En ook in het WAS netwerk zijn wel eens storingen of andere mankementen waardoor ze niet afgaan.
Een van de grootste problemen is de terugkoppeling. Voor zover ik weet (misschien is de techniek inmiddels achterhaald?) worden deze palen aangestuurd via het 3A netwerk, daarom hangt er ook zo'n zelfde richtantenne onder als bij de zenders van de brandweer in de analoge tijd. Het scheen echter te duur te worden om elke paal terug te kunnen laten zenden, omdat er dan voor iedere paal afzonderlijk een zendvergunning benodigd zou zijn. Hoe een eventuele storing de AC dan bereikt is mij onduidelijk. Siemens doet het onderhoud van deze palen, rijden zij er dan ook periodiek langs om de status te controleren? Lijkt me gezien de stand der techniek wel heel erg ouderwets.
Een eventuele aansturing via C2000 is ook ter sprake geweest, maar ook dan zouden de zendvergunningen weer een probleem vormen, aangezien het gaat om een vaste opstelling en daar hangt nu eenmaal zekere regelgeving aan vast.
Uiteraard zal het wel een kostenplaatje zijn, maar de huidige stand der techniek biedt tal van mogelijkheden om tweerichtingsverkeer mogelijk te maken, zelfs zonder zendvergunningen. Er moet dan echter van 3A worden afgestapt en dan krijgt men te maken met abonnementen bij openbare aanbieders en ook dat zal wel weer een leuk kostenplaatje zijn.
Ik vermoed dan ook dat het WAS systeem een zorgenkindje is. De aansturing ervan is erg verouderd, de dekking is niet optimaal en uitbreiding kost teveel geld. Aan de andere kant kan men ook weer niet zonder, dus het is een beetje schipperen vrees ik...