Vanmorgen op Q-music was er een interview met iemand die zei dat het gek was als de WAS-sirenes zouden blijven bestaan als NL-Alert goed werkt.
Na aankomst in Lemmer op mijn werkplek tegen 12:00 uur mijn telefoon uit mijn broekzak gepakt (HTC One 4G KPN Hi).
In de verte hoorde ik de WAS-sirene en mij viel al op dat de sirene bij ons in de buurt stil bleef.
En helaas geen NL-Alert, totdat ik om 12:19 een SMS ontving. Aangezien ik mijn telefoon op trillen heb staan (zonder belsignaal) zei ik nog dat ik het vreemd vond dat er geen geluidje bij geproduceerd werd.
Na ca. 6 á 7 minuten nog een NL-Alert, nu duidelijk hoorbaar met een speciaal signaal en ook een aparte melding op het beginscherm van de telefoon. Nadat ik de telefoon van het slot afhaalde werd de melding in zijn geheel getoond met een grote rode punt en een uitroepteken erin. Dit was een duidelijk te onderscheiden bericht.
Mijn telefoon schakelt continu op 3G/ 4G en het oude netwerk. Mijn vermoeden is dat het eerste (smsje) via het normale netwerk kwam en daarna via het 4G netwerk.
Aangezien e.e.a. nog niet vlekkeloos verloopt en er ook een behoorlijke tijd tussenzit lijkt het mij niet verstandig om af te gaan stappen van de WAS-sirenes. En natuurlijk moeten alle WAS-sirenes wel werken bij een landelijke oefening.
Ik neem ook aan dat een NL-alert ook plaatselijk of lokaal (zoals je het wilt noemen) verstuurd wordt. Hiermee zal de verwerkingstijd ook korter zijn (hoop ik). Staat een beetje slordig als je ca. een half uur later pas een berichtje ontvangt als de nood aan de man is.
Die WAS-palen gaan niet verdwijnen, en zeker niet zolang NL-alert zo onbetrouwbaar is en blijft. En al zou het goed werken vraag ik me af of het net zo doelmatig zou zijn. Ik vrees namelijk van niet. Niet iedereen is zo duister om midden in de nacht zijn GSM op te gaan zoeken om te kijken wat voor een SMSje hij/zij heeft ontvangen. De mijne ligt geen eens op mijn nachtkastje, daar ligt mijn pieper al, mijn telefoon ligt beneden. Gaat midden in de nacht een WAS-paal dan heeft dat al veel meer impact op de bevolking.
Dan het volgende probleem. Het tijdstip waarop mensen het bericht kregen. Daar zat bij sommige zo'n 10 minuten of 15 minuten tussen. Sommigen kregen helemaal niks. Waar ligt dat aan, verkeerd ingesteld of toch aan de provider?
Als het de provider betreft moeten we ons gaan afvragen hoe betrouwbaar het algehele GSMnetwerk in nederland is. Een dicht bevolkt land, zo ongeveer iedereen heeft wel een mobieltje. Ga eens de proef houden komende hoogzomer als het toeristenseizoen losgebarsten is. Probeer het dan eens in het gebied zo globaal tussen Scheveningen en Zandvoort. Waar het dan zeer druk is. Lukt het dan nog om een bericht te versturen?
Die WAS-palen zie ik niet zomaar verdwijnen....