Ik heb een nokia gekocht in 2011. Die kan cellbroadcast niet ontvangen. Oorzaak zit hem niet in de hardware maar in de software (die niet geupdatet gaat worden). Het is zelfs zo dat oudere koelkast modellen het wel doen maar juist de nieuwere niet. Het grote merk dat niet mee wil werken is Apple.
Ik ben een burger die juist zelfredzaam wil zijn maar twijfelt of de overheid wel in staat is de informatie (snel genoeg) bij mij te krijgen. Vind het daarom jammer dat 112meldingen mogelijk niet meer te zien zijn in de toekomst. Bieden snel veel informatie die met gezond verstand te duiden zijn. (Dat zal wel een ander topic zijn.) Wel mee eens dat er velen zijn die niet doen wat ze moeten doen bij een alarm.
De brand in de kerk gister bijvoorbeeld werd eerst een nl-alert gegeven en pas later de sirene. Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar hoeveel mensen daar met nl-alert zijn bereikt.
Vodafone en T-mobile smartphones ondersteunen ook (nog) geen NL-alert, toch zijn dit beiden een van de grotere telefoondienst aanbieders van Nederland.
Als een WAS paal afgaat geeft dit bij mij (en ik denk met mij nog vele anderen) toch veel meer indruk dan een SMSje. Op een SMS/WhatsApp bericht reageert niet iedereen direct.
Zoals al eerder gezegt; Een telefoon kan ook uit staan, geen bereik hebben, op stil staan.. Maar ook heeft niet iedereen de telefoon altijd bij. (Op het werk ligt deze bijvoorbeeld in een kluisje).
Het NL-alert dient ook persoonlijk "geinstalleerd" te worden. Als dit systeem het WAS gaat vervangen, krijgt iedereen die het niet geinstalleerd heeft geen alarmering (tenzij het tegen die tijd anders is).
Een leuke toevoeging, maar een vervanging zal het in mijn ogen nooit worden.