Zeker een gekke vraag, even serieus! Stel dat er ergens brand is, moet de meldkamer dan eerst met de 3 operators gaan bellen met de vraag of ze hun 4G netwerken uit willen zetten omdat er een NL Alert uit moet? Het is al vaker gezegd, NL-Alert werkt simpelweg niet altijd. Het is dan ook een aanvulling en je moet er niet op (willen) vertrouwen.
In geval van het versturen van een NL-Alert via het GSM-netwerk van providers lijkt mij dat er al onderling contact is (of kan de meldkamer een NL Alert zelfstandig versturen zonder tussenkomst van de providers?). Indien het contact er mogelijk al is, kan er toch gekeken worden naar de mogelijkheid van tijdelijk onderbreken van het 4G netwerk? Als dit technisch / financieel niet haalbaar is, dan houdt het op natuurlijk.
Er is sprake van een noodsituatie, dan lijkt mij het net even wat belangrijker dat mensen bereikt worden via NL-Alert dan dat zij met 4G kunnen videobellen..
Misschien dat dit dan ook de providers aanzet om werk te maken van NL-Alert ontvangst op het 4G netwerk.
NL-Alert is zeker geen vervanging, maar dan mag er alsnog wel kritisch naar gekeken worden? Steeds meer providers hebben een landelijke dekking van 4G en steeds meer smartphones draaien standaard op het 4G netwerk.