Vervorming Gallet helm en nu?

Auteur Topic: Vervorming Gallet helm en nu?  (gelezen 4653 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PITA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Gepost op: 1 juli 2009, 20:03:31
Binnen ons korps gebruiken we de Gallet F1 helm (geleverd door MSA +/- 6 jaar geleden). Deze vervormd nogal door hittestraling. Zelfs zodanig dat we met nieuwe type gelaatstukken van Dräger problemen hebben (we krijgen ze niet lekdicht). Misschien wel herkenbaar als je uit de flashover training komt en je zet je helm af dat je hem erg makkelijk kan vervormen. Dan is de oplossing een hoes over je helm. Daar zitten we niet op te wachten. Gewoon niet tevreden over dit type helm. Een helm moet toch niet kunnen vervormen. Raegeer nu niet alsof we de helmen helemaal kapot stoken en men vindt dat wij idioot aan het trainen zijn of idiote inzetten doen. We hebben geen last van blazen op de helm en ook niet van een kroepoek vizier. Wij oefenen gewoon normaal.  Overigens dringt geluid ook erg slecht door in deze helm, zijn hier oplossingen voor?

Wie heeft hier nog meer last van? Wat voor oplossing hebben jullie hier voor?

Einde van het jaar gaan wij nieuwe helmen aanschaffen. Wie heeft er ervaringen met andere helmen of nieuwere typen die dit niet of minder hebben.




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 1 juli 2009, 20:13:41
Een bekend probleem,waar wij ook last van hebben gehad.Wij hadden ook dat nieuwe type masker,de mensen met een breed gezicht hadden nergens last van.De personen met een smal gezicht wel.Wij hebben het nieuwe masker ook geprobeert met de nieuwste helm van Drager,en toen was dat probleem  over.Gevolg is dat wij tot de eerst volgende vervanging van de helmen met het oude type masker blijven werken.Na de vervanging van de helmen worden de maskers gefasseert vervangen. ;)


PITA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #2 Gepost op: 1 juli 2009, 20:20:13
Wij hebben ook problemen met de standaard gelaatstukken van het nieuwe type dus niet de kleine uitvoering. Overigens hebben wij ook problemen met de voorgaande type masker van Dräger. We gebruiken nu 50% nieuwe en 50% oude. Wat voor nieuw type helm hebben jullie en hoe is het met de vervorming?

Waar ik me over verbaas is dat een helm eigelijk toch niet moet kunnen vervormen?? Ik kan me een heleboel onveilige situaties indenken tijdens een inzet waar het echt spannend wordt hierdoor!!! Hierdoor zal het penetratie vermogen misschien ook wel behoorlijk afnemen?!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 1 juli 2009, 20:28:14
Wij hebben ook problemen met de standaard gelaatstukken van het nieuwe type dus niet de kleine uitvoering. Overigens hebben wij ook problemen met de voorgaande type masker van Dräger. We gebruiken nu 50% nieuwe en 50% oude. Wat voor nieuw type helm hebben jullie en hoe is het met de vervorming?

Waar ik me over verbaas is dat een helm eigelijk toch niet moet kunnen vervormen?? Ik kan me een heleboel onveilige situaties indenken tijdens een inzet waar het echt spannend wordt hierdoor!!! Hierdoor zal het penetratie vermogen misschien ook wel behoorlijk afnemen?!
Wij hebben dezelfde helmen als jullie, als ik jouw beginposting zo lees.En onze ervaringen zijn dat vooral de zijkanten van de helmen vervormen na een hitteinzet.Dan buigen de helmen wat naar binnen toe,waarschijnlijk een gevolg van de maskerbeugels.De vervorming kan overigens geen kwaad. ;)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #4 Gepost op: 1 juli 2009, 21:48:42
Neem kontakt op met Dräger en vraag naar de mensen die er verstand ven hebben. De MSA Gallet helm kan namelijk NIET gebruikt worden in combinatie met de nieuwe Drager maskers. Je zult of MSA maskers moeten nemen of Drager helmen. En als je dat wel zo verkocht is heb je alle redenen om te eisen dat de leverancier dit goed op lost. Wij hebben het zelfde probleem gehad bij de testen voor aanschaf en toen direkt Dräger uitgenodigd om het lekken van 15 maskers te verklaren. Oorzaak de nieuwe beugels ( die kunststof zwarte) kunnen niet goed in de gleuven van de MSA Gallet helm, en trekken het masker onvoldoende aan.
Vraag gelijk ook om een test rapport van het door jullie gebruikte masker in combinatie met jullie type helm  ::)

Je helmt vervormt namelijk niet door de Flashover oefeningen, en geloof me dat kan ik weten. Dat hij warm wordt en iets makkelijker in te buigen is met de hand, dat is normaal, maar hij komt bij afkoeling gewoon weer terug in zijn oorspronkelijke vorm.

Eigenlijk probeer je een VHS videoband in een DVD speler te stoppen. ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #5 Gepost op: 1 juli 2009, 21:52:25
Op het moment dat je een helm met de hand kan buigen omdat hij zacht geworden is door de hitte, is het dan nog wel "beschermend" genoeg, bijvoorbeeld tegen vallend puin, of als je je hoofd stoot tegen een uitstekende spijker (stuk betonijzer?) om maar eens wat te noemen?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #6 Gepost op: 1 juli 2009, 21:59:34
Waar denk dat die helm op getest wordt??? Dat hij heel blijft als je er bij 20 graden buitenlucht een knikker op laat vallen....
Even googlen op NEN norm of EN norm brandweerhelm, kun je zelf zien waar een brandweerhelm aan moet voldoen.
Oja, en tegen een blok beton van 20 kilo van 10 hoog is hij niet bestand. ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #7 Gepost op: 1 juli 2009, 22:21:57
Deze vervormd nogal door hittestraling. Zelfs zodanig dat we met nieuwe type gelaatstukken van Dräger problemen hebben (we krijgen ze niet lekdicht).

NEN-normering, CE, KEMA of de Kees-vind -hem-wel-okay-goedkeuringspredikaat ten spijt:

Dit is natuurlijk een nono van de eerste orde - laat staan gewoon bloedje link.

waarom is dit probleem niet door Gallet zelf opgepakt?


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #8 Gepost op: 1 juli 2009, 22:27:53
Ik heb even zitten googlen, (goochelen?), maar kan de nen 13087-3 nergens als tekst vinden, wel dat ik hem voor € 63 kan bestellen....
 >:(

Kan iemand me helpen aan de tekst over doordringbaarheid (?) van brandweerhelmen?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #9 Gepost op: 2 juli 2009, 00:24:07
Citaat
waarom is dit probleem niet door Gallet zelf opgepakt?
Gallet maakt brandweerhelmen en geen ademluchtappartuur.
MSA is nu vertegenwoordiger voor Gallet en heeft zijn eigen oude MSA helm ook nog in het pakket.
Dráger maakt ademluchtapparatuur en helmen en die twee zijn dus op elkaar afgestemd.
Alleen wij willen helm merk A, ademluchttoetsel merk B en masker merk C omdat we dat nou eenmaal prettiger, mooier, goedkoper, of via regionale aanbesteding gedwongen worden of door niet gelijktijdige vervanging zo uitkomt.

En bloedlink ja, inderdaad, maar wie maakt de fout, de leverancier die niet weet dat het niet samen kan, of het korps dat niet goed uitzoekt hoe het zit.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar