Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 211928 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #280 Gepost op: 4 november 2013, 19:52:48
Citaat van: voske83 link=msg=1217150 date=1383584307
Ik heb het bericht twee keer ontvangen, om 12.07 en 12.36, op twee verschillende plekken in één gebouw in Den Bosch. Toestel is een Samsung Galaxy S3 Mini, netwerk T-Mobile. Eerste keer via 3G, tweede keer via 2G. Het kan heel goed zijn dat mijn telefoon vanaf 12.36 een andere mast aanstraalde.

Dat zou niets uit mogen maken, het is net als met P2000 eenrichtingsverkeer. De berichten worden in het algemeen verzonden aan alle (op dat moment) "luisterende telefoons". Er is dus geen interactie tussen telefoon en netwerk of een bericht wel/niet ontvangen is. Sterker nog, in veel gevallen weet de telefoon wel dat hij overschakelt naar een andere mast, maar het netwerk hoeft dat niet (altijd) te weten. Zelf heb ik hem ook meerdere malen ontvangen en het is me niet duidelijk waar dat door komt...

rsc

• Forum gebruiker
Reactie #281 Gepost op: 5 november 2013, 14:57:27
Hier in Gelderland-Midden niet ontvangen op mijn Samsung 4 mini op T-Mobile. Wel alles netjes ingesteld.
Mijn vrouw op haar Samsung + met KPN wel keurig 1x om 12:01.

De conclusie op basis van de verhalen moet haast wel zijn dat het nog steeds een totaal onbetrouwbaar medium is, dat op dit moment geen vervanger kan zijn voor het WAS. Al heb ik op mijn werk dus en geen NL Alert ontvangen en zijn de WAS palen ook niet te horen. WAS is ook niet alles.

DeMassel

• Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #282 Gepost op: 6 november 2013, 10:22:16
Citaat van: rsc link=msg=1217362 date=1383659847
De conclusie op basis van de verhalen moet haast wel zijn dat het nog steeds een totaal onbetrouwbaar medium is, dat op dit moment geen vervanger kan zijn voor het WAS. Al heb ik op mijn werk dus en geen NL Alert ontvangen en zijn de WAS palen ook niet te horen. WAS is ook niet alles.
Lees de topictitel weer eens. NL-alert is een AANVULLING geen VERVANGING ;)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV

Brambd

• Senior gebruiker
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #283 Gepost op: 6 november 2013, 11:04:02
Helaas is mijn smartphone niet geschikt en gaat Nokia/windows phone ook niet snel daar iets aan veranderen..  :'(

Gelukkig heb ik nog goede oren dat ik de sirene hoor e050

rsc

• Forum gebruiker
Reactie #284 Gepost op: 6 november 2013, 12:52:27
Citaat van: DeMassel link=msg=1217519 date=1383729736
Lees de topictitel weer eens. NL-alert is een AANVULLING geen VERVANGING ;)
Je hoeft niet te schreeuwen. Ik ben niet doof.

Behalve dan dat er regio's zijn die wel een NL-alert uitgeven, maar niet een WAS alarm geven. Dan kun je moeilijk beweren dat het altijd als een aanvulling dient.

DeMassel

• Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #285 Gepost op: 6 november 2013, 13:01:54
Citaat van: rsc link=msg=1217562 date=1383738747

Behalve dan dat er regio's zijn die wel een NL-alert uitgeven, maar niet een WAS alarm geven. Dan kun je moeilijk beweren dat het altijd als een aanvulling dient.

Via een mobiel is dikgedrukt lastig, vandaar optie hoofdletters.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #286 Gepost op: 6 november 2013, 17:19:14
Citaat van: rsc link=msg=1217562 date=1383738747

Ik ben dus niet de enige die opgevallen is dat de laatste tijd er in een aantal ' WAS' gevallen wel geNL-alert is maar geen sirene meer. Dat bij een storm mensen gewaarschuwd worden voor gevaren zonder sirene vind ik best oke. Maar in gevallen dat ramen en deuren dicht moeten ivm rook/gevaarlijke stoffen zit je op of over de grens.

StevenQ

• Senior gebruiker
Reactie #287 Gepost op: 7 november 2013, 12:55:38
wel ontvangen, maar het bericht dat om 11.49 was verstuurd kwam pas om 12.51 binnen(62 minuten later dus)

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #288 Gepost op: 20 december 2013, 16:26:51
Minister Opstelten heeft antwoord gegeven op Kamervragen over de voortgang van NL-alert.

NL-Alert
NL-Alert is een alarmeringsmiddel in ontwikkeling. Het doel is om via dit aanvullend alarmmiddel burgers direct gerichte informatie te geven in het geval van een noodsituatie. Zo kan de overheid mensen die zich bevinden in de directe omgeving van een levens- of gezondheidsbedreigende situatie met een tekstbericht op de mobiele telefoon informeren. In het bericht staat wat er aan de hand is en wat je op dat moment het beste kunt doen. NL-Alert is dit jaar 21 keer ingezet. In 19 gevallen werd het alarmbericht verzonden na een grote brand. In twee gevallen betrof het een alarmering vanwege een gevaarlijke weerssituatie. NL-Alert wordt vrijwel altijd lokaal ingezet. Alleen op 28 oktober, bij de herfststorm met code rood, is er een bericht uitgegaan in drie regio’s tegelijk (Friesland, Groningen, Drenthe)  

Om burgers bekend te maken met het systeem en te laten controleren of hun telefoon correct is ingesteld voor het ontvangen van NL-Alert berichten, worden landelijke controleberichten verstuurd. Op 4 februari 2013 is voor het eerst een controlebericht gestuurd. Uit deze test bleek dat 1,4 miljoen burgers het NL-Alert bericht hadden ontvangen.  Naar aanleiding van dit resultaat heb ik aangegeven ernaar te streven bij de volgende test 4 miljoen burgers via het bericht te bereiken. Op 4 november jl. is vanuit de veiligheidsregio’s voor de tweede keer landelijk een controlebericht verstuurd. Dit bericht is ontvangen door 3,9 miljoen (25%) burgers in bezit van een mobiele telefoon. Ik ben tevreden over het resultaat van deze test. Het rapport van TNS/NIPO treft u hierbij aan.  

Samen met de veiligheidsregio’s, de drie telecomproviders en andere betrokken ketenpartners zijn de resultaten van het landelijke controlebericht onderzocht en geëvalueerd. Zowel de meting van TNS/NIPO naar de directe ontvangst van het bericht en de beleving bij burgers, als de bevindingen van de providers over de verzendkant zijn hierin meegenomen.

De meting laat zien dat er steeds meer juist ingestelde toestellen op de markt komen. Ook meet TNS/NIPO dat 86% van de ondervraagden aangeeft de noodmelding van NL-Alert bij een daadwerkelijk incident door te geven aan mensen in hun omgeving. Dit betekent dat het aantal burgers dat indirect bereikt wordt met NL-Alert aanzienlijk hoger ligt dan het aantal dat het bericht zelf ontvangt.  Ook de publiekscampagne (radio, tv, online) rondom het controlebericht is geëvalueerd. Deze campagne-effectmeting heeft aangetoond dat het draagvlak voor NL-Alert onder de Nederlandse bevolking groot is. Er zijn ten opzichte van de vorige campagnes positieve ontwikkelingen zichtbaar op het gebied kennis, houding en gedrag.

De veiligheidsregio’s hebben het NL-Alert bericht succesvol verzonden. Eén regio heeft het bericht buiten haar regio verzonden waardoor burgers in die regio het bericht tweemaal hebben ontvangen. Ik heb dit met de betreffende regio besproken.  De drie providers die zorgdragen voor de verzending van NL-Alert berichten hebben zowel op 2G als op 3G uitgezonden; dit in tegenstelling tot de verzending van 4 februari. Gebleken is dat de providers lokaal wel kleine problemen hebben ondervonden met de verzending. Naast een groot aantal burgers dat het bericht goed heeft ontvangen, zijn er burgers die, hoewel zij hun telefoon wel goed ingesteld hadden, geen bericht hebben ontvangen, het NL-Alert bericht heel laat hebben ontvangen of meer dan 1 bericht hebben ontvangen. Met de providers en telefoonfabrikanten wordt bekeken hoe deze problemen op te lossen.  

Kort na het versturen van het NL-Alert controlebericht op maandag 4 november ontving een aantal burgers via sms een gefingeerd bericht met als afzender NL- Alert. Daarin stond dat in hun buurt het kraanwater vergiftigd was. Het bericht is vermoedelijk verstuurd via een website die personen in staat stelt om tegen betaling sms-berichten te versturen namens een andere afzender. Het bericht is door mijn medewerkers vrij snel opgemerkt, waarna via Twitter meteen gecommuniceerd is dat er geen gevaar was. Dit bericht is door een aantal betrokken partijen (waterbedrijven, veiligheidsregio’s) direct overgenomen. Ik ben van mening dat verzending van zo’n gefingeerd bericht een kwalijke zaak is omdat het ernstige gevolgen kan hebben. Bij de politie Haaglanden heb ik dan ook daarvan aangifte gedaan. Verder is door het drinkwaterbedrijf PWN ook aangifte gedaan.

NL-Alert zal verder ontwikkeld worden. Op dit moment wordt door de telecomsector het supersnelle internet via 4G uitgerold. NL-Alert kan nu niet worden verzonden over 4G. Daarvoor moeten de providers de netwerken aanpassen. Gesprekken hierover vinden al plaats. Het is mijn streven dat vanaf eind 2014 NL-Alert geschikt is voor de verzending over 4G.  

Op 2 juni 2014 zal ik wederom een landelijk controlebericht verzenden.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #289 Gepost op: 17 maart 2014, 15:12:56
Bij de zuiderburen

Be-Alert: alarmering bij een noodsituatie

Crisisbeheer
In heel wat noodsituaties is een snelle verwittiging van de bevolking cruciaal. De manier waarop u wordt verwittigd, hangt af van de beschikbare kanalen op gemeentelijk, provinciaal en nationaal vlak.

Alarmering via SMS bij een noodsituatie
Het Crisiscentrum van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken werkt aan de modernisering van de alarmeringskanalen.
BE-Alert is een nieuwe alarmeringstool dat ertoe strekt de bevolking die rechtstreeks betrokken is bij een noodsituatie sneller en duidelijker te verwittigen en zo goed mogelijk te informeren.

Met BE-ALERT, verschaft het Crisiscentrum eveneens een concrete en rechtstreekse hulp aan de bevoegde overheden door een geautomatiseerd en modern systeem voor de alarmering van de bevolking ter beschikking te stellen voor haar veiligheid.