Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 214114 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #310 Gepost op: 2 juni 2014, 14:51:36
Ik was trouwens om 1200 via wifi verbonden dus wellicht dat het toestel dan afschaalt naar 2/3g. @hunter: toestel én netwerk zijn beide 4g, anders werkt het niet ;)
Bijdragen op persoonlijke titel.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #311 Gepost op: 2 juni 2014, 15:08:25
Rijksoverheid @Rijksoverheid
Voor vragen over de controleberichten van NL-Alert, kun je terecht op de website: mi8.ly/z91zkr
1:52pm ˇ 2 Jun 2014

NL-Alert controlebericht in heel Nederland uitgezonden

Maandag 2 juni rond 12.00 uur is er een NL-Alert controlebericht uitgezonden. Aan de hand van dit bericht konden mensen nagaan of zij hun mobiele telefoon juist hebben ingesteld om NL-Alert te ontvangen. Alle providers hebben het bericht via hun 2G- en 3G-netwerk in heel Nederland uitgezonden zonder technische problemen.

Tot nu toe is het alarmmiddel NL-Alert 31 keer ingezet bij incidenten zoals grote branden met hevige rookontwikkeling en noodweer. Het uitzenden van een controlebericht is bedoeld om mensen die hun mobiel hebben ingesteld voor NL-Alert, na te laten gaan of zij dit juist hebben gedaan. De leerpunten uit het uitzenden van het controlebericht, worden meegenomen in de doorontwikkeling van dit alarmmiddel.

Steeds meer nieuwe mobiele telefoons zijn automatisch ingesteld op NL-Alert. Op een deel van de bestaande toestellen moet je NL-Alert nog zelf instellen. Wie wil weten of zijn mobiel NL-Alert al kan ontvangen, kan dat nagaan met de NL-Alert instelhulp via www.nl-alert.nl

Hieronder vind je de meest gestelde vragen.
Staat jouw vraag er niet bij? Kijk dan bij de andere veelgestelde vragen. Staat het antwoord op je vraag er niet bij? Neem contact op met Informatie Rijksoverheid via www.rijksoverheid.nl/contact. Je kunt ook bellen naar 1400 op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur (lokaal tarief).

Ik heb mijn mobiel wel ingesteld maar geen NL-Alert ontvangen?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het controlebericht niet hebt ontvangen, bijvoorbeeld omdat je telefoon uit stond, omdat je telefoon verbonden was met het 4G-netwerk, of omdat jij je in een ruimte bevond met slecht bereik. Het kan ook met de instellingen van je telefoon te maken hebben.

Ik heb mijn mobiel niet ingesteld voor NL-Alert, maar wel een controlebericht ontvangen. Hoe kan dat?
De werking van NL-Alert is vergelijkbaar met een radiosignaal. Alle juist ingestelde telefoons ontvangen het controlebericht. Steeds meer nieuwe mobiele telefoons zijn automatisch ingesteld op NL-Alert. Op een deel van de bestaande toestellen moet je NL-Alert zelf instellen. Wanneer je het controlebericht ontvangt, is je mobiel juist ingesteld om NL-Alert te ontvangen.

Waarom heb ik meerdere controleberichten ontvangen?
Het NL-Alert controlebericht is gedurende een vastgestelde periode uitgezonden. Standaard geeft een mobiele telefoon het controlebericht slechts eenmaal weer. Sommige mensen hebben meerdere berichten gekregen terwijl ze zich op dezelfde plek bevonden. Dit wordt verder onderzocht in de evaluatie.

Ik ontving het controlebericht later dan was aangekondigd. Hoe kan dat?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het bericht later hebt ontvangen. Bijvoorbeeld omdat je toestel tijdelijk uit stond, je je tijdelijk in een gebied met slecht of geen bereik bevond of omdat je telefoon op dat moment in gebruik was. Daarnaast kan er enige tijd zitten tussen het uitzenden van het bericht en het doorsturen van het bericht naar alle masten van de providers.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #312 Gepost op: 2 juni 2014, 15:33:32
Geen controle bericht gehad terwijl alles goed staat...... Hmmm stom :(
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Jarco_B

  • jeudbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #313 Gepost op: 2 juni 2014, 15:59:46
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1272340 date=1401716012
Geen controle bericht gehad terwijl alles goed staat...... Hmmm stom :(

Hier nog 1 vorige controle berichten ook niet. telefoon stond gewoon aan. :-\
Verpleegkundige I.O. Aspirant jeugdbrandweer zwijndrechtsewaard Evenement verkeersregelaar EHVer/AED-bediener


Roy26

  • Werkzaam in het ziekenhuis + BHV'er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #314 Gepost op: 2 juni 2014, 16:01:07
Ik heb ook elke keer geen melding ontvangen terwijl ik de instellingen toch goed heb staan.. Achja mag wat kosten hea  :-\  . Maar als er echt een ramp/calamiteit gebeurd dan wordt ik toch wel gebeld.. ;D


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Reactie #315 Gepost op: 2 juni 2014, 16:03:04
Ik heb wel een melding gekregen, alleen exact om 12:15.....  ruim 15 min later dan de bedoeling zou zijn.


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #316 Gepost op: 2 juni 2014, 16:05:51
Dat 3g/4g verhaal vind ik toch een beetje vreemd. Ik heb het bericht wel ontvangen ondangs dat mijn dataverbinding helemaal uit stond (geen 3g, 4g of wifi). Ik dacht altijd dat NL-Alert via Cell broadcasting ging juist om de mobile data verbindingen, sms en internet, te ontlasten.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #317 Gepost op: 2 juni 2014, 16:11:14
Ik heb ook elke keer geen melding ontvangen terwijl ik de instellingen toch goed heb staan.. Achja mag wat kosten hea  :-  . Maar als er echt een ramp/calamiteit gebeurd dan wordt ik toch wel gebeld.. ;D

Haha! Ik dus (hoop ik) niet. Tegen de tijd dat ik gebeld wordt is er iets heel goed mis en hebben ze de EHBO'ers van RK nodig........
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #318 Gepost op: 2 juni 2014, 16:18:13
Hier gewoon 1x ontvangen buiten op straat met een toestel die 'normaal' op het 4G van KPN zit.


Roy26

  • Werkzaam in het ziekenhuis + BHV'er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #319 Gepost op: 2 juni 2014, 16:39:55
Inderdaad Grumpy91.. Ik heb liever dat er niks gebeurd zodat we ook niet gebeld hoeven worden, maar ja als het nodig is.. Sta er ''graag'' (misschien rare woordkeuze) om wat te kunnen betekenen!!