Triage

Auteur Topic: Triage  (gelezen 2673 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Druifje

• Forum gebruiker
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Gepost op: 1 juli 2009, 13:26:00
Naar aanleiding van het onderzoek van de ramp met het Turkish Airlines toestel in februari het volgende:

Binnen onze sigma-lessen krijgen we altijd te horen dat een lopend s.o. ALTIJD T3 is.

Bij de evaluatie van genoemde ramp is in de publiciteit gekomen dat slachtoffers in eerste instantie verkeerd beoordeeld zouden zijn, zij moesten achteraf toch nog naar het ziekenhuis.

Wat ik mis in deze berichtgeving is dat triage
  • een dynamisch proces is
  • mensenwerk is

Ben hierover toch aan het nadenken geslagen, in hoeverre kunnen we op deze manier hard houden dat een lopend slachtoffer per definitie T3 is, of moeten we misschien gaan nadenken over een andere manier van triėren op het rampterrein....

Mzzl, D'n Druif

De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 1 juli 2009, 13:30:53
Je geeft denk ik terecht aan dat volgens MIMMS lopende slachtoffers initieel T3 zijn.
Uiteraard dient er daarna wel een continu bewaking/hertriage plaats te vinden, het dynamische proces zoals je dat terecht noemt.
Misschien zijn er in dat proces dingen misgegaan, maar het principe lijkt me opzich bij grote aantallen slachtoffers nog steeds geldig.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Druifje

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 1 juli 2009, 13:38:20
Dat leek mij dus ook, dat is ook een van de redenen dat ik ook aangeef dat triage een dynamisch proces moet zijn.

Juist omdat er in de publiciteit zo de nadruk op werd gelegd, kwam deze vraag in me op...

Mzzl, d'n Druif

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 1 juli 2009, 15:46:19
Wat ik begreep is er een traumachirurg geweest die de hal in liep en riep "iedereen zat in het vliegtuig, dus iedereen op de plank" of woorden van gelijke strekking.... maar dat is ergens uit het WIS, en waarschijnlijk inmiddels lichtelijk overdreven aangezet....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Druifje

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 2 juli 2009, 08:44:41
Je mag denk ik in het geval van zo'ncrash er idd wel vanuit gaan dat eenieder potentieel hoog energetisch letsel heeft....

mzzl, d'n druif

rjvaneyk

• Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 3 juli 2009, 08:55:40
Ik sluit mij aan bij Druifje.

Het vliegtuig heeft een val van grote hoogte gemaakt (meer dan 2 maal lichaamslengte) en dus mag je er vanuit gaan dat er sprake is van hoog energetisch letsel.
Geeft het recht op een wervelplank.

Het is algemeen bekend dat een slachtoffer na een ongeval vol zit met adrenaline, waardoor het slachtoffer in staat kan zijn om niets van zijn zware verwondingen te voelen en "normaal" te kunnen functioneren.

Bij de triage kun dus je ook gebruik maken van je GBV.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 3 juli 2009, 09:09:55
Inderdaad je GBV gebruiken. Een so met een afgerukte arm kan ook nog aan komen lopen. Maar om die als T3 te triėren.  :-\

Verder is het natuurlijk zo dat alle so's van een vliegtuigcrash er recht op hebben om als HET behandeld te worden.
In zo'n rampsituatie is het echter verdraaid lastig om alle slachtoffers tegelijk als zodanig te behandelen (planken). Daarom is die triage alleen in rampsituaties (met veel slachtoffers). Had iedereen dan in dat weiland moeten blijven zitten totdat ze geplankt afgevoerd werden?
Ik ben niet deskundig om daar een oordeel over te vellen, maar ik twijfel er wel aan.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2009, 13:30:59
De snelle triage (max 30 s per so, incl. levensreddende handelingen) in de beginfase van de hulpverlening, is er op gericht om, in een onoverzichtelijke situatie, zo snel mogelijk een totaal overzicht te krijgen. De eerste ambulance heeft als hoofdtaak om deze snelle triage uit te voeren.
Het is een "onmenselijke" keuze tussen veel so grof beoordelen, of weinig so uitgebreid beoordelen.

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #8 Gepost op: 15 juli 2009, 21:33:39
even met betrekking tot het HET en planken
Uiteraard is er sprake van een HET, echter de ene patient krijgt meer krachten op zijn lichaam dan de ander, voorin het toestel waren veel dodelijke slachtoffers, reden om aan te nemen dat daar de meeste krachten zijn geweest.  Een hoog energetsich trauma betekent niet per definitie dat de patient geģmobiliseerd moet worden.  Als we kijken naar het geldende protocol voor de ambulance dan is het afhankelijk van een groot aantal factoren, waaronder bewustzijnsverlies, afleidend letsel, communicatie mogelijkheden (taalbaričre) en intoxicatie van middelen.  Alleen de adrenaline is geen maatstaaf, wel moet er natuurlijk nog gekeken worden naar eventuele klachten die kunnen samengaan met CWK/WVK letsel.

Met betrekking tot de T3 slo's kan ik me helemaal vinden in het triage systeem, zaak is inderdaad wel dat mensen regelmatig herbeoordeeld worden.  en dan kun je met beperkte middelen toch snel de meest ernstige slo's helpen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan