Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 206665 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #230 Gepost op: 27 oktober 2013, 14:30:32
Ik heb zelf 3 generaties Nokia thuis (N82, N97 Mini en Lumia 900) en geen van de 3 ontvangt een NL-alert, terwijl er 2 wel handmatig ingesteld zijn.

De N82 en N97 mini zijn toch echt geen recente Gsm's.
Alle 3 maken ze gebruik van KPN.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #231 Gepost op: 27 oktober 2013, 15:43:52
Citaat van: rjvaneyk link=msg=1214318 date=1382880632
Ik heb zelf 3 generaties Nokia thuis (N82, N97 Mini en Lumia 900) en geen van de 3 ontvangt een NL-alert, terwijl er 2 wel handmatig ingesteld zijn.
De N82 en N97 mini zijn toch echt geen recente Gsm's.
Alle 3 maken ze gebruik van KPN.

Nu zeg je iets heel anders. Het al dan niet ondersteunen van CB is een hele andere discussie dan het al dan niet ontvangen van NL-Alert. De telefoons moeten het ondersteunen en de provider. De ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #232 Gepost op: 27 oktober 2013, 22:01:53
Maar waarom dan niet een app maken aangezien vooral smartphones niet altijd compatible lijken met NL-alert. Er zijn nu eigenlijk die besturingssystemen die de boventoon voeren; Android, iOS en Windows. Lijkt mij niet zo moeilijk :-X
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #233 Gepost op: 27 oktober 2013, 22:05:41
Citaat van: DiNozzo link=msg=1214465 date=1382907713
Maar waarom dan niet een app maken aangezien vooral smartphones niet altijd compatible lijken met NL-alert. Er zijn nu eigenlijk die besturingssystemen die de boventoon voeren; Android, iOS en Windows. Lijkt mij niet zo moeilijk :-X

Zeker niet, maar dan ga je 180 graden de andere kant op. Dan krijgt iedereen fysiek een eigen datapakketje toegestuurd en met name bij grote hoeveelheden ontvangers gaat dat een enorme berg aan data genereren. Zeker bij een ramp zit je daar niet op te wachten. CB maakt gebruik van een gereserveerd stukje data binnen het netwerk en zal altijd werken, ook bij extreme drukte. Dat is juist de grote kracht van CB en het grote nadeel van een app.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #234 Gepost op: 27 oktober 2013, 22:27:39
Daar heb je een punt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #235 Gepost op: 29 oktober 2013, 14:12:24
VR Utrecht ‏@vrutrecht 13m
Maandag 4 nov 12.00 uur zendt de overheid een controlebericht uit. Kijk op nl-alert.nl of jouw mobiel geschikt is.http://bit.ly/1aQFJzg  ^AC


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #236 Gepost op: 29 oktober 2013, 14:35:26
Toch zou ik graag voor telefoons die geen nl-alert kunnen ontvangen een alternatieve informatiebron hebben. Alleen al dat je meldingen ook op internet kunt lezen of via mail kunt ontvangen.


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #237 Gepost op: 29 oktober 2013, 14:42:04
NL alert meldingingen zullen heel snel overgenomen workden door twitter/ nieuwssites.

Door dat soort meldingen via e-mail te versturen doe je de voordelen van NL alert teniet nl. het bereiken van veel mensen in een bepaald gebied en de mobile internet en telefoon banden niet belasten


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #238 Gepost op: 29 oktober 2013, 18:55:59
Citaat van: JJ75 link=msg=1215172 date=1383053726
Toch zou ik graag voor telefoons die geen nl-alert kunnen ontvangen een alternatieve informatiebron hebben. Alleen al dat je meldingen ook op internet kunt lezen of via mail kunt ontvangen.

Het is een aanvulling op de sirenes. Er valt dus weinig te eisen/vragen/verzoeken/verwachten. Je zegt zelf al dat er alternatieven zijn, dus wat is het probleem? Er bestaat ook nog zoiets als "elkaar alarmeren". Hoe denk je immers dat doven kennis kunnen nemen van alarmering via het WAS, of bejaarden wiens gehoor niet optimaal meer is? Geen enkel systeem zal ooit *elke* burger kunnen bereiken, hopelijk wordt dat ooit een keer duidelijk.....


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #239 Gepost op: 29 oktober 2013, 22:33:07
Citaat van: Hunter link=msg=1215325 date=1383069359
Het is een aanvulling op de sirenes. Er valt dus weinig te eisen/vragen/verzoeken/verwachten. Je zegt zelf al dat er alternatieven zijn, dus wat is het probleem? Er bestaat ook nog zoiets als "elkaar alarmeren". Hoe denk je immers dat doven kennis kunnen nemen van alarmering via het WAS, of bejaarden wiens gehoor niet optimaal meer is? Geen enkel systeem zal ooit *elke* burger kunnen bereiken, hopelijk wordt dat ooit een keer duidelijk.....
Nu komen we in een discussie loop. Deze hebben we eerder gehad. De laatste tijd zijn er meerdere incidenten geweest waarbij wel nl-alert maar geen WAS meer wordt ingezet. Dan heb je een grote groep die helemaal nie meer gealarmeerd wordt. Ik betwijfel of per NL-alert actie gemeten wordt hoeveel mensen bereikt zijn van de totale populatie die je wilt bereiken.