

En hoeveel potentiële slachtoffers?
Bijv. in de file met deze temperaturen.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #59 Gepost op: 1 juli 2009, 22:01:50
Ik las dat er 25 ambu's vanuit AA waren ingezet... Een onderliggende vraag in dit geval zou moeten zijn: hoe was de reguliere dekking in AA tijdens het incident? In dat optiek zou het AMBU-team en de SIGMA wellicht een reële optie kunnen zijn om op voorhand te alarmeren...

groetjes, Michel

Dat lost niets aan je dekkingsprobleem op, want die slachtoffers moeten (grotendeels) evengoed vervoerd worden, waardoor die ambu's alsnog ter plaatse moeten komen.
Daarnaast is de opkomsttijd van een Sigma-groep natuurlijk een stuk hoger van een (al rijdende) ambu.

Dat er een SIGMA-inzet gedaan had kunnen worden voor de filerijders, daar kan ik het dan wel weer mee eens zijn. Ik heb begrepen dat nu de brandweer water stond uit te delen in de file.